Facebook COO: Email gaat dood!

email.jpegEuh ja hoor,.. mevrouw Sheryl Sandberg, COO bij Facebook (de Amerikaanse Hyves, zeg maar alleen dan iets “nonchalanter” op het gebied van privacy) weet wat er in de toekomst gaat gebeuren. Email gaat dood. Zegt ze. WebPro News denkt daar anders over. En terecht.

Ik vind het wel grappig die discussie. Want als het feit dat slechts 11% van de jongeren email ‘dagelijks gebruikt’ betekent dat Email ‘dood gaat’, dan heb je het niet begrepen.  Dan sla je je eigen dienst of product 100x te hoog aan. Dat heet ook wel: zelfoverschatting. En elke dienstverlener, wat Facebook is, die daar last van heeft gaat daar vaak aan ten onder.

Jongeren hebben het namelijk nog niet (dagelijks) nodig. Omdat de meeste onderlinge communicatie van jongeren, die nu via SMS, Facebook en Hyves gaat, over het algemeen volstrekt irrelevante communicatie is – hoewel ze daar zelf natuurlijk anders over denken. Je kan er namelijk prima zonder. Juist die 11% die wél relevant is wordt per email verzonden. Verslagen voor school. Afspraken. Inloggegevens en notificaties van Hyves…

En als ze straks aan ’t werk gaan? Dan is het social netwerken grotendeels afgelopen. Want, de meeste werkgevers staan dit –terecht– niet toe. Die blokkeren dat. Waarom? Precies om de reden die ik hierboven aangeef: irrelevante data. Relevante zaken, zakelijke afspraken, contracten, data, (vertrouwelijke) verslagen, etc. blijven gewoon per email gaan. Totdat er iets beters wordt uitgevonden. En dat is zeker niet Facebook.

Mooiste comment bij het artikel:
Generally, the earlier a development occurs, the longer it lasts. The wheel is still with us; the eight-track player is gone. Paper will probably survive much longer than email. But I suspect both will outlive Facebook.

Spijker, Hamer, Kop!  Facebook, Hyves, enz. en zelfs Twitter zijn over een paar jaar dood. Dan heeft iedereen het wel gehad met die onzin of,… óf de commercie heeft er zó’n greep op gekregen dat men massaal het medium de rug toekeert. Ik verwacht over een paar jaar Web 3.0. De hele Web 2.0 hype, die niet heeft geleverd wat het beloofde, is dan voorbij.

Delen op: