Ervaringen Hanway RAW50 ‘caferacer’ bromfiets

Hanway RAW 50

De Hanway RAW50 is een viertakt bromfiets met voetversnelling gebouwd in China die, voorheen, bekend stond onder de naam AGM Caferacer en ook wel aangeboden wordt door verkopers als de “Hanway Caferacer RAW 50”.

Ervaringen Hanway RAW50

Recent heb ik een Hanway RAW50 gekocht. Wat zijn mijn ervaringen met de Hanway caferacer tot nu toe? Aankoop, garantie, verbruik van de bromfiets en eerste rijervaringen!

De Hanway RAW50 werd eerst als AGM Caferacer verkocht. AGM was een apart ‘label’ voor de bromfietsen van Hanway. Dit is een tijd geleden veranderd en nu leveren ze bromfietsen (en motoren) gewoon onder één merknaam over de hele wereld. AGM is volgens eigen zeggen “het grootste Nederlandse scootermerk” en de scooters worden nog steeds onder dat label verkocht.

Recent heb ik, na lang wikken en wegen of ik nu een (lichte) motorfiets of een bromfiets zou gaan kopen de knoop doorgehakt: het werd een bromfiets. Geen scooter maar een bromfiets zoals ik die vroeger ook reed; een ‘schakelbrommer’.

De bromfiets die ik vroeger reed was een tweetakt, maar tegenwoordig worden die niet meer (nieuw) verkocht. Logisch ook, dat type bromfietsen is een regelrechte aanslag op het milieu! Ze rijden nog steeds veel rond, RTV Drenthe heeft er bijvoorbeeld een leuke artikelen- en video-serie over op dit moment.

Een scooter of motor?

Met de scooters van m’n dochters heb ik in het verleden ook wel gereden alleen vind ik met name het rijgedrag van scooters, vooral in de bochten, niet prettig. Al helemaal niet als het regenachtig weer is of wanneer rommel (grind, bladeren) op de weg liggen. Dat kun je gedeeltelijk ondervangen door een scooter met grotere wielen aan te schaffen zoals een SYM Jet14 of Kymco Agility 16+ natuurlijk. Maar gevoelsmatig is dat het toch niet.

Een (lichte) motorfiets was ook een leuke optie die ik heb overwogen, bijvoorbeeld een 125CC. Maar dan zit je aan flink hogere startkosten vast (rijbewijs halen, aanschaf motor, verzekering, een paar euro wegenbelasting, kleding,..). Plus natuurlijk tijdsinvestering voor het rijbewijs.

Je bent dan al snel ettelijke duizenden euro’s kwijt terwijl ik het plan heb alleen af en toe eens wat in de regio te toeren of een keer, als het zo uitkomt, naar de stad, naar kantoor of een opdrachtgever te rijden. Dat rechtvaardigde, op dit moment, in mijn ogen niet de investering in tijd en geld omdat het in geen verhouding staat in mijn geval.

Rudy's Krabbels | Hanway RAW 50 07

MASH of Hanway?

Het werd daarom toch een bromfiets. Om snelheid geef ik niet veel. Ik wil om mij heen kijken en genieten. Af en toe stoppen om eens wat foto’s te maken. Dat doe ik natuurlijk al op de fiets, met grote regelmaat, maar de actieradius daarvan is beperkter. Dus een brommer is dan een prima oplossing.

Na diverse video’s en gebruikerservaringen, in het bijzonder een paar video’s van mensen die al enkele jaren een Hanway hebben, te hebben gezien en gelezen viel de keuze op een Hanway RAW50. Een Mash leek mij ook leuk maar ook die bromfiets komt, al zijn ze officieel Frans, uit China. Hanway, of zo je wilt AGM, is al geruime tijd op de markt en dat is een voordeel in mijn ogen; onderdelen ruim voorradig en dealers genoeg. Daarnaast vond ik de looks van de Hanway net iets mooier. Qua nieuwprijs ontlopen ze elkaar niet veel.

Hanway RAW50 gebruikt of nieuw kopen?

Ik heb een gebruikte Hanway aangeschaft. In eerste instantie leek mij een nieuwe kopen de beste optie omdat de Hanway’s die je gebruikt ziet aangeboden op Marktplaats, waar ik eerst zocht, vaak behoorlijk aan de prijs zijn. Daarnaast is er vaak “een verhaaltje” bij als je (particulier) gebruikt koopt. Men heeft onderdelen vervangen, of opgevoerd: “rijd wel 70!!”.. Of, als ze scherper geprijsd zijn blijken het afgeragde dingen vol roest.

Particulier zoiets aanschaffen, voor een pittig bedrag, vond ik daarom domweg te riskant (“garantie tot de stoep”,..) en besloot langs een paar dealers te gaan om eens een nieuwe te gaan bekijken.

Horrorverhalen

Je leest online af en toe wel eens horrorverhalen over deze bromfietsen. Wat mij opvalt is dat die horrorverhalen bijna altijd afkomstig zijn van mensen die ‘geknoeid’ hebben met de bromfiets, onderhoud verzaken of mensen die helemaal niet zo’n brommer hebben.

Natuurlijk zullen er ook echt wel ‘maandagochtendproducten’ zijn. Het is uiteindelijk een chinees massaproduct en daar zal echt wel eens iets mis mee zijn. Maar aangezien je zelfs complete motorblokken kunt bestellen die, volgens de beschrijvingen, “plug and play” zijn vind ik de risico’s aanvaardbaar. Want dat is in principe het ergste wat mis kan gaan: een falend motorblok.

Rudy's Krabbels | Hanway RAW 50 08

Foto: Hanway RAW50 bij de Bert Swartbrug, Zuidhorn-Noordhorn

Bezoek Hanway dealers

De eerste dealer die ik bezocht, lang verhaal kort, leek niet zo geïnteresseerd in mij als klant. Oké, dan niet. Er zijn meer dealers in onze regio. Jammer voor hen, ze hadden mij een (nieuwe) bromfiets kunnen verkopen mits ze iets meer interesse hadden getoond..

De tweede dealer die ik bezocht, in Groningen, was PV Scooters. Een niet zo grote scooter- en bromfietszaak in het centrum van de stad, dus op een dinsdagmiddag op de fiets heen gegaan. Aanwezige medewerker beantwoorde alle vragen die ik had en gaf goede, relevante, informatie.

Bij PV Scooters stond een fraaie nieuwe waar ook nog eens een kortingsactie voor goldt. Maar er stond óók een gebruikte van anderhalf jaar oud met slechts 1.100 kilometer op de teller, voor een goede prijs, die er strak uitzag. Beide hadden z’n voor- en nadelen. Naar huis gegaan en maar even over nadenken.

Uiteindelijk heb ik besloten de gebruikte Hanway RAW50 aan te schaffen. Want (1) prijsverschil en (2) van een dealer dus, naar je mag aannemen, minder risico op problemen. En in elk geval garantie! Op donderdag wederom naar Groningen om de koop rond te maken. Ik kon de bromfiets op zaterdag halen en dat kwam met het mooie weer voor de boeg goed uit, dan kon ik direct flink wat kilometers maken en de bromfiets goed testen en controleren op eventuele gebreken.

Helaas waren er inderdaad wat kleine problemen en gebreken (zie verder).

Rijgedrag Hanway RAW50

Eén van de veelgehoorde “klachten” over de Hanway RAW50 is dat ze ‘langzaam’ zijn, in het bijzonder de accelleratie. Vergelijk je dan met een scooter, die een automaat heeft en dus sowieso sneller optrekt, of met de bromfietsen van vroeger? Die laatste trokken ook niet zo bijzonder snel op, zo is mijn ervaring.

De Hanway RAW50 is inderdaad géén racemonster. Maar, daar koop ik ‘m ook niet voor. Standaard rijden de Hanway’s af fabriek krap aan 40-45 kilometer per uur. Die van mij gaat ietsjes sneller (rond de 52 kilometer op de GPS) maar dat is de uitloopsnelheid die je pas bereikt als je een stukje echt dóór kunt rijden. Met flink harde tegenwind (windkracht 4+) in de polders van het Groninger platteland zakt hij terug naar net boven de 40.

De Hanway heeft een, mijns inziens, mooi motorgeluid. De vier voetversnellingen functioneren naar behoren en met een duidelijk hoorbare en voelbare “klik”. Bij het schakelen tussen de 2e en 3e versnelling wil mijn exemplaar nog wel eens wat ‘zoekerig’ zijn.

De wegligging is heel prettig. Lekker ‘hangen’ in de bochten, goede vering. Niet te strak, ook niet te slap. Niets op aan te merken. Het is, wat mij betreft, een ideale brommer om lekker op te toeren door het platteland.

Mijn broer en neefje, beide motorrijders, hebben ‘m ook even geprobeerd. Hen viel op dat de ‘zit’ beduidend anders is dan op een motor (ze rijden beide een Suzuki V-Strom, dus totaal niet vergelijkbaar uiteraard).

Viertakt en onderhoud

Omdat een viertakt onderhoudsgevoeliger is, is dagelijks grote afstanden voor woon/werkverkeer misschien niet zo’n goed idee want dan sta je vaak bij de dealer voor een onderhoudsbeurt (kostenaspect). Tenzij je zelf natuurlijk handig bent!

De onderhoudsinterval volgens de handleiding is overigens bij 500, 1.000 (of na 2 maand), 5.000 (12 maand), 10.000 (24 maand), 15.000 (36 maand) en 20.000 (48 maand) kilometer. De eerste servicebeurt wordt dus over het algemeen na korte tijd gegeven. Onderhoud is daarmee jaarlijks of om de 5.000 kilometer.

Dit was ook een reden voor mij om gebruikt te kopen: de eerste beurtjes waren al geweest, de bromfiets was al ingereden en ze zouden mij mij daarom voor onderhoud een keer per jaar terug zien (na 12 maand). Want ik ga naar verwachting geen 5.000 kilometer per jaar rijden, maar wie weet!

Rudy's Krabbels | Hanway RAW50 Lauwersoog 03

Foto: bij de haven van Lauwersoog

Tijdens een ritje naar de haven van Lauwersoog trok de bromfiets enig bekijks en aandacht van onder andere een oudere dame die het allemaal prachtig vond “zo’n brommer van vroeger”. Ook bij het tanken kwam er al iemand naar mij toe lopen: “wat een leuk klassiek motorfietsje!”. Geluid en uiterlijk zetten veel mensen op het verkeerde been!

Problemen Hanway 50RAW

Na aflevering constateerde ik in het eerste weekend wel direct een paar problemen die zich pas voordeden nadat de bromfiets goed warm was gereden.

  • lampje motormanagement gaat als de motor mooi op temperatuur is regelmatig branden. Vooral bij optrekken. Het signaal is: kort, lang, kort, kort. Aangezien in de handleiding staat: “If this warning light appears during running please consult your dealer” betekende dit dat ik er mee terug moest,..
  • lampje benzinemeter ging regelmatig knipperen, terwijl de tank helemaal vol zit. Dit verschijnsel deed zich vooral in hogere toeren voor in de 3e en 4e versnelling (en op dat moment ging lampje motormanagement uit!);
  • de Neutraal indicator** (koppeling vrij) doet het (meestal) niet. Op zich is dat niet een heel groot probleem, als de 1e, 2e, 3e of 4e versnelling aangeduid is weet je immers dat je niet ‘vrij’ staat? Ook dit deed zich pas na de eerste 50, 60 km voor.

Daarnaast nog wat kleine constateringen:

  • de bromfiets viel uit (met warme motor) bij stoppen/stationair lopen. Alleen als je wat speelt met het gas blijft hij lopen;
  • Ketting heeft heel snel speling en moet al heel snel opnieuw gespannen worden. Dat is geen gebrek maar heeft te maken met het type ketting, een bekend ‘euvel’ van deze bromfietsen.

Verborgen gebreken

Daarnaast was er nog een “verborgen gebrek”. De vorige eigenaar (naar ik aanneem) had de zijkappen gemolesteerd… De bevestiging van deze zijschildjes van de bromfiets waren beschadigd en beide waren provisorisch vastgezet. De een, rechts, met een dikke laag lijm of kit (die met/door het warme weer van de afgelopen dagen er spontaan af viel omdat de lijm zacht werd!). De andere, links, zat slechts met het slotje en een tie-rib (onder het zadel) vast.

Dat laatste ontdekte ik toen ik de bromfiets na de eerse rit in de schuur plaatste; er rammelde iets en ik ging op zoek naar de oorzaak..

Een beetje een streek, vind ik, om een bromfiets op die manier in te ruilen bij een dealer. De manier waarop de ‘reparaties’ gedaan zijn waren dusdanig amateuristisch dat dit niet door een bromfietszaak, zeker niet door een officiële dealer, gedaan kán zijn. Niet alleen ik wordt daardoor benadeeld, ook je dealer benadeel je hierdoor. Zij moeten er weer kosten en tijd in steken om het op te lossen en kunnen er een slechte reputatie door krijgen!

Je zag het (bij aankoop) niet dat dit zo “gerepareerd” was en ik ga er vanuit dat de leverancier het ook nooit gezien heeft. Als leverancier ben je wél de risicodrager en verantwoordelijk er voor! Da’s wel pech voor ze, want deze kappen zijn niet goedkoop.

Rudy's Krabbels | Hanway RAW 50 03
Foto: bij Luchtwachttoren 701, Warfhuizen

Garantie Hanway-dealer

Aangezien de dealer 3 maand garantie geeft én er minimaal tot januari 2024 nog wettelijke garantie geldt*** (en bij een bromfiets of scooter mag je zelfs langer verwachten) heb ik het op de maandag na aankoop per mail gemeld bij de dealer en kreeg bericht terug van ze (terwijl ze gesloten zijn op maandag!) dat ik vrijdags langs kon komen en dat ze het gingen oplossen.

Ook de ‘verborgen gebreken’ vallen onder de wettelijke garantie, storingen in elektronica en mechanische onderdelen (remmen, motorblok, versnellingsbak) uiteraard sowieso. Je mag namelijk verwachten dat een product als een bromfiets, scooter of fiets van een dergelijke leeftijd, type gebruiksgoed en prijs, goed is en functioneert naar behoren. Het moet gewoon voldoen aan de verwachtingen die je mag hebben.

Afhandeling garantie

Op de vrijdag na aankoop ben ik naar de Hanway dealer gegaan voor de herstelwerkzaamheden. De bromfiets daar achter gelaten met de belofte ‘volgende week klaar’. Die belofte werd ook waar gemaakt; afgelopen vrijdag kon ik de bromfiets weer ophalen.

Alle geconstateerde tekortkomingen waren opgelost; er is een nieuwe lambda-sensor geplaatst in verband met de ‘motorstoring’, stationair anders afgesteld, de ketting is vervangen (op mijn verzoek) door een motorfietsketting. Dat laatste is geen garantiewerk natuurlijk dus daar waren kosten aan verbonden en er zijn nieuwe zijkappen op gezet.

De brommer naar huis gereden en geconstateerd dat hij als een zonnetje loopt. Gisteren daarom een flinke tocht (70 kilometer) gemaakt door de regio.

Alles bij elkaar is het een en ander door PV Scooters daarmee naar behoren afgehandeld en op prettige wijze. Duidelijke communicatie, vriendelijke mensen. Ik ben er tevreden over!

Benzineverbruik Hanway RAW50

Rudy's Krabbels | 2e Tankbeurt 01 1 op 35Toen ik de bromfiets aangeschaft had, heb ik de tank vol gegooid. Afgelopen weekend, na zo’n 200 kilometer, weer afgetankt. De eerste verbruikscijfers zijn binnen: 1 op 35. Ik ga het, net als met mijn auto, bijhouden in de Feulio-app om zo een goed inzicht te krijgen in het verbruik en andere (onderhouds)kosten.

Volgens de fabrieksopgave en diverse verkopers zou het verbruik op 1:50 moeten liggen. Dat vond ik ongeloofwaardig, dat soort metingen worden altijd onder de meest optimale omstandigheden gedaan – net als bij auto’s.

Op fora las ik dat sommige mensen de ervaring hebben dat gemiddelde verbruik rond de 1:40 à 1:45 ligt. Mogelijk dat mijn eerste, wat hogere, verbruik mede te maken had met de problemen in het motormanagement. Dat zal ik de komende tijd dan zien en dit artikel eventueel updaten. Vooralsnog vind ik 1:35 overigens ook heel bescheiden en redelijk.

Mijn Hanway RAW50 lust alleen maar E5 benzine, ‘t spul is wat aan de prijs (getankt voor €2,199 per liter) maar met een dergelijk verbruik.. ach, waar hebben we ‘t over?

Accessoires en voorlopige conclusie

Van één van m’n broers kreeg ik nog een leuke accessoire, een houder voor op het stuur waar m’n smartphone (voor navigatie) in kan. Hij had voor zijn motor iets anders gekocht, dus ik mocht die van ‘m hebben. Ook heb ik nog een paar ‘motortassen’ besteld.

Tassenset Bromfiets/motorfiets AliExpress

Via AliExpress voor nog geen €40,– een set “retro” tassen besteld die ik nog zal gaan monteren.

Ook heb ik bij de Action nog een “cleaning set” gekocht (bedoeld voor fietsen). Daarin onder andere een handige borstel om je spaken/velgen schoon te maken en wat andere borstels en materialen plus een tube Valma chrome cleaner aangeschaft. Altijd handig om het chrome en de uitlaat wat netjes te houden.

De cleaning set komt natuurlijk ook van pas bij het schoonhouden van mijn fiets. Vooral de kettingborstel en het borsteltje voor de tandwielen (derailleur) is erg praktisch want mijn fiets heeft een open ketting.

Rudy's Krabbels | Walfort Cleaning Set Action

Ps, die “cleaning set” van de Action wordt door sommigen ook op BOL aangeboden voor €20,–. Trap daar niet in!

Conclusie

De conclusie, na bijna 300 kilometer rijden, is dat de Hanway RAW50 een fijne bromfiets is om te rijden en, naar ik hoop, deze nog lang mee zal gaan! Ik zal in de toekomst er vast nog wel eens over bloggen – mede met het oog op het informeren van anderen die de aanschaf van een dergelijke bromfiets overwegen.

Fotogallerij Hanway RAW50

Een dergelijke bromfiets leent zich natuurlijk erg goed voor een ‘fotoshoot’. Dus heb ik de afgelopen tijd een serie foto’s gemaakt van m’n Hanway RAW50. Klik op een afbeelding voor groot formaat.

___

** Voor wat betreft de “Neutraal”-indicator: in een video van Fast & Furious beweerde de verkoper dat als de brommer daar niet in stond hij niet wil starten. Dat is niet waar; koppeling inknijpen en hij start gewoon ook als de bromfiets in bijvoorbeeld de 1e versnelling staat.

*** U hebt wettelijke garantie zolang u mag verwachten dat uw product meegaat. [..] De verkoper of fabrikant bepaalt zelf zijn garantievoorwaarden. Daar kan in staan dat de garantie niet overdraagbaar is. Alleen de eerste koper krijgt dan verkopersgarantie of fabrieksgarantie. Wettelijke garantie gaat wel altijd mee over op een nieuwe eigenaar. Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. In sommige Europese landen is de wettelijke garantie beperkt tot 2 jaar. Maar in Nederland is dat niet zo. In Nederland is de termijn in ieder geval minimaal 2 jaar. (Consuwijzer)

Delen op: