Van elke auto die ik ooit heb gekocht maak ik een foto.. Nog niet alle foto’s zijn digitaal, bij sommige auto’s is dus een foto geplaatst die niet van onze eigen auto was.

Batavus MK4
De Batavus MK4 met op de achtergrond de Opel Kadett van mijn ouders.

Maar, eerst even brommerpraat? Lees hier het verhaal over m’n Batavus MK4! Vier jaar op rondgetoerd. Twee motorblokjes ‘versleten’. Het aantal kilometers die er mee gereden zijn is onbekend, maar het waren er veel, héél veel.

Auto’s – Op volgorde van aanschaf

SKODA 105

Skoda 105L
(productfoto)

Onze Skoda was ‘zachtgroen’. We hadden de auto gekocht voor fl. 3.000,-, vervolgens na 4 jaar ingeruild op een Skoda Favorit voor fl. 1.500,-, na er ruim 100.000 km’s in te hebben gereden.

De laagste km-prijs ooit!

Km-stand bij aanschaf: ca. 35.000.
Km-stand bij inruil: ca. 140.000.

Zie ook: http://www.skodaclub.nl/

SKODA FAVORIT

skoda favorit (neutrale productfoto)
Skoda Favorit – 1Zoom.me (gratis afbeeldingen)

Gekocht van: Garage van Heukelom, Groningen.

Motorisch perfecte auto. Ontzettend veel mee gereden. Ongeveer vier jaar gehad, maar vanaf het begin waren er wat problemen (de auto ’trok’ zijwaarts, regelmatig uitlijnen e.d.).

Ondanks dat de auto ons was verkocht als een ‘prima auto’ waar ‘nooit iets mis mee was geweest’ bleek na verloop van tijd dat de auto voordat wij ‘m kochten in de kreukels had gezeten (volgens twee andere garages en uitlijnbedrijf). Eén van de garage’s kon ons het ook aantonen: spuitstof onder de binnenbekleding over de hele zijkant. Na twee jaar begon de auto te roesten en hebben mijn vader, één van m’n broers en ik ‘m overgespoten na grondig strippen en spuitklaar maken.

Dat was dus geen beste beurt voor deze dealer, die er inmiddels niet meer is. De leverancier heeft ons gewoon een auto verkocht waarvan hij had kunnen weten of wellicht zelfs wist dat er ‘iets mee aan de hand was’.

Desondanks hebben wij van deze auto echt genoten, het was een fijne reiswagen voor ons gezin en liet ons nooit staan. Als ik zo’n Favorit in goede staat zou tegenkomen kan ik niet garanderen dat ik ‘m niet zou kopen “voor de heb”!

OPEL ASTRA (STATION)

Opel Astra

Gekocht van: Garage Smits, Noordhorn
(voorheen nevenvestiging van Smits Aduard).

Ik was met deze auto, vooral de rij-eigenschappen en de stoelen die heerlijk zitten voor iemand van mijn lengte, heel erg ingenomen. Helaas wel storingsgevoelig! Toch ook ontzettend veel kilometers mee gereden in een korte tijd (voor mijn werk inderdtijd 3 a 4 keer per maand naar Heerlen toe rijden).

We hebben een flink bedrag voor deze auto moeten betalen. Helaas heeft ook deze garage (de verkoper) ons behoorlijk teleurgesteld. De Favorit was in onderhoud bij Smits en we hadden vertrouwen in hun kundigheid. Toen de Favorit dan ook op de leeftijd was dat deze vervangen moest worden besloten we die in te ruilen op deze Astra.

Zoals een goed verkoper betaamt beweerde hij dat we van deze Astra “jáárenlang” plezier konden gaan beleven. Dat viel tegen.

Anderhalf jaar ná aankoop kreeg ik weer eens pech met de auto. De waterpomp stuk (“Tjaaa, een Opel-kwaaltje meneer“). Enfin, de auto zou gerepareerd worden. Eind van de dag zou ik ‘m op komen halen. De verkoper wachtte mij op. nee, helaas, de auto was niet gerepareerd want “dat is die auto niet meer waard”. Wát?! Het ding had op dat moment een handelswaarde van rond de NLG 5.000 minimaal (in goede staat), dus een waterpompje van NLG 400 (incl) moest toch kunnen?! Wat bleek: de auto was totáál verrot. Er zat onder andere een gat in waar m’n hand met gemak doorpaste.

Vreemd genoeg was dat nog geen zes maanden daarvoor, bij dezelfde garage, tijdens de APK niet geconstateerd! Excuus van de verkoper: “Jaaa, het kan hard gaan“. Uiteraard heb ik sindsdien nóóit meer een voet in die garage gezet. Dat dit soort praktijken niet werken bleek later ook wel. De garage bestaat niet meer.

FORD MONDEO (STATION)

Ford Mondeo

Gekocht van: v/h Toyota dealer in Roden.

Goede voorlichting (en deze keer mijn vader meegenomen om de auto te inspecteren en te onderhandelen over de prijs wat me uiteindelijk redelijk wat geld bespaarde) en eerlijk verhaal.

Alles aan deze auto klopte. Jarenlang heel veel kilometers in gereden en geen noemenswaardige problemen mee gehad. Eén keer wel geschrokken toen er plotseling rookwolken uit het dashboard kwamen.. een doorgebrand verwarmingselementje bleek de oorzaak.

Jammer genoeg moest ik ‘m inruilen omdat ik in verband met mijn werk veel verder moest reizen (woon/werk) en de vergoedingen voor ritten die ik voor het werk maakte waren ook niet bepaald geweldig meer… Dan is zo’n zware jongen die stevig drinkt niet erg gewenst.

FORD FOCUS WAGON 1.9 TDDI

Ford Focus 1.9 TDDI

Gekocht van: Bourguignon, Leeuwarden

Handelsonderneming Bourguignon in Leeuwarden verkoopt voornamelijk jonge gebruikte auto’s, veel “lease-spul” (auto’s die “uit de lease” komen). Deze auto is ook een ex-lease.

De prijs was prima. Omdat het een handelsonderneming is betaalde ik voor deze auto meer dan 2000,- harde euri’s minder dan voor een vergelijkbare bij de Ford dealer(s)! Voor dat verschil wilde ik het risico wel nemen dat ik geen garantie kreeg.

Mijn vader was wederom mee geweest om de auto te inspecteren (een andere die ik éérst op het oog had viel daarmee af, na grondige inspectie). De auto was een echte “snelle jongen”, .. niet dat ik zo’n coureur ben maar ongemerkt zit je vaak toch snel een stukje boven de toegestane limiet (behalve in de bebouwde kom, daar let ik scherp op). Met als gevolg ‘fanmail’ van het CJIB…

Eigenlijk heb ik op deze auto niets aan te merken, afgezien van één klein minpuntje. Voor mijn lengte is de auto iets krap bemeten, het gaat maar riant is anders (tja, dat krijg je als je een Mondeo gewend bent). Mensen bóven de 1.90mtr. kan ik ‘m daarom afraden.

FIAT DOBLO

Fiat Doblo 1.6

De auto is gekocht in Amersfoort, bij Auto Eemland.

Rijden
De eerste indrukken van de Doblo waren zéér goed. We moesten vanuit Amersfoort ruim twee uur rijden om weer thuis te komen en dat is natuurlijk een flinke “proefrit”. Het rijdt natuurlijk totaal anders dan een Ford Focus maar voldoet wel aan de hedendaagse normen en je komt prima mee in het verkeer.

Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens in een Berlingo gereden en vergeleken met deze auto is de Berlingo (vooral voor langere mensen zoals mij) m.i. géén feest. Die “zit” gewoon niet goed. Na een lange rit met een Berlingo uit Rotterdam, ongeveer 2 jaar geleden, was ik bijvoorbeeld helemaal kapot. Vreselijke pijn in mijn rug. Die ervaring had ik na aankoop van de Doblo -na de lange rit uit Amersfoort- absoluut niet.

De motor was fluisterstil en had voldoende vermogen! Bij stationair draaien dacht ik een aantal malen dat de motor niet draaide! Ik moet er overigens niet aan dénken om de 1.2 variant van dit model te hebben moeten rijden.

Ik was nooit erg kapot van FIAT, maar.. de “alsmaar langer wordende kinderen”, het feit dat een diesel (de Focus) wegens gewijzigde omstandigheden op het werk niet meer uit kon en 2 jaar vooruitgang in bouwjaar plus daarboven op nog eens een goede en naar mijn gevoel eerlijke inruilprijs maakten dat de beslissing snel rond was. Daarnaast reden diverse familieleden al jaren in diverse FIAT’s, en ik moet toegeven: de kwaliteit van FIAT wordt echt onderschat door veel mensen!

Plus/minpunten die ik geconstateerd heb:

+ comfort. De auto is een echte “reisauto”.
+ verbruik. De fabrieksopgave is 1:13,8. Deze heb ik regelmatig gehaald en zelfs beter!
+ ruimte. Een lange rit met vijf personen is goed te doen.
vermogen. Wat mij betreft zou een 1.8 of 1.9 beter bij de auto passen.

In Nederland is een 1.6 (ruim) voldoende, maar zodra je écht iets vroeg van de Dobló dan merkte je dat de motor toch zijn beperkingen kent.

Alles bij elkaar genomen was deze auto voor mij absoluut de ‘gezinsauto bij uitstek’. De “zit” van deze auto is zeer goed, zelfs beter dan de Mondeo (die tot voor kort m’n meest favoriete reis-auto was). Jaren na dato hebben we het soms nóg wel eens over deze auto. Het was eigenlijk bij het hele gezin een favoriet.

DACIA LOGAN MCV “Laureate”

De auto is gekocht bij Autodrôme Koops (failliet gegaan), Groningen, op 29-02-2008.

Dacia Logan MCV

Lees hier de aankoopgeschiedenis.

Voor het eerst in m’n leven een spiksplinternieuwe auto, zo uit de showroom. Een Dacia,.. daar moest ik toch eerst over nadenken. Maar toen ik de nodige reviews en testen gezien had raakte ik steeds geïnteresseerd. En mijn ervaringen met Skoda waren ook goed, dus maakte ik me ook geen zorgen over “Oostblok-auto’s”.

Uniek “selling point” van deze auto: voor de prijs van een jonge, gebruikte, auto gewoon nieuw rijden! En dan de ruimte die deze auto biedt! Zelfs een Fiat Doblo moet het daar tegen afleggen. Ook qua rijcomfort. De Doblo, laat ik daar duidelijk over zijn, was een fantastische auto maar er zat op enige termijn onderhoud aan te komen (de Fiat had inmiddels 183.000 km’s op de teller!) en de Dacia was ook fiscaal aantrekkelijk.

Ik heb de zeer complete “Laureate” versie aangeschaft, met als extra’s metallic lak en een “pack exclusive” (Airco + Radio/CD-speler voor een leuke aanbiedingsprijs) er bij genomen.

Van deze Dacia’s wordt vaak gezegd dat ze “lawaaiig” zijn, maar als je vanuit een Doblo in een Dacia Logan MCV stapt, dan kan je alleen maar concluderen dat het met dat lawaai écht wel meevalt. Zelfs als je met 160 over de Duitse Autobahn gaat..

Het is dus maar net wat je gewend bent. Alhoewel een Fiat Doblo qua motorgeluid overigens niet lawaaierig is, maar wel in ‘omgevingsgeluid’ (wind, contactgeluiden). Een beetje motorgeluid vind ik persoonlijk overigens helemaal niet erg.

HYUNDAI i30CW 

Hyundai i30cw

In September 2011 hebben wij afscheid genomen van onze Dacia. Niet eens zozeer om dat de auto niet meer beviel of ’te oud’ was, maar uit praktische- en ook uit  financiële  overwegingen. Het hele verhaal over de aankoop is hier te lezen.

Ook deze auto is, net als de Dacia, nieuw aangeschaft. Over de ervaringen met de Hyundai door de tijd heen kun je hier verder lezen.

Dealer
De auto is aangeschaft via de dealer in Groningen, Autobedrijf Bockhoudt BV. Over de afhandeling van de aankoop en de manier waarop je als klant behandeld wordt bij Bockhoudt niets dan lof. Prima garage!

We hebben de i30 na 5 jaar ingeruild op een Hyundai i10.

HYUNDAI i10 1.0 “Comfort”

Hyundai i10 1.0 comfort - zij en voorkant
Hyundai i10 1.0 comfort – zij en voorkant

In december 2016 hebben wij onze Hyundai i30 na ruim vijf jaar trouwe dienst ingeruild en zijn “gedownsized” naar een een Hyundai i10 1.0.

Hoewel kleiner, is dit zeker op andere gebieden geen “downsizen” maar upgraden!

De Hyundai i10 is wederom bij dezelfde dealer aangeschaft als de Hyundai i30cw: Autobedrijf Bockhoudt te Groningen.

Een volledig verslag van de aankoop is hier te vinden. De auto is na ruim 100.000 kilometer rijplezier ingeruild op een Skoda Fabia (zie hieronder).

Hoe we denken over de Hyundai i10 na zoveel kilometers, het verbruik van de auto en meer kun je hier lezen.

SKODA FABIA 1.0 ACTIVE

Rudy's Krabbels | web skoda fabia 03

In september 2020 is de Hyundai i10 ingeruild op een Skoda Fabia 1.0 Active. De Skoda Fabia is aangeschaft bij Garage Buist in Gieten. We hadden de auto gevonden via AutoScout24 en de koop was snel rond. Een prettige garage die veel, mooie, jonge occasions aanbiedt.

We waren op zoek naar een iets grotere auto. Eigenlijk wilden we het liefst nu toch écht een Dacia Sandero, na eerdere mislukte poging om die aan te schaffen, maar die staan bijna alleen maar bij de dealers te koop. En die dealers vragen een schandalige “hoofdprijs”, totaal niet in verhouding tot de waarde van de auto en zeker niet in verhouding tot de nieuwprijzen en normale afschrijving.

Persoonlijk vind ik dat je een auto niet op basis van emotie moet kopen maar op basis van bepaalde criteria (die voor iedereen verschillend zijn natuurlijk) en daarbinnen moet gaan zoeken. Op basis van die criteria rolde er (onverwacht) een Skoda Fabia uit.

De 1.0 Active is de ‘standaard’ uitvoering van de Skoda Fabia. Over de aankoop en eerste prille ervaringen kun je hier verder lezen. En via deze ’tag’ kun je de updates lezen.

In augustus 2020 werd deze auto in Nederland ingevoerd en op Nederlands kenteken gezet. Het is dus een ‘importauto’. De specificaties bij de kentekenchecks komen niet helemaal overeen met de modellen die in Nederland vanaf de dealer werden geleverd.

Plus- en minpunten van deze auto:

+ ruime auto!
+ zuinig (gem. verbruik over 3 jaar: 1:17,1).
+ comfortabel
– het motorvermogen (44 kW* / 60 pk)

*) carbase geeft voor dit model 55 kW / 75 pk aan.

Iets meer vermogen is voor dit model prettiger. Je kunt een Fabia laten ‘chiptunen’ maar het had voor ons geen prioriteit, de auto rijdt uitstekend en ik ben geen Max Versstappen 😉 we hebben er wel een trekhaak onder laten zetten. Dat vond ik veel belangrijker! Wel mis ik de cruisecontrol (die we in de i10 hadden). Je raakt daar toch snel aan gewend!