Dacia Logan MCV MPI 1.6 v16 (105 Pk)

logodacia.jpgVandaag de eigen Logan MCV 1.6 v8 naar de garage voor z’n eerste grote beurt. Bijna 30.000 absoluut probleemloze Km’s op de teller inmiddels. Bij de garage kreeg ik een leenauto mee en ik vermoed toch dat de dealer (Terwolde, Groningen) mij “lekker maken wilde” of overhalen een nieuwe MCV aan te schaffen 😉 door mij als vervangende auto een Dacia Logan MCV MPI 1.6 v16 (105 Pk, 7-zitter waardoor het doorgaat voor een MPV) mee te geven..

Inmiddels is Dacia een paar jaar verder geëvolueerd, en bij deze auto merk je dat! Ik heb indertijd van de ter ziele gegane Renault-Dacia dealer (Autodrôme) wel eens een Clio meegehad als leenauto toen m’n eigen MCV voor een kleine beurt heen moest. Een pittige auto die zowel van binnen als van buiten aantrekkelijk oogde. Maar, te klein. Toen ik in deze nieuwe MCV stapte had ik direct het idee dat ik in “een Clio” zat. De bediening van richtingaanwijzers, temperatuurregeling, airco e.d. is nog steeds als in m’n eigen MCV dus toch lekker vertrouwd. Maar voor het overige? Een ándere auto!

Niet in de laatste plaats natuurlijk door de beduidend andere, pittige en stille, motor. Nooit gedacht dat het verschil tussen een 8-klepper en 16-klepper zo groot was? Maar ook de versnellingsbak (hele korte slag, net als de Clio maar ook een beetje ‘hakerig’ – eveneens net als de Clio), het erg mooie interieur van de auto (zie foto’s) en daardoor de algehele ‘look & feel’. En op de neus het nieuwe Dacia logo. Wat dus duidelijk niet het enige nieuwe is aan deze auto.

Wat ook opviel was de besturing. Kennelijk is er het nodige veranderd in de stuurinrichting. Stuurt m’n eigen MCV al licht, deze stuurt beter. Iets zwaarder lijkt het, maar toen ik later terug reed met m’n eigen auto merkte ik dat dat het niet was. Directer is denk ik het goede woord en met een korte draaicirkel. En op de een of andere manier het idee dat ik meer contact met de weg had. Heel prettig. Vooral omdat het vandaag best glad was. Wat mij betreft dus een wel zéér geslaagde “update”.

Voor de prijs hoef je het nog steeds niet te laten; een dergelijke Dacia kost volgens www.dacia.nl nog steeds minder dan € 15.000,-. De 5-zitter kost € 900,- minder. In de prijs is natuurlijk de (belachelijke) post “afleveringskosten” niet meegerekend. Toch ben ik wel enigszins bang dat we bij Dacia straks hetzelfde verschijnsel zullen gaan zien als bij Skoda – steeds luxueuzer, steeds duurder.. Het echte “basic” autorijden van Dacia, wat op een zekere manier z’n charme’s heeft!, verdwijnt dan daarmee mogelijk wel. De Dacia Duster kon wel eens de opstap daar naar zijn, vrees ik.

Voor mij staat (bijna) al vast wat de volgende (bedrijfs)auto wordt! Want wat goed was is nog beter geworden. Eigenlijk had ik ergens een beetje het idee dat ik in een ‘verlengde Clio’ reed. In ieder geval niet in een lange station! Misschien mag je dat niet zeggen, maar de overeenkomsten waren gewoon té nadrukkelijk aanwezig. Wat ik dus niet bepaald als bezwaarlijk ervaren heb!

img00024-20100205-1236.jpg

img00025-20100205-1237.jpg

img00026-20100205-1239.jpg

Delen op: