
Vorig jaar kocht ik een Hanway RAW 50 en inmiddels heb ik er meer dan ruim 1200 kilometer mee gereden. Wat zijn mijn ervaringen tot nu toe?
Zoals ik eerder, nadat ik de bromfiets een tijdje in bezit had, al schreef zijn de rijervaringen ronduit positief.
Ik had in korte tijd al veel kilometers gereden maar daarna kwam natuurlijk de winterperiode. Dan komt de bromfiets de schuur niet uit, op een paar hele korte ritjes na om te zorgen dat ‘ie wel “in beweging” blijft. Maar die ritjes waren geen onverdeeld genoegen want ijskoud en nat – en daar hou ik niet van!
Op naar de zomer!
Na de winterperiode is de bromfiets weer uit de schuur gehaald. Even een flinke poetsbeurt en controle op roest.
De Hanway’s hebben namelijk de reputatie dat ze vatbaar zijn voor roest. Ik heb niets kunnen vinden, op wat ‘vlekjes’ op het chroom, op de voorvork, na. Dat heb ik allemaal met Valma Chrome Cleaner (€5,99 bij de Halfords) flink gepoetst, net als de uitlaat, en nu kan hij er weer tegenaan deze zomer! Tank en overige onderdelen schoongemaakt en gepoetst met autopoets.
Hanway RAW 50 – NAM Locatie, Grijpskerk
Recent ook weer m’n eerste (lange) ritten gemaakt, zoals naar de Noorder Gitaar Dag in Zuidbroek, en intussen staat de kilometerteller alweer op ruim 2.300 kilometer. Dat gaat toch echt sneller dan je denkt! Ik ben benieuwd waar de teller op staat rond augustus dit jaar, als de bromfiets een jaar in mijn bezit is.
Onderhoud
Vooralsnog is er verder geen onderhoud aan gedaan. Ik heb een litertje olie en een extra bougie op voorraad liggen ingeval het nodig mocht zijn.
De eerse onderhoudsbeurt zal ergens in augustus of september gedaan moeten worden volgens het schema van de fabrikant. Die geeft namelijk aan één keer per jaar of om de 5.000 kilometer.
Van andere Hanway-rijders weet ik dat ze het onderhoud zelf doen. Ik ben geen sleutelaar. Bepaalde eenvoudige dingen wil- en kan ik best zelf doen maar zaken zoals bijvoorbeeld kleppen stellen? Het is vast mogelijk zelf dit soort zaken te regelen maar daar begin ik niet aan. Laat dat de vakman maar doen, dan weet ik tenminste zeker dat het goed gedaan wordt!
Tassen monteren op de Hanway
Verbruik Hanway RAW 50
Eerder schreef ik over het verbruik dat dit 1:34,5 was. Inmiddels is dit 2.98/100 liter (1:33,5). Heel precies meten is met een bromfiets niet echt mogelijk. Zeker niet omdat ik een zijstandaard heb.
Dus de stand van de bromfiets en zelfs waar je staat bij de benzinepomp (bijvoorbeeld aflopend terrein) maakt verschil in hoeveel er in de tank kan. Conclusie is dat met 1:33,5 à 1:34,5 ik met een volle tank (12 liter) ruim 400 kilometer kan rijden. En dat is een prima actieradius.
Review Hanway RAW 50 (Video)
Van het monteren van de tassen, poetsen en starten met de kick heb ik een video gemaakt en daar (vanaf ca. 1:35) een korte review bij gedaan. De video is hieronder te vinden en via YouTube.
Tot nu toe heb ik geen (grote) problemen ondervonden en heeft de Hanway mij onderweg nog nooit laten staan. Het enige ‘issue’ is de benzinemeter, die bij aanschaf kuren had, waardoor ik er op moet letten de dagteller terug te draaien na het tanken.
Recent heb ik nog een gebruikt bagagerek gekocht, het is de bedoeling die binnenkort te monteren. En,.. wellicht ga ik de bromfiets overspuiten. Ik ben nog in dubio of ik de tank en zijkappen rood ga spuiten of ‘racing green’. Ik denk dat rood erg mooi zou staan. Maar voorlopig rij ik eerst zo door. Misschien leuk project voor de komende winterperiode…
Foto’s Hanway RAW 50
Omdat iemand mij vroeg hoe ik de tassen bevestigd had, heb ik daar wat foto’s van gemaakt. Ik plaats ze ook hier, ter informatie voor andere Hanway-rijders.
(klik op een afbeelding voor groot formaat)