Vakantie voorbij? Fietsen maar weer!

union-switch-heren-54cm.jpgZo, de vakantie ligt weer achter ons. Dus is deze week het stalen aluminium ros weer uit de schuur gehaald; de bandjes op spanning gebracht, de accu’s even doorgeladen en.. er is weer gefietst naar het werk. Inmiddels staan er bijna 600 km’s op de teller!

Probleempje(s)
Vlak voor de vakantie had de fiets een onderhoudsbeurt gehad bij Halfords. En daar is kennelijk iets niet goed gegaan! De trapondersteuning staat nu veel te ‘hoog’ ingesteld. Met andere woorden: in de laagste stand (die ik meestal gebruik) lijkt het alsof je minstens in stand ’2′ fietst. Met als gevolg dat de accu’s wel héél snel leeg gaan. Kon ik voorheen met één volle accu ruim op-en-neer naar het werk en zelfs nog een enkele reis er bij pakken (in totaal 45 km), nu red ik het met een beetje straffe wind absoluut niet en moet er onderweg gewisseld worden. De actieradius is terug gevallen van maximaal een 50 km op één volle accu naar een ‘magere’ 30 à 35 km’s – bijna gehalveerd dus.

Voor de vakantie had ik dat al direct gemerkt, maar toen geen tijd meer om er mee heen te gaan. Maar dat zal nu toch echt moeten. Wat mij eerder al opgevallen was, de éne accu is beduidend zwakker dan de andere. En dat valt nu nog eens veel meer op; de éne accu -die standaard bijgeleverd was- heeft een actieradius van krap aan 15 à 20 k. Dat tegenover de extra bijgekochte accu die 30 à 35 haalt onder dezelfde omstandigheden. Die accu is dus niet goed. Tweede reden om naar Halfords te gaan.

Zadelpijn!
Enfin – dit zijn oplosbare dingen.  Je merkt het wel overigens, dat je 4 weken nauwelijks gefietst hebt. De week voorafgaande aan de vakantie was ik namelijk met de auto geweest, voornamelijk. De eerste dag volg goede moed opgestapt. Maar ‘s middags, terug naar huis, sloeg toch de ‘zadelpijn’ en de ‘verzuring’ in de benen toe. Maar goed, na een weekje doortrappen is de ‘vorm’ weer terug.

En,.. als je nagaat dat je met 600 km fietsen én de conditie verbetert én  € 81,60 aan benzine bespaart, waarbij tevens de werkgever’s “fietsvergoeding” hoger is dan “vergoeding eigen vervoer” (0,10/km dus in totaal € 60) dan loopt het financiële verschil daarmee inmiddels op naar € 141,60! Met een “brandstofprijs” (stroom) van € 0,014/km ga ik de gewenste terugverdientijd van < 2 jaar zeker halen! Tegen de winter maar eens de balans opmaken (en dan genieten van de verbetering in conditie én financiën, naar ik hoop!)

PS, voor iedereen die denkt “dat stelt toch niets voor op zo’n e-bike”: ik probeer altijd de hoogste mogelijke snelheid te realiseren. Dat betekent dat ik meestal tussen de 23-25 km/uur rijd of zelfs daar boven (en dan valt de ondersteuning weg!). Vanochtend, met een zeer straffe wind in de rug, reed ik dus het grootste deel van de tijd in de 8e versnelling bóven de 25 km/uur. Op ‘eigen kracht’ dus. Vanmiddag, tégen dezelfde wind in, met een gangetje van 22-23 km/u heerlijk genietend van de trapondersteuning terug …. :)