Je kunt geen website bouwen of offerte uitbrengen of mensen komen met de vraag: “Kun je ook even zorgen dat we bovenaan in Google komen?”. Ja,.. alsof dat “zo even” lukt. Om bovenaan in Google te komen zijn namelijk nogal wat zaken van belang!
Een verdieping in de wereld die Google, Google Ads en Marktplaats heet, op basis van meer dan vijftien jaar ervaring met zoekmachines en online adverteren…
Hoe kom je bovenaan in Google?
De eerste (wedervraag) is: “met welke trefwoorden?” – En meestal volgt er dan een lange stilte gevolgd door “euh, euh.. hoe bedoel je??”. De meeste mensen hebben totaal niet in de gaten dat het “boven aan komen in Google” een marketingtruc van ‘slimme’ jongens is. Nou, slim.. Mensen wordt verteld, wijs gemaakt door ze, dat zij er voor kunnen zorgen “dat hun website bovenaan in Google komt“. Ik zal u zeggen: dat kan ik ook. Voor elke willekeurige website (zie verder)!
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat mensen mij trots meldden dat hun website bovenaan in Google stond. En als ik dan via Google zocht op hun website, kon ik hun site –in hun bijzijn!– niet bovenaan in Google terug vinden. “Nee, .. maar.. dan moet je ook dit-of-dat in typen .. kijk ziet u wel? We staan bovenaan!”. Tja.. en dat is nu precies de truc van de toch vaak wat malafide websitebouwers. Die u honderden euro’s, en soms zelfs honderden euro’s per kwartaal!, uit de zak kloppen zodat u “bovenaan in Google” blijft.. (not!).
Als u zoekt op het exacte woord ‘BrinkhostDotCom‘ staat mijn bedrijfssite ook helemaal bovenaan. Hoera! Ik sta bovenaan in Google… of toch niet? Het treftwoord waaronder ik gevonden wil worden is helemaal niet mijn bedrijfsnaam. Want “geen hond” kent die naam! Ik wil gevonden worden onder het trefwoord ‘webhosting‘ of ‘website maken‘. En als je op de links klikt zie je dat er 411.000 resultaten zijn voor die woordcombinatie. Of wat dacht je van de zin ‘wie kan voor mij een website maken?‘– zou het niet geweldig zijn als je als webdesigner als antwoord op die vraag bovenaan kwam te staan?
Zo werkt het dus ook voor andere bedrijven. Want,.. wat is het probleem? Je weet vaak niet waar mensen op zoeken! En dát is juist hetgeen je bovenaan in Google brengt: de zoekwoorden of term die mensen in typen is bepalend! Niet wat iemand (voor u) bedénkt wat bepalend is, maar die duizenden mensen die lukraak wat woorden intypen (gericht zoeken is een kunst die de meeste mensen niet verstaan!) en er dan van uitgaan dat Google als een soort van Grieks Mirakel de juiste antwoorden geeft, in de vorm van een website waar ze iets mee kunnen. En dat is géén grapje! Ik zie in de statistieken van de diverse websites die ik beheer dat mensen op de meest gekke trefwoorden ‘doorklikken’ naar die sites. Totáál irrelevant, waarschijnlijk, maar ze klikken er toch op. Want, nadat ze wat woorden aan Google gevoerd hebben komt er een resultaat. En daar klikken ze dan op..
De vragen die gesteld moeten worden door u, of door uw webdesigner, zijn dan ook:
- Op welke trefwoorden wil ik gevonden worden?
- Welke trefwoorden zouden mensen gebruiken als ze mijn site zouden zoeken (kijk eens over de schouder van iemand mee? Vraag eens rond?)
Doe eens gek, klik op de navolgende links, en zoek op een klusbedrijf. En doe dat nu nog eens via google.com? Zoek de verschillen! Kijk ook eens naar de Google Ads (advertenties op Google boven en naast de zoekresultaten). Ziet u het? De resultaten zijn verschillend! En herhaal deze opdracht op Vinden.nl en Yahoo? Of Microsoft’s Bing?
Gevonden worden op internet staat- of valt dus niet met Google. Het is wel de grootste speler. Maar misschien zoekt uw gewenste cliëntele wel met een heel andere zoekmachine. Of gaat uitsluitend op de adviezen van de buurman af… De Heilige Graal is dus zeker niet zomaar even te vinden als het om online gevonden worden gaat!
Google Ads
Een populaire tweede is Google Ads. Mijn ervaringen hiermee zijn wisselend. Sommige reclamecampagnes werken totaal niet. Maar sommige andere uitstekend! Zo heb ik een campagne gestart voor bijvoorbeeld BouwJeEigenGitaar.nl. Ik heb een paar trefwoorden voor die campagne gevonden die ijzersterk zijn. Die er voor zorgen dat er elke dag redelijk veel potentiële kopers “doorklikken” naar de website. De kosten zijn minimaal. Want bij Google Ads betaal je alleen maar voor de kliks.
Ter vergelijk: ik heb een AdMarkt campagne gedraaid op Marktplaats.nl – deze campagne heeft mij in ongeveer 20 dagen meer dan € 100,– gekost. Resultaat: ongeveer 70 kliks. Géén verkopen! Bij Google draait een campagne die per dag (!) zo’n 70 kliks oplevert, en .. verkopen! Maar de kosten bij Google zijn een fractie van de kosten bij Marktplaats!
Marktplaats
Is Marktplaats dan geen goede plaats om te adverteren? O zeker wel.. via Markplaats heb ik inmiddels honderden gitaarkits verkocht. Maar op een zeker moment kennen de Marktplaats-bezoekers het product al (Marktplaats heeft zo’n miljoen bezoekers per dag, maar dat zijn veelal dezelfde bezoekers). En dus moet je nieuwe markten aanboren. En daarvoor is natuurlijk GoogleAds een geweldige plek. Want die worden getoond op andere websites, naast de advertenties op Google..
Binnenkort meer, wellicht..