De Nieuwe Ford Fiësta – nét géén feestje

Rudy's Krabbels | Ford Fiesta Review Test 01

Dit weekend was ik naar Heerlen (voor een fotoverslagje, klik hier) en omdat de eigen auto bezet was had ik een huurauto geregeld. Een Ford Fiësta. Hatchback, 3 cilinder, nieuw model. Nog geen 20.000 kilometer op de teller. En voorzien van alle toeters en bellen die je wilt: cruise control, climate control, navigatie. En aangezien het een lange rit was, dacht ik “dan kan ik mooi eens kijken hoe zo’n auto rijdt en er wellicht een stukje over schrijven”. Bij deze dus!

De Fiësta deed mij wat denken aan onze Focus van vroeger. Het rijgedrag ook. Lekker vlot optrekken (al ben ik niet iemand die op het gaspedaal hangt), heel direct in het stuur. Wel een beetje een neiging tot  ‘dweilen’. Gek is dat, dat Ford dat nog steeds heeft. Niet zo erg meer als vroeger de Ford Mondeo of, daarvoor nog erger, de Taunus. Verder vond ik de bestuurdersstoel nét niet lekker zitten, te weinig steun onder je benen vooral. Voor de wat langere mensen niet prettig. Maar dat is dus afhankelijk van je eigen ‘lengtemaat’. Wel goede steun in de rug. Bij veel auto’s krijg ik last van m’n rug, bij deze niet.

Dat het maar een 3-cilinder met slechts 1 liter motor is had ik pas in de gaten toen ik het kenteken op de RDW-site invoerde. Dat zegt wel iets denk ik.

VEEL KNOPJES …
De auto rijdt verder heerlijk, niets mis mee. Wel veel knopjes op het stuur (ik hou van iets minder). En de bediening voor de verlichting zit heel onlogisch. Als je dat tijdens het rijden wilt veranderen moet je goed weten hoe je ‘blind’ moet draaien aan de knop want als je kijkt dan heb je (te) lang de blik van de weg af. Vind ik niet zo slim gedaan.

Rudy's Krabbels | Ford Fiesta Review Test 02

VERBRUIK
Ik heb niet exact het verbruik gemeten maar tijdens het rijden op de cruise control op de boordcomputer gekeken om te zien wat die aangaf.

Bij ca. 120 km constant lag het verbruik rond de 1:18, bij rond de 130 constant vloog het verbruik omhoog naar meer dan 7 op 100 dus ga je naar 1:14. Op de Nederlandse snelwegen is 130 op veel plekken de norm. Echt zuinig is de auto dus niet.

De cruise control werkt overigens erg handig, als je op [Cancel] drukt, gas loslaat om vaart te minderen, en vervolgens weer op de [reset] drukt gaat hij terug naar de vorige instelling en gaat de auto dus weer vanzelf verder waar hij gebleven was. Heerlijk, ik ben een groot fan van cruise control. Rijdt zó veel relaxter!

DE NAVIGATE CRASHT!
Omdat ik de route niet uit mijn hoofd ken was ik wel blij dat er navigatie in zat. Maar op zeker moment viel mij op dat de nog te rijden tijd in het scherm maar niet afnam.. ik keek nog eens goed, en verdraaid! Het scherm was “bevroren”. Auto aan de kant, want inmiddels zat ik dus al op de verkeerde weg, en de route proberen opnieuw in te stellen. Dus route annuleren en .. daar crasht de navigate compleet.

Rudy's Krabbels | Ford Fiesta Review Test 03

Ook na zeker een minuut of vijf wachten veranderde er niets meer. Aan- en uit zetten? Niets, dit scherm kwam weer terug. Dus sleutel er maar uit, tijd gunnen, de auto in zijn geheel laten “rebooten”. Even koffie halen bij de benzinepomp,..

De auto weer opgestart en alles werkte weer. Gelukkig maar. Wel verbazend dat zoiets gebeurt. De verdere reis liet ‘ie mij niet in de steek op dit punt.

NIET (MEER) AFGESLOTEN?!
De volgende ochtend, vanmorgen, kwam ik bij de auto (in afgesloten parkeergarage) en toen ik ‘m open wilde doen met de afstandsbediening merkte ik dat er geen respons was. Ik keek nog eens goed en.. “krijg nou wat..!”.  De auto stond ‘los’. Terwijl ik absoluut zeker weet dat ik ‘m afgesloten had want ik vond het nog zo’n handige gadget dat de spiegels automatisch inklapten.

Daar komt bij, van onze eigen Hyundai ben ik gewend dat, zodra je met de sleutel buiten het bereik van de auto bent, deze automatisch afsluit. Het kan toch niet zo zijn dat deze auto spontaan niet meer afgesloten was? Ik kan geen andere conclusie trekken. Geen sporen van braak ook. Mogelijk dat iemand met een identieke auto ‘m ontgrendeld heeft (per ongeluk?). Maar mijn vertrouwen in de electronica van deze auto was weg. En daarmee eigenlijk in de gehele auto.

Het is natuurlijk goed mogelijk dat de temperatuur een rol speelt in de falende electronica, maar (ook) dat mag niet gebeuren natuurlijk. Het lijkt mij dat deze auto in elk geval terug moet naar de dealer voor controle.

CONCLUSIE
Conclusie van mij is dus dat de Ford Fiësta vooralsnog nét geen feestje is. Ik zou ‘m terug brengen.

Delen op: