1:12,3456790123456

Na ruim 1800 kilometer rijden weer eens gekeken naar het benzineverbruik van m’n Dacia Logan MCV. Inclusief 2 lange ritten (Amsterdam en Ede) is het verbruik gedaald naar 8,1/100, oftewel volgens m’n Windows calculator 1:12,345 (enz). Da’s mooi! Met m’n Doblo haalde ik de laatste maanden dat ik daar in reed de 1:11 niet eens meer bij vergelijkbaar gebruik! Superzuinig is een Dacia niet. Maar een superzuinige rijder ben ik ook niet.. wel laat ik altijd de auto netjes warm worden en schakel ik op tijd (maar niet volgens het ‘neie riedn‘ principe, wat overigens helemáál niet nieuw is!).

Toerenteller bij 120 km Dacia Logan MCV

Vandaag voor ’t eerst de 140 even een tijdje vastgehouden. De Dacia-fabriek geeft aan dat een Logan MCV na ca. 1.000 Km’s is ingereden. Volgens de DaciaLoganMCV site is het verstandig om minimaal 2.000 km ‘in te rijden’ en de wijzer niet boven de 120km/3.500 toeren te laten komen. Overigens, zelf haal ik de 3.500 toeren niet, ook niet als ik iets boven de 120 zit (zie foto).

Aangezien ik er vanuit ga dat de Dacia-fabriek met de 1.000 km’s al een veiligheidsmarge heeft ingebouwd, dacht ik, na ruim 1.600 km’s en de motor na 2,5 uur rijden goed op temperatuur dat ik maar eens “de sokken er in moest zetten” en heb ongeveer een 30 minuten rond de 135-140 gereden (ca. 4.000 toeren). Rijdt prima! Het motorgeluid werd nauwelijks waarneembaar meer. Wel voelde ik op bepaalde stukken wegdek (zelfs optisch waarneembaar) het stuur trillen. Dat wordt dus nog even langs de garage want als er iets is waar ik helemaal ziek van wordt is dat een trillend stuur (niet goed gebalanceerd). Ook is één van de ruitewissers niet helemaal goed, dus ook die moet vervangen worden.

Webservers
De rit ging vandaag naar Ede (ca. 2,5 uur rijden inclusief kleine sanitaire- en rook-pitsstop bij de Texaco want “in de nieuwe auto wordt niet gerookt!“), waar ik drie webservers moest halen. M’n oude servers, die in Amsterdam stonden, zijn namelijk “uitgefaseerd”.

In Groningen heb ik inmiddels 2 nieuwe staan, en daarom konden -nadat alle klanten waren verhuisd naar de nieuwe servers- de oude servers na nog een paar week backup draaien nu uit de lucht. In Ede bij de colocator opgehaald, vanuit zijn Mercedes kofferbakje overgeladen in de bak van onze Dacia en direct weer rechtsomkeerd gemaakt. Nog even weer een tussenstop bij de Texaco aan de andere kant van de weg (nu voor twee bacon & egg sandwiches met een flesje chocomel) en vervolgens op kantoor de servers uitgeladen.

Oude webservers BrinkhostDotCom

een stapeltje servers..

Het is de bedoeling één machine te ‘reviseren’ en in gebruik te nemen als 3e server in Groningen, één machine als test/reserve annex “slopertje” te houden en van één machine zullen de onderdelen grotendeels worden hergebruikt voor een PC voor de jongste dochter zodat de dames allemaal zijn voorzien van een eigen computer.. Daarmee blijft er één server-kast over, die in een later stadium mogelijk als database-server dienst kan gaan doen.

Delen op: