Dacia Logan – 50.000 Km!

Het is al weer een lange tijd geleden dat ik iets schreef over “de Logan”. Meer dan een jaar zelfs! Maar aangezien er weer een ‘magische grens’ doorbroken is, maar weer eens een kleine update over onze Oost-Europese Renault.

Dat je een jaar lang niets schrijft over de auto waarin je rijdt, is natuurlijk enerzijds een goed teken want meestal zijn ‘probleempjes‘ de aanleiding voor mensen om iets te melden (in mijn geval niet, ik meldt iets als ik zin heb, of tijd..). Dus: is er nieuws, afgezien van het feit dat we inmiddels 50.000+ probleemloze kilometers in de Dacia Logan MCV hebben gereden? Nou,.. voornamelijk dat de km’s probleemloos zijn verreden! Er is slechts één “probleempuntje” die ik niet binnen deze kilometerstand verwachtte.

Kwaliteit garages
Tot nu toe zijn er een aantal onderhoudsbeurten uitgevoerd (waarbij de laatste 2 helaas slecht waren gedaan). De één na laatste beurt was door de officiële dealer uitgevoerd. En toen ik de volgende dag op weg was voor m’n werk, knalde met luid geraas het reservewiel onder m’n auto weg. Wat bleek: die was los geweest (inspectiepunt grote beurt!) en niet goed weer vastgezet. De verankering hing half los waardoor het wiel los kon schieten. Belachelijk! Ik heb de dealer op de hoogte gesteld, maar de reactie was “dat hebben wij niet gedaan, zal wel losgetrild zijn”. Toen ik vervolgens opmerkte “dan hebben jullie de beurt niet volledig uitgevoerd want het reservewiel moet gecontroleerd worden!” werd het akelig stil..

Aangezien de 4e beurt buiten de 3 jaar garantie vielen, kon ik nu vrij kiezen uit andere garages. De garage die deze 4e beurt uitvoerde heeft eveneens haar werk niet goed gedaan. De beurt was uitgevoerd vlak voor ik naar Frankfurt ging – mede met het oog daarop namelijk! Onderweg richting Duitsland voelde ik trilling in het stuur op de 80km-wegen nota bene. Dus ik dacht “op de snelweg zal het wel over zijn, dan trek ik ‘m daar wel overheen en bij terugkomst maar even balanceren”. Dat viel bar tegen! Op de a7 richting grens begon de auto boven de 110 gewoon gevaarlijk te ‘dweilen’!

Dus bij de eerste de beste garage langs gegaan om te laten kijken wat er aan de hand was. Die constateerden dat er niet alleen gebalanceerd moest worden (raar maar waar, zelf gezien op het apparaat) omdat er in één van de wielen 20% afwijken zat, het andere wiel rond de 10%. Opmerkelijk, want vóór de grote beurt was dat niet zo! De garage stelde dat zoiets kon gebeuren: “de loodjes zijn er waarschijnlijk afgeraakt bij het nakijken van de remmen, maar dan moet je dat wel opnieuw balanceren natuurlijk”. Goed, 25 euro lichter maar blij met de snelle en behulpzame garage reden we vervolgens probleemloos over de Duitse “zo-hard-as-je-kan-weg” (uitspraak één van de kinderen) richting Frankfurt.

Stuurkogels
Niet alleen constateerden ze bij de garage onderweg dat de balancering niet in orde was, ook lieten ze mij zijn dat er speling op de voorwielen zat die bovengemiddeld was, de stuurkogels waren “behoorlijk” ruim “maar dat kan nog wel even”. Absurd, met zo’n lage kilometrage. Voordat ik daarom weer een lange rit gemaakt heb, deze keer naar Limburg, heb ik dat bij de lokale “alle merken garage” Freddy v.d. Veen laten repareren. Tot tevredenheid.

En verder?
Niets dan lof over de Dacia Logan MCV tot nu toe. Probleemloos, en de onderhoudskosten zijn dus minimaal. Vier keer een grote beurt, één kleine noodreparatie, en één keer stuurkogels vervangen.

front office