Hyundai i10 1.0 comfort - zij en voorkant

Benzineverbruik Hyundai i10 1.0 (2016)

Hyundai maakt ongelofelijk mooie en, op papier, zuinige auto’s. Met de i30 en andere modellen was de fabrieksopgave echter nogal optimistisch.. dat heeft ze in de VS ook problemen opgeleverd. Andere merken deden, en doen, dat ook overigens.  Sterker nog, concerns als VW gaan zo ver dat ze de software saboteren om zaken als uitstoot te manipuleren… regelrechte fraude dus!

Verbruikscijfers worden gemeten onder de meest optimale omstandigheden en op de weg liggen de zaken nu eenmaal anders! De RDW en TüV meten de verbruikscijfers ook, maar kennelijk klopt het toch niet altijd met de praktijk. De metingen zijn dus niet goed. Je hebt meer aan de verbruiksmonitor op AutoWeek. Wel zie je daar best wel verschillen en zo blijkt maar weer: rijstijl is allesbepalend als het om verbruik gaat.

De opgave door de dealer was dat onze auto ongeveer 1:21 (meest gunstige omstandigheden) zou kunnen halen en ongeveer 1:19 “bij zuinig en bewust rijden” gemiddeld. Op Autoweek had ik gezien dat de meeste mensen gemiddeld rond de 1:17 à 1:18 rijden met de Hyundai i10. Dat sowieso al een stuk gunstiger dan dat we met de Hyundai i30 haalden (opgave 1:18, praktijk 1:12,5).

Lange rit

Vandaag moest ik voor een overleg naar Utrecht, dus een lange rit voor de boeg. De camera had ik ook mee. Daardoor mooi in de gelegenheid even wat opnames te maken van het werkelijke verbruik (volgens de boordcomputer) bij bepaalde standaard snelheden. De metingen heb ik gedaan met constante snelheden (cruise control). Daarbij had ik wel alle “verbruikers” aan staan: verlichting, climate control/airco. Als je die uit zet, vooral de airco, scheelt dat behoorlijk in verbruik maar aangezien ik die standaard aan heb en dat ook de meest gebruikelijke situatie is, wilde ik dat meten en niet een verkeerd beeld scheppen.

Benzine verbruik bij constante snelheid

De gemeten snelheden en verbruik op die snelheid:

  • 80 constant, verbruik tussen de 4.5-4.8/100, ca 1:21,5 (~ fabrieksopgave!)
  • 110 constant, verbruik rond de 5.4/100, ca 1:18,5
  • 120 constant, verbruik rond de 5.2-5.3/100, ca 1:19,0
  • 130 constant, verbruik rond de 5.8/100, ca 1:17,2

De afwijking van de kilometer teller is, ten opzichte van de snelheid die de navigatie aangeeft, ongeveer 10km/uur. Dat is overigens bij de meeste auto’s zo. De snelheidsmeters in auto’s geven al jaren een optimistisch beeld. De waarheid zal ergens in het midden liggen maar voor deze meting houd ik de teller aan, want: dat is waar je naar kijkt als je rijdt.

Videobeelden

Onderstaand de video opnames van het verbruik van de Hyundai i10.

Conclusie

Hyundai maakt zuinige auto´s. Niet de méést zuinige, maar zeker de nieuwere generatie is, ten opzichte van de vorige verbeterd. Bij de i10 viel weinig verbetering te halen maar dat is ze dus toch gelukt. Met een gemiddeld verbruik van 1:18.2 ben ik tevreden. Bedenk, we zijn de auto nog aan het inrijden. De praktijk wijst uit dat het verbruik later, mits goed ingereden, gunstiger kan uitvallen. Vooralsnog ben ik zeer tevreden met het benzineverbruik van de Hyundai i10 1.0.

Share This: