Foto en Video: De Dijk live in Assen (Bonte Wever)

Rudy's Krabbels | IMG 20150530 230302 1

IMG_20150530_230302-1

Al 33 jaar bestaan ze: de Dijk. En recent kwam er een nieuw album van ze uit: “Allemansplein“, die direct hoog in de charts terecht kwam (terecht) bij iTunes. Het uitbrengen van een album gaat uiteraard ook gepaard met een tournee.

Aangezien ik De Dijk al jaren een prima band vind, in elk geval toch minimaal de beste Nederpop-band van Nederland, en ze nog nooit in al die jaren live had gezien moest het er nu toch maar eens van komen. Samen met dochter Mirjam en haar vriend afgereisd naar Assen, de Bonte Wever, waar ze een optreden deden gisteren.

VOORPROGRAMMA: MISSION 10

In het voorprogramma stond de band Mission 10. Iets na negen uur kwamen ze het podium op en deden een strakke en overtuigende set. Hoog nivo, veel spelplezier, strakke nummers. Ze hebben al drie singles uit zo hoorden we ze vertellen maar we kenden ze (nog) niet. Een aangename kennismaking. Het publiek was eerst nog wat weinig enthousiast, maar ze wisten de zaal gaandeweg goed voor zich te winnen. Knap, want voorprogramma van een band als De Dijk kan best wel een ondankbare taak zijn. Het publiek komt immers niet voor jou..?

De band komt, zoals zoveel muzikaal talent, uit Volendam. Maar palingsound is het zeker niet! In de video (zie hieronder) een klein fragment van ze. Ik zal er geen fan van worden want het is niet echt m’n smaak maar ze waren absoluut goed!

DE DIJK

Na bijna een uur (!) wachten tot het podium voor de Dijk klaar was kwamen ze op. Een mooie opkomst, er speelde een stuk instrumentale muziek, in het donker bestegen ze het podium en openden met “Laat Het Vanavond Gebeuren” (kan het nog toepasselijker?), direct gevolgd door de klassieker “Binnen Zonder Kloppen” (beide in de video onderstaand). Lekker uitgevoerd, met routine maar niet geroutineerd – en de ene na de andere hit volgde.

Tussendoor een set met een paar nummers van de nieuwe CD “Allemansplein”. Terug grijpen naar nummers uit het begin van de carrière (“Wakker in een vreemde wereld”, 1987) deden ze ook. Ook het prachtige nummer “Mijn Van Straat Geredde Roos” (zie video hieronder) kwam voorbij.  En een toegift van 2 nummers!

Het publiek genoot, en terecht. Deze band hoeft na 33 jaar lang en een groot aantal albums en hits op hun naam niets meer te bewijzen. En toch stonden ze daar alsof ze dat nog steeds wél wilden. Dat vind ik mooi om te zien, die houding: er nog steeds vol voor gaan. Goede interactie met het publiek, nummers strak uitgevoerd. De mensen een feest gunnen! En een feestje was het zeker!

Van lekker stampende meezingers tot ingetogen, swingend (alhoewel muzikanten natuurlijk niet dansen) tot jolig (“als het golft dan golft het goed” – dat kostte veel mensen een paar biertjes door het meedeinende publiek!).. ze deden het allemaal met evenveel passie en plezier.

De Bonte Wever

Wat wij ook prettig vonden was de zaal. Er was ‘bewegingsruimte’, je kon naar boven lopen (waardoor ik heel mooi foto’s en video’s kon maken) en de zaal beneden had wat statafels aan de zijkanten opgesteld. De prijzen voor bier en fris waren ook netjes, € 2.50 per consumptie. Garderobe slechts één euro. Gratis en meer dan voldoende parkeerruimte (wij waren een uurtje van te voren aanwezig en konden de auto makkelijk kwijt). Alles bij elkaar dik in orde. De akoestiek van de zaal is voor dergelijke concerten ook prima. Een prima locatie voor dergelijke concerten!

Foto´s

Onderstaande een aantal foto´s (met name gemaakt met m’n telefoon) en video (gemaakt met de Medion Life-camera). Helaas zijn niet alle foto’s even scherp, maar ik plaats ze toch om zo een zo compleet mogelijk sfeerbeeld te geven.

Rudy's Krabbels | id 1874

Video

In de video de volgende nummers:

– Laat Het Vanavond Gebeuren
– Binnen Zonder Kloppen
– Mijn Van Straat Geredde Roos
– Als Ze Er Niet Is

Hard geluid

Ik was wel blij dat ik, in tegenstelling tot 99,9% van het publiek om mij heen, m’n Crescendo Music oordopjes bij me had. Want hoewel de muziek zo te horen niet over de limiet heen ging was het toch wel op het randje qua volume. Dat hoor je ook wel in de video, het slaat gewoon door af en toe. Zaaleigenaren zouden daar beter op moeten letten naar mijn mening; de doppen nemen 12dB van het volume af, en de muziek blijft goed te horen. Sterker nog, als ik hoor hoe mensen na afloop zeggen dat de muziek af en toe een beetje een ‘brij van geluid’ was, was ik zelfs beter af want ik hoorde juist door het gebruik van die doppen alles goed gedefinieerd. Dat is geen kritiek op de band overigens, maar wel een aandachtspunt voor zaaleigenaren, nog steeds.

Delen op: