
In het verleden heb ik al eens een eerste poging gewaagd mijn Kay K-520 te repareren maar dat was niet helemaal gelukt zoals ik wilde. De brug was niet helemaal 100% in orde en de brugpennen waren ook niet perfect.
Hoewel ik indertijd vond dat de gitaar heel goed klonk, en dat was ook zo, was het brugzadel iets te laag waardoor de snaren snel ‘aanlopen’ en de actie van de gitaar domweg te laag was.
Door het brugzadel te vervangen voor een die ik van een eerder project nog had (een zogeheten “gecompenseerd zadel”) en deze op maat te maken, goed de snaarafstand in de gaten houdend, is nu de gitaar weer helemaal 100% goed en speelt superfijn. De gitaar is nu hersteld in nagenoeg originele staat. Zie en luister ook de onderstaande video!
Naast dat ik een nieuw brugzadel er in heb gezet heb ik ook de brugpennen vervangen, de gitaarhals gereinigd en de gitaar zelf een goede poetsbeurt gegeven. Er is nog één heel klein dingetje dat ik nog wil fixen, maar dat heeft meer met het uiterlijk te maken: één ontbrekende inlay! De Kay K-520 is klaar voor een tweede leven.
Of dat nog eens zo’n vijftig jaar wordt betwijfel ik, maar wie weet lees je later ooit een verhaal van iemand die een honderd jaar oude Kay K-520 op een rommelmarkt of bij de kringloop heeft gekocht, ..
Bijgaande een (engelstalige) video over de gitaar hoe deze er nu uitziet en klinkt! Onder de video ook de (engelstalige) tekst zoals ik die ongeveer vertel in de video.
Video: Kay K-520 Vintage
Best buy ever! Kay K-520 guitar
– A Vintage Korean build Gibson Hummingbird Copy
Every Kay guitar is now, at least, 50 years old. And I have one. In 2007 I decided that my Kay K-520 had to be replaced by a new guitar, a beautiful Washburn. But that was not the end of the story for my beloved Kay K-520.
The reason I bought myself a new guitar was that the Kay had a problem: the saddlebone was broken. In addition, the tuners were worn out.
Repairing the bridge and replacing the tuners would, according to the shops I went to, “cost more than a new guitar”. So: I bought myself a new Washburn. A great buy, it’s still with me and my favorite acoustic.
In 2011 I decided to try to fix the Kay K-520 myself. I replaced the tuners with tuners looking exactly the same as the originals and put in a new saddle-bone and replaced the nut.
The saddle never worked out too well. I put the guitar aside and had it hang on my wall, more or less as a decoration.
Recently I decided to give the saddle another try. And it worked out very nice! I fitted in a compensated saddle from some left over materials from other guitar builds and put Ernie Ball 2148 Earthwood Phosphor Bronze (11-52) strings on it. I also replaced the bridge pins.
The Kay K-520 is a copy of the Gibson Hummingbird and made in Korea. This one features a
- 20 fret rosewood fingerboard with dot position markers. Most of them, that I’ve seen, have block inlays.
- sunburst finish top
- decorative scratchplate
- adjustable bridge
The Kay Musical Instrument Company did not publish their internal serial number system so most Kay instruments cannot be dated exactly.
How did I get this guitar?
When I was 16 bought my first guitar. Eastern German cheap “spanish” model..
At 19 I one day walked into a music store to buy new strings for it when I saw the Kay at the desk. Dusty, rusty strings. Tried it a little bit and the neck felt good and despite the rusty strings I got a good impression of how it could sound.
Asked what they wanted me to pay for it. 100 guilders (about 45 euros) the man said. I told him I’d pick it up the next day if he would put new strings on it. Done deal. He regretted the deal the next day… but there was no way he could cancel it. So I walked out with my own “Hummingbird” for less than 45 euros!
It’s safe to say this guitar is at least 50 years old, since all Kay models are. So my guitar and I are around the same age..