Arjen Lubach: “Waar is God nu?”

corona pandemie ziekte straf van god

Wellicht heb je de video al voorbij zien komen waarin Gert-Jan Segers op deze vraag antwoord probeert te geven. Arjen Lubach daagde onder andere hem uit antwoord te geven op de vraag: “Waar is God nu?”. Want: er is een wereldwijde pandemie gaande. En dat doet veel mensen afvragen: “Waarom gebeurt dit” en “Waarom staat God dit coronavirus toe?”.

christenpesten lubach

Lubach houdt van provoceren. In het bijzonder mensen die een religie aanhangen zoals Christenen en boeddhisten. Hij heeft het niet zo op christenen in het bijzonder. Opgegroeid in een klein dorp in Groningen, in een kerkelijke omgeving, zet hij zich af tegen het geloof. Hij zal daar in zijn ogen legitieme redenen voor hebben. Maar de vraag die hij stelt, is dat een oprechte vraag? En het antwoord van Segers, kunnen we daar wat mee?

Tegenover het geroep van Lubach op Twitter staat de oorverdovende stilte van de gebedsgenezers. Waar zijn ze, nu de nood zo hoog is? Waarom horen we nu niets over wonderlijke genezingen? Als God, volgens de theologie van Koornstra en –volgens eigen zeggen– door zijn bediening zoveel mensen geneest dan zou dat toch juist nú moeten gebeuren, als ultiem bewijs van Koornstra’s ‘bediening’?

En dan zijn er die menen te moeten verkondigen dat de huidige pandemie en natuurrampen zoals de Tsunami’s een “straf van God” zijn op “de zonde” die hier op aarde gedaan wordt. Ook John Piper zegt “God laat het gebeuren” en claimt dat dit met de Goddelijke goedkeuring is…

Wat moeten we toch met al deze geluiden? Wat zegt de Bijbel over deze zaken? In deze korte video (minder dan 10 minuten) ga ik er op in.

> Download de tekst van deze video (PDF)

 

 

Print Friendly, PDF & Email