Batavus MK4 – een verhaal apart!

Mijn laatste bromfiets, na al een paar andere ‘barreltjes’ te hebben versleten, was een Batavus MK4. Van mijn ouders kreeg ik een oude foto die ik gelijk ingescand heb. Ik moet hier ongeveer 18 of 19 zijn geweest.

Batavus MK4

Deze bromfiets heeft overigens een ‘bijzonder verhaal’. Op een zeker moment was mijn vader bij iemand in Leeuwarden die deze bromfiets in onderdelen, in een paar kratten, op zijn zolder had te staan. Met het plan ‘m (weer) in elkaar te zetten/te restaureren. Wat er niet van kwam. En dus bood hij ‘m te koop aan, aan m’n vader, voor Fl. 100,–.

Mijn vader belde mij (mijn Sparta was dringend aan vervanging toe) of ik er belangstelling voor had. Ja, uiteraard.. voor Fl. 75,-nam hij uiteindelijk de onderdelen mee en heeft de bromfiets voor mij ‘gebouwd’. Inclusief een complete revisie van het motorblokje. Gespoten met een paar busjes “Hamerslag Blauw” en een viskoffer (!) achterop gemonteerd voor m’n spullen (regenpak, schoolboeken, wat gereedschap e.d).

WESTERBORK
Maar daarmee houdt het verhaal niet op… ik zou naar een jongerenweekend van EO Ronduit. De bromfiets was toen net die dag klaar. ’s Ochtends een proefrondje gereden op het parkeerterrein en alles was in orde. Dus m’n slaapzak achterop en m’n weekendtas, en daar ging ik, naar Westerbork. Een rit van ca. 75 km waar je al snel een 2 uur over deed op het bromfietsje. Maar hij liet me niet staan, in de jaren er na ook niet. In Westerbork leerde ik mijn vrouw kennen.. en zo heeft deze Batavus MK4 natuurlijk wel een plaatsje in de ‘eregalerij’ van mijn vervoermiddelen verdiend!

Pas op m’n 22e deed ik ‘m weg, totaal ‘opgebrand’ van de vele kilometers die ik in 4 jaar tijd er mee gereden had en met een 2e motorblokje er onder (omdat door een constructie/ontwerp-fout de cilinder van het frame afscheurde bij het oorspronkelijke blok — of was het toch omdat hij continue een ietsiepietsie boven de toegstane snelheid reed?). Ook als ik samen met m’n vriendin (nu mijn vrouw) reed haalde de MK4 nog met gemak de 60 km/uur.

Eigenlijk reed deze bromfiets, als ik er over nadenk, bijna 7 dagen per week. Naar school, stage, werk. In de weekenden naar de ‘koffiebar’ en (later) naar de vriendin in Drachten.

Ik zal er in al die jaren al snel een 50.000 km op gezeten hebben denk ik zo… maar de kans is groot dat het er nog véél meer waren. Alleen al naar school op en neer was elke dag een kilometer of 40..  en het enige wat het JLO-blokje nodig had was mengsmering en af en toe een nieuwe bougie! Onderhoud werd (zeer) minimaal gedaan.

Oh,.. na al die jaren is de bromfiets overigens verkocht om z’n laatste levensdagen te slijten als ‘cross-brommertje’ voor een in de buurt wonende tiener …

…En dat voor slechts Fl. 100,-. (nog geen €50) 🙂

Delen op: