Trump als Type van de Anti-Christ

De Amerikaanse Evangelicalen, met name uit de Charismatische beweging, steunden president Trump, al ver voor zijn verkiezing, voluit. Ondanks het feit dat Trump nu niet bepaald een toonbeeld van Christelijke levenswandel was. Dit heeft alles te maken met de gevaarlijke (neo) Evangelicale opvattingen in de USA over het “einde der wereld”, de eindtijd.

Evangelical Christians overwhelmingly support President Donald Trump because they believe he’ll cause the world to end. – Newsweek

Trump, de man die opschept(e) over zijn sexuele wangedrag, die tijdens zijn (eerste) huwelijk openlijk in overspel leefde, drie maal een andere vrouw trouwde (Ex. 20:14, Mt. 5:27,28), bekend is vanwege zijn racisme1), zijn bespotting van een lichamelijk gehandicapte verslaggever2), en ga zo maar door werd op het schild gezet en op handen gedragen door “grote namen” in de Evangelicale wereld in de USA. Dezelfde beweging die maar niet kon blijven zeuren en jennen richting Clinton wegens zijn escapades met een stagair, slikt nu alles wat deze man zegt voor zoete koek en praat recht wat krom is. Zelfs in Nederland zijn er Christenen die Trump de hemel in prijzen.

WAAROM?

Zoals ik boven al citeerde uit Newsweek is één van de belangrijkste redenen dat veel evangelicalen in de VS denken dat Trump de wereld verder zal helpen. Niet als politiek leider. Zeker niet. Maar omdat zij denken dat Trump als “een Kores” is uitverkoren om de eindtijd dichter bij te brengen. Waarbij men vergeet dat Kores niet de eindtijd dichterbij bracht maar het herstel van Israël. Daarmee is de stichting van de Staat Israël, in 1948, meer vergelijkbaar met wat Kores bewerkstelligde dan de huidige politieke situatie.

Dat was onder andere één van de redenen waarom in de VS de evangelicalen zo blij waren met de verplaatsing van de VS ambassade naar Jeruzalem. Want “Trump laat het profetische woord in vervulling gaan” is dan de redenering.

Ook in Nederland zijn er, zoals gemeld, christenen die Trump van harte steunen. Persoonlijk vind ik dat raar. Als een CDA- of ChristenUnie-leider een type à la Trump geweest was, was zijn lidmaatschap ingevorderd en hij de partij uitgekegeld, onder luid gejuich van de leden. Maar Trump lijkt, ook in de ogen van christenen in Nederland, een messias-like status te hebben.

WIE WAS KORES

Kores was een koning van de Perzen die de Joden toestond terug te keren naar Jeruzalem en de Tempel te herbouwen. Jesaja schreef over hem dan ook “die tot Kores zeg: Mijn herder, hij zal al mijn welbehagen volvoeren door tot Jeruzalem te zeggen: Het worde herbouwd en de tempel worde gegrondvest” (Jesaja 44:28).

Het volledige verhaal is in Ezra te lezen https://www.bible.com/nl/bible/328/EZR.1.NBG51

Let wel, Kores was zelf geen gelovige, hij spreekt over God als een God die niet zijn god was, maar de God van anderen, de Joden: ‘Wie nu onder u tot enig deel van zijn volk behoort – zijn God zij met hem, hij trekke op naar Jeruzalem, in Juda, en bouwe het huis van de Here , de God van Israël, dat is de God, die in Jeruzalem woont. ‘ (Ezra 1:3)

TYPE VAN DE ANTI-CHRIST

De devotie voor Trump, de klakkeloosheid waarmee men álles recht praat wat hij doet en/of vergoeilijkt, het blind volgen van deze man – door Christenen! – liet mij iets beseffen.. als de Anti-Christ op deze aarde komt, zullen, als hij het spelletje goed speelt, de Christenen, zelfs de Evangelische christenen, massaal achter hem aanlopen. Die beweging zag je al bij een man als Wilders. Ook hij heeft, mede door zijn “pro-Israël” houding christenen overtuigd dat hij een goede keuze was.

Dat beangstigt mij enorm. Mensen waarvan ik dacht dat ze toch echt meer geestelijk inzicht zouden hebben lopen nu als blinde schapen achter een mens aan waarvan elk mens kan zien dat hij zich aan God noch gebod stoort. De anti-christ zal het spel nog veel slimmer spelen. Zich voordoen als een godsgezant. Ja, zelfs als God zelf (2 Tess. 2:4). En de massa zal hem volgen. Oók de, naar ik vrees, inmiddels totaal verblinde ‘christelijke massa’.

VREEMDELINGENHAAT

Dan is er nog iets anders: onderhuids racisme, vreemdelingenhaat. Ook dat speelt, zelfs bij christenen, kennelijk een rol. Terwijl de Bijbel toch heel duidelijk is over hoe wij met vluchtelingen moeten omgaan. De wetten in het Oude Testament zijn overduidelijk (Exodus 22:21, Leviticus 24:22). Maar ook de Here Jezus was duidelijk: zie Matt. 25:31-46. Wie de vreemdeling niet wil ontvangen, voeden en kleden haalt het oordeel van de Koning, Jezus, over zichzelf.

EN NOG EEN STAP VERDER,..

Recent zag ik een video over een Christelijke band. Die band is verfoeid en verketterd vanwege het feit dat de bandleden geloofden dat de wereld niet geschapen was in 7 dagen van 24 uur maar in een vorm van geleide evolutie. Hun verkopen zijn ingestort, concerten gecancelled. Evangelisch Amerika “stond op de kop” vanwege het “ongeloof” van de bandleden.

De verkiezing van een Trump, en de steun aan deze man vanuit deze zelfde kringen(!) doet mij en veel andere christenen al bijna van onze stoel vallen. Maar, het kan nog veel gekker.

In Nevada wordt, zo meldt Reuters, een Republikeinse kandidaat (Dennis Hof) gesteund door “conservatieve christenen” die onder andere eigenaar is van zeven sexclubs. Zijn eigen vrouw is een prostituee.

Enerzijds is men dus “conservatief tot op het bot”, anderzijds gaan alle principes volledig maar dan ook echt VOLLEDIG overboord. Hoe kan je als christen je steun geven aan iemand als een Dennis Hof? Iemand die vrouwen verhuurt om seks mee te bedrijven?

Door de verkiezing van Trump –en de steun die zelfs een pooier krijgt van ‘christenen’– is duidelijk dat de geest uit de fles is in de USA. Het onderscheid tussen hen die waarlijk oprecht geloven en geestelijk inzicht hebben en hen die afvallig zijn en slechts in naam Christen zijn wordt steeds duidelijker zichtbaar. De “Eindtijd” is daadwerkelijk in zicht. Die wordt niet bewerkstelligd door Trump of anderen. Maar door de blinde kudde die er voor gekozen heeft hun Heer en Heiland de rug toe te keren en hun eigen weg te volgen. Ze volgen hun eigen wetteloze ‘evangelie’. Met alle consequenties van dien.

‘Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.’ – Matt. 7:21-23

TOT SLOT..

Persoonlijk geloof ik dat de huidige generatie (Amerikaanse) evangelicalen weinig van God’s Woord hebben begrepen en dan druk ik mij nog zacht uit. Dat blijkt niet alleen uit hun steun aan deze mannen, Trump en pooier Dennis Hof, maar ook uit het feit dat zij denken dat zij “God een handje moeten helpen” en zelf “de eindtijd dichterbij moeten brengen”.

Prediker 3:1 zegt namelijk “Alles heeft zijn uur en ieder ding onder de hemel zijn tijd”. En Paulus schrijft over de anti-christ: “En gij weet thans wel, wat hem weerhoudt, totdat hij zich openbaart op zijn tijd”. (2 Tess. 2:6).

Newsweek

http://www.newsweek.com/trump-will-bring-about-end-worldevangelicals-end-times-779643

Voetnoten

1) https://www.theguardian.com/us-news/2018/jan/12/racism-and-donald-trump-a-common-thread-throughout-his-career-and-life

2) https://www.snopes.com/news/2016/07/28/donald-trump-criticized-for-mocking-disabled-reporter/

Posted in Varia | Tagged , , , , , , , , , | Comments Off on Trump als Type van de Anti-Christ

Er zit een slot op mijn site, ..

Het kan natuurlijk niet, een blog van iemand die een hosting bedrijf heeft zonder SSL. Niet dat er veel spannends gebeurt op deze site. Ik verzamel geen data en verwerk geen gegevens. Ik deel slechts informatie. Maar toch belangrijk tegenwoordig. Al was het alleen al vanwege het beleid van Google ten opzichte van sites zónder SSL-slotje.

Daarnaast markeren Firefox (de browser die ik zelf gebruik want: de meest veilige) en Chrome tegenwoordig websites als “onveilig” (..) als ze geen SSL hebben. Dus ook op deze site een “Groen Slot”!

WAT IS SSL?

Kort samengevat is SSL een methode van versleuteling van informatie. Zit er een SSL-slotje op een website, dan wordt het verkeer tussen de website en uw computer versleuteld over de verbinding doorgegeven. Met als prettige bijkomstigheid, náást dat u zeker weet dat u met de site een beveiligde website bezoekt, dat uw interactie met deze website niet door onbevoegden kan worden ‘afgekeken’. Dat betekent niet dat u anoniem verbinding legt met deze pagina’s. Maak u geen illusies. Niemand is anoniem op internet. Zelfs niet wanneer je in “private modus” surft.

PRIVACY VERKLARING?

Veel websites hebben tegenwoordig ook een privacy-verklaring. Ik heb dat voor deze, en mijn andere blog, niet. Reden is simpel: ik verwerk geen data via deze site. En daarnaast is het een particuliere website. Dus begin ik er niet aan om “voor spek en bonen” zo’n heel verhaal op te stellen voor bezoekers die het vervolgens niet lezen..

 

 

Posted in Varia | Tagged , , | Comments Off on Er zit een slot op mijn site, ..

Jezus van Nazareth, wat zegt de profetie?

Naar aanleiding van wat ik las in een tweetal artikelen op internet, van de hand van de door mij overigens zeer gewaardeerde historicus en auteur Jona Lendering, leek het mij aardig hier een stukje te schrijven over het feit dat Jezus “de Nazoreeër” of “Nazarener” wordt genoemd

In het Nieuwe Testament is te lezen dat Jezus uit Nazareth kwam. Dat wil zeggen, zijn ouders vestigden zich daar enige tijd na zijn geboorte. Ze waren via Bethlehem, waar ze heen gingen in verband met de volkstelling, uiteindelijk in Egypte terecht gekomen. Lendering schrijft het verhaal grotendeels toe aan ‘Joodse retoriek’, inclusief de vlucht naar Egypte.

Dat is één manier om de Bijbel te benaderen en Lendering kennende zal het vanuit historisch oogpunt wellicht een correcte manier zijn om oude teksten te benaderen en analyseren. Echter, de Bijbel is niet zomaar een ‘oude tekst’.

Persoonlijk ben ik van mening dat de verwijzingen naar de profetieën geen methode is om het verhaal dat men schreef als Evangelist “aan te dikken”, of alleen “een methode van retoriek” was om een goed verhaal neer te zetten maar met name om te wijzen op het feit dat in het leven van Christus Jezus deze oude profetieën tot vervulling kwamen.

Historisch gezien is er geen enkele twijfel namelijk dat Jezus daadwerkelijk geleefd heeft. In zijn leven zijn er zeker meer dan 40 profetieën vervuld (klik hier voor de lijst) die over hem zijn gedaan. Sommigen menen aan te kunnen tonen dat het zelfs 100+ zijn geweest. Dit pamflet heb ik uiteraard besteld inmiddels (via Amazon).

Het aanhalen van de profetieën is dus, naar mijn oordeel, niet zozeer bedoeld om ”het verhaal” interessanter te maken maar aan te tonen dat Christus Jezus vanaf Zijn geboorte de profetieën vervulde aangaande de Messias.

Jezus de Nazoreeër 

Een van de profetieën die genoemd wordt stelt ons, en Lendering stipt dat ook al aan, voor een lastige vraag. In Matteüs 2:23 lezen we (NBG) het volgende:

En van Godswege in de droom gewaarschuwd, ging hij naar het gebied van Galilea, 23en, daar gekomen, vestigde hij zich in een stad, genaamd Nazaret, opdat in vervulling zou gaan hetgeen door de profeten gesproken is, dat Hij Nazoreeër zou heten.

Nergens vinden we echter een letterlijke profetie dat Jezus een “Nazoreeër” genoemd zou worden. Dat doet de vraag rijzen wat hier bedoeld wordt. De Christelijke Encyclopedie (Kok Kampen, 2005) meldt er helemaal niets(!) over.

Christpedia schrijft echter het volgende:

Waarschijnlijk moeten we daarbij denken aan de profetie van Jesaja over de Scheut (Hebr. Netser) uit de wortels van de afgehouwen tronk van Isaï.
Jes 11:1 Want er zal een Rijsje voortkomen uit den afgehouwen tronk van Isaï, en een Scheut uit zijn wortelen zal Vrucht voortbrengen. (SV)
De plaatsnaam Nazareth en het naamwoord Netser (‘scheut’) zijn afgeleid van dezelfde stam Natsar.

Ook de Scofield Reference Bible schrijft hier in de cross-reference:

“Probably referring to Isa 11:1 where Christ is spoken of as a nezter (or rod) out of the stem of Jesse”

De NET.Bible, tenstlotte, geeft een iets andere verklaring:

The Greek could be indirect discourse (as in the text), or direct discourse (“he will be called a Nazarene”). Judging by the difficulty of finding OT quotations (as implied in the plural “prophets”) to match the wording here, it appears that the author was using a current expression of scorn that conceptually (but not verbally) found its roots in the OT.

Met andere woorden volgens de vertalers van de NET.Bible was het niet zozeer een letterlijke referentie maar een referentie die zo begrepen werd uit het Oude Testament. Waarmee je dan toch (inderdaad) uitkomt op referenties als Jesaja 11:1.

Voor sommigen zal de referentie ‘gezocht’ klinken. Voor ons, in deze tijd, is dat wellicht ook zo. Daarom dat ik artikelen van Lendering dan wel weer heel interessant vind. Hoewel hij het anders benaderd, geeft zijn schrijven meer zicht op hoe de teksten tóen werden begrepen. En vanuit dát historische vertrekpunt moeten we, naar mijn oordeel, de Bijbel ook lezen en begrijpen. Het is tenslotte een tekst die inmiddels tussen de 2000-3000 jaar oud is. Je kunt dergelijke tekst, ook en vooral de Bijbel, namelijk niet begrijpen als je die niet in zijn historische context plaatst en leest.

44 profetiën over Christus Jezus (bijlage)

De artikelen van Lendering zijn hier te vinden:

Joodse Retoriek (1)
Joodse Retoriek (2)

Posted in Bijbelstudie, Nieuwe Testament | Tagged , , , , , , , , , | Comments Off on Jezus van Nazareth, wat zegt de profetie?