Jazeker, de 10.000 km’s zijn al gepasseerd! Beetje sneller dan verwacht tikte de km-teller deze eerste ‘grote’ grens aan. Te danken aan diverse lange (bedrijfsmatige) ritten door het land en uiteraard de vakantie in Tsjechië. Tijd om de auto eens flink te verwennen met een uitgebreide wasbeurt met lekkere shampoo’s en hotwax (klik op het plaatje voor het restultaat) want we hebben ‘m nu al 7 maand en tot nog toe was er nog geen spatje shampoo op gekomen (alleen af en toe schoonspuiten in de wasbox, met schoon water)..
De ervaringen tot nu toe met Dacia zijn zeer goed te noemen. Voor ons is het voor het eerst dat we een ‘nagelnieuwe’ auto kochten en je weet nooit hoe zoiets uitpakt, helemaal omdat het een Dacia is. Wat moet je er van verwachten? Een paar feiten op een rijtje:
- Storingen
Géén! Alles functioneert perfect. Het enige wat we hebben gedaan aan de auto tot nog toe zijn andere ruitenwissers er op zetten (ik ben geen “doe-het-zelver” op auto-gebied zoals andere Daciasten) en laten balanceren (nutteloos, het trillen van het stuur tussen de 140-150 blijkt uit de banden te komen, Barum’s, dus die vervang ik op termijn); - Comfort, rijgedrag
Na 10.000 km’s kan ik concluderen dat het rijgedrag en comfort aan alle verwachtingen voldoet. Afgezet tegen m’n ervaringen met andere auto’s kan ik concluderen dat een Logan MCV absoluut niet onder doet voor veel dúúrdere auto’s (qua nieuwprijs); - Benzineverbruik
Een tijd geleden heb ik de boordcomputer gereset (ja, ook dát zit in deze Dacia!). Na de inrijperiode, waarin een nette 8.1/100 (=1.12,35) werd behaald heb ik besloten de meting opnieuw te starten, omdat de motor nu goed ingereden was. In de veronderstelling dat dat verschil maakt (of het zo is, weet ik niet). Het verbruik is ontzettend goed, zeker als je wat langere ritten er bij hebt: 7,7/100 (=1:12,987).
Ruimte, comfort, rijgedrag, verbruik, aanschafprijs… Voor mij, ons, alles bij elkaar genomen: deze Dacia is ‘een winnaar’. Zowel privé als zakelijk.