Wat is het benzineverbruik van de Renault Clio 1.0 SCe die we recent hebben aangeschaft? Na 2.500+ kilometer kan ik vaststellen dat dit boven verwachting zuinig is!
Het Google AI-overzicht geeft aan dat “het brandstofverbruik van een Renault Clio varieert per model; de hybride E-Tech is het zuinigst met een gecombineerd WLTP-verbruik rond de 4,3 liter per 100 km, terwijl de benzinemodellen variëren van ongeveer 5,2 tot 5,3 liter per 100 km (1 op 19,2 tot 1 op 18,9). Het daadwerkelijke verbruik kan hoger uitvallen, met een gemeten verbruik van 4,8 liter per 100 km voor de hybride en een praktijkverbruik rond de 5,8 liter per 100 km voor de benzineversies.”.
Bij Autoweek hebben ze geen enkele SCe-rijder in de statistieken. Da’s jammer. Het gemiddelde verbruik daar is 4,86l./100km (1:20,57). Dat is flink zuinig en heeft alles te maken met het feit dat het allemaal TCe’s zijn; een turbomotor is onder normale omstandigheden namelijk zuiniger dan een vergelijkbare motor (zoals die van ons) zonder turbo.
Bij de site EncyCarPedia vond ik wel een opgave voor de Renault Clio SCe: 5,4/100. En tot slot vond ik bij de gegevens van een gebruikte Renault Clio op Autowereld de opgave voor verbruik: +/- 1:19.
Praktijkverbruik Renault Clio 1.0 SCe
Met behulp van de Fuelio-app houd ik het verbruik van auto’s die we door de jaren heen hebben gehad bij. Na drie maanden rijden, vijf tankbeurten en ruim 2.500 kilometer, is het gemiddelde verbruik redelijk vast te stellen (gemengde ritten).
Het gemiddelde benzineverbruik is 5,19l./100 km., oftewel 1:19,27.
Het verbruik van de auto is volgens de boordcomputer gemiddeld iets hoger. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het rijgedrag van de vorige eigenaar, maar 5.3l./100km (1:18,87) is natuurlijk ook nog heel acceptabel en ik zou geen traan hebben gelaten als ik daar zelf op uitgekomen was.

Het verbruik is behoorlijk zuiniger dan de Skoda Fabia, met een gemiddeld verbruik van 5,82 l/100 km (1 op 17,2) en zelfs zuiniger dan de Hyundai i10, waar we gemiddeld 1:18,2 mee haalden.
Ons verbruik is iets meer dan de fabrieksopgave, maar dat mag niet verrassen, maar wel veel minder dan het nogal hoge praktijkverbruik van 1:16,4 dat opgegeven werd door Autotrack.

Vergelijking Benzineverbruik
Het is opmerkelijk dat de Renault Clio zúiniger is dan de Hyundai i10 en Skoda Fabia want én meer gewicht én toch een iets grotere auto. Dat had ik eigenlijk niet verwacht!
Het is Renault dus gelukt met de Clio niet alleen een hele fijne auto te bouwen, waar we nog steeds heel tevreden mee zijn, maar ook nog eens een uitermate zuinige auto. Voor de grote schare Clio-fans geen nieuws natuurlijk; voor mij wel. Want dit is onze eerste Renault en we hadden er dus geen ervaring mee.
Dat een SCe iets minder zuinig is dan een TCe mag de pret niet drukken; de keuze voor een SCe is bewust gedaan.
Cruise control
Opgemerkt moet worden dat deze auto, net als de Hyundai i10 overigens, cruise control heeft. Zodra het kan maak ik daar gebruik van, zowel op de snelweg als op de 80km wegen. Alle kleine beetjes helpen immers? Daarnaast,.. ik vind rijden op de cruise control heerlijk. Je weet zeker dat je de limiet niet overschrijdt en het is heel relaxed rijden.
Door te rijden op cruise control kun je tot wel 5-7% besparen, en soms zelfs meer. Op de snelweg scheelt het al snel zo’n 5% en “met een zuinige rijstijl kun je tot wel 10 procent brandstof besparen” (Lekker op Weg).
Daarbij rij ik op de snelwegen (maar dat deed ik ook met de Skoda) nooit harder dan ongeveer 100 (wat natuurlijk de officiele maximale snelheid is op bijna alle wegen) en max 120 in de avonduren, trek niet overdreven snel op, haal alleen in als er noodzaak is (vrachtwagens!) en schakel tijdig bij het optrekken zodat ik niet te veel toeren maak. En natuurlijk pak ik voor korte ritjes zoveeel mogelijk de fiets!
