De aanschaf van mijn MOOER pedaal was de aanleiding om mijn oude Digitech RP50 op te graven om die eventueel te verkopen. Want ik gebruikte ‘m al een tijd niet echt meer en veel was ‘ie ook niet gebruikt. Voor ik het pedaal te koop wilde aanbieden, eerst eens even kijken of ik de handleiding nog had en een demo-filmpje maken. Zodat een koper zou weten wat er aangeboden werd.
Dat was het plan. Maar toen ik de handleiding doornam, wat ik eerder nooit gedaan had, ondekte ik iets waar ik nooit over nagedacht had. Namelijk dat dit pedaal een ‘stereo’ uitgang heeft; weliswaar via de hoofdtelefoon, wat ik wel wist. Maar met een geschikte kabel kun je dat ook stereo naar je studio-software/interface laten gaan. En dat zorgt er voor dat bij met name de ‘clean’ en ‘amp models’ er toch een heel leuk en acceptabel geluid uit komt.
Studio-engineers zijn overigens totaal niet gecharmeerd van dit pedaal. Recent las ik nog een stukje op een muziekblog waar de eigenaar van een studio flink tekeer ging over dit pedaal. Hij kon er met zijn verstand niet bij dat er gitaristen een studio binnenkwamen met dit soort pedaaltjes. Ik wel, al begrijp ik heel goed waarom ze in studio’s een hekel hebben aan dit type pedaaltjes. In de video laat ik zien/horen waarom.
(Engelstalige video)
Voor deze video heb ik gebruik gemaakt van:
- Harley Benton Telecaster (“stock”);
- Digitech RP50
- Behringer UMC404HD USB Audio Interface
- Y-kabel vanuit hoofdtelefoonuitgang naar de USB Interface
Uiteindelijk heb ik dus besloten dit ‘vintage’ pedaaltje vooralsnog te houden!