Bloedmanen, aluminium hoedjes en eindtijdgekkies (2)

Gisteravond publiceerde ik een artikeltje onder de titel “Bloedmanen, aluminium hoedjes en eindtijdgekkies”. Wat mij uiteraard op kritiek kwam te staan. Zo was er een mevrouw die schreef, op facebook:

die schrijver is het spoor totaal kwijt en dan ook nog een podium krijgen voor zijn teksten..erg jammer

en verder schreef zij

op internet zijn genoeg filmpjes met duidelijke tekst en uitleg waar het om gaat bij de bloedmanen..zoals van Mark Biltz die is steengoed en kraakhelder

Mark Blitz is één van de “onheilsprofeten” die de bloedmanen-fabeltjes verspreid heeft, naast andere dwalingen overigens. Net als vele anderen. Zo zijn er (maar waarschijnlijk niet lang meer, zie dus deze mirror c.q. screencapture) sites die verkondigden dat “de opname” zou zijn afgelopen nacht. Zoals je in het deeltje onderstaand kunt zien is de voorspelling inmiddels ruim over tijd.

bloedmaan

Zoals ik in eerdere artikeltje al schreef is de opname van de Gemeente van Christus, waar ik persoonlijk in geloof, meermaals voorspeld. Ook de “Wederkomst”. En het “einde der wereld”. Soms op basis van een berekening. Soms op basis van onjuiste uitleg van de Bijbel. Soms op basis van pure speculatie. Zoals nu met de “bloedmanen” het geval was. Soms ook echt wel met goede bedoelingen. Maar helaas heeft de ervaring mij geleerd dat ook in de ‘christelijke wereld’ er veel mensen met niet zulke goede bedoelingen rondlopen.

Commerciële motieven

Maar soms zijn het ook gewoon puur commerciële motieven. Mensen verdienen nu eenmaal geld aan deze zaken. Jarenlang kun je boeken en DVD’s verkopen over zo’n thema. En donaties van je goedgelovige volgelingen “plukken”. En komt je voorspelling niet uit? Ach, niemand die z’n geld zal terug vragen toch..?

Misschien denk je wel “ach kom nou, er zal toch niemand zijn die het voor ‘t geld doet, dat kan echt niet waar zijn – die mevrouw had gelijk, je bent echt het spoor bijster”. Dan vergeet je dat de Here Jezus (!) dit zelf heeft gezegd.

Matteüs 7:15 (NBG51)
Wacht u voor de valse profeten, die in schapevacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven.

Roofgierig = roofziek. Uit om te stelen. Dus zij zijn, volgens de Here, wel degelijk uit op geld of andere zaken om te stelen.

Valse profeten?

De Here noemt hen hier ook “valse profeten“. Gisteren had ik nog een gesprekje met een broeder over dit onderwerp. We hadden het er over dat het voorspellen van deze zaken, die niet uitkomen (daar waren wij beide op voorhand van overtuigd), feitelijk valse profetie is. En dat er in gemeenten en kerken véél valse profetie is. Dat daar, bij gebleken valse profetie (zoals ook nu weer) vaak zo weinig tegen ondernomen wordt ook. Er kán ook weinig tegen worden ondernomen.

woman-571715_640Toch ben ik van mening dat je als gemeente of kerk “profetie” kritisch moet toetsen. En als iemand woorden spreekt “namens God” of aanheft met het bekende “zo spreekt de Here” dan doet deze profetie. Wat als blijkt dat dit woorden zijn die niet namens God gesproken zijn? Dat de Here niet namens deze persoon heeft gesproken?

In het Oude Testament maakt God heel duidelijk dat Hij geen valse profeten wenst onder zijn volk, Israël.

Deut. 18 zegt in vers 20-22 het volgende

20 Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in mijn naam een woord te spreken, dat Ik hem niet gebood te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt – die profeet zal sterven. 21 Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de Here niet gesproken heeft? – 22 als een profeet spreekt in de naam des Heren en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de Here niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.

En Petrus schrijft aan de Nieuwtestamentische gelovigen in zijn 2e brief

20 Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; 21 want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.

De mensen die beweerden dat de “bloedmanen” een teken van God waren hebben dus niet van Godswege gesproken. Maar wel geclaimd dát zij dat deden of op zijn minst de suggestie gewekt dat zij dat deden.

Hoe herken je valse profeten?

Als eerste natuurlijk doordat hun woord niet uitkomt. Maar dat is achteraf. Op voorhand zijn er ook een aantal kenmerken te zien.

Onderstaande zeven kenmerken zie je bij “valse profeten” als terugkerend patroon

  1. Valse profeten willen mensen behagen
  2. Valse profeten bewaren hun kritiek voor Gods trouwste dienaren
  3. Valse profeten onderwijzen hun eigen wijsheid en visie
  4. Valse profeten missen de kern en focussen zich op kleine details
  5. Valse profeten verbergen hun valse leer achter welsprekende toespraken, wat lijkt op indrukwekkende logica
  6. Valse profeten zijn meer bezig met anderen overtuigen van hun gelijk dan het helpen van anderen
  7. Valse profeten misbruiken hun volgelingen

(lees hier voor een toelichting hier op).

Wat moeten we met valse profeten doen?

In het Oude Testament was de straf voor valse profetie zeer ernstig. Wij leven nu echter in de Genadetijd. Als mensen hoeven wij geen ‘straf uit te delen’. De Here Jezus was duidelijk, Hij is de Persoon die zal oordelen over hen.

Openbaring 22:18-19 (NBG)

18 Ik betuig aan een ieder, die de woorden der profetie van dit boek hoort: Indien iemand hieraan toevoegt, God zal hem toevoegen de plagen, die in dit boek beschreven zijn; 19 en indien iemand afneemt van de woorden van het boek dezer profetie, God zal zijn deel afnemen van het geboomte des levens en van de heilige stad, welke in dit boek beschreven zijn.

Maar in Handelingen 13 zien we ook duidelijk dat valse profetie niet getolereerd kan worden en dat Paulus ingrijpt tegen een valse profeet en hem “met blindheid slaat” als (tijdelijke) straf en als beeld van de verblindheid van deze valse profeet en zijn volgelingen.

En ook de Apostel Johannes is duidelijk – we moeten de geesten beproeven die spreken door de mensen (niet: de ménsen, maar de géést die door hen spreekt!). Hoe je dat doet? Ik heb daar de meest bizarre schouwspelen van gezien en gehoord, maar kijk eerst eens naar de zeven criteria en de vraag “komt er uit wat er geprofeteerd is?”. Dan weet je immers óók welke “geest” gesproken heeft?

Valse profeten moet je mijns inziens dus:

  1. terechtwijzen (zie wat Paulus deed);
  2. confronteren met hun dwaalleer, en de gemeente eveneens informeren;
  3. wanneer zij zich niet bekeren: uit de gemeente verwijderen. Immers, zij brengen valse leer onder de vlag van “profetie”

Doen we dit niet, als gelovigen, dan lopen we het risico dat onze gemeenten en kerken besmet en besmeurd worden door dwalingen die, uiteindelijk, een gemeente ten onder laat gaan.

2 Petrus 3

17 Geliefden, daar gij het nu van tevoren weet, weest op uw hoede, dat gij niet, door de dwaling der zedelozen medegesleept, afvalt van uw eigen standvastigheid; 18 maar wast op in de genade en in de kennis van onze Here en Heiland, Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, zowel nu als tot de dag der eeuwigheid.

Laten we ons dus focussen op het opwassen (= groeien) in genade en kennis van de Here Jezus en ons niet laten meeslepen door elke wind van leer!

Print Friendly, PDF & Email