Dislike? Facebooks’ nieuwe regels

De voorspelde uittocht van mensen van Facebook vanwege de nieuwe regels is tot nu toe uitgebleven. Op m’n eigen ‘vriendenlijst’ zijn van de 189 facebook-connecties er 5 die hun account de afgelopen weken hebben opgeheven. Dat heeft niet altijd te maken met de facebook policy-wijziging. In elk geval bij één van de mensen die het account opgeheven heeft had dat andere redenen.

dikkeduimDe hele “privacy hype” en daarbij horende statussen met opmerkingen als “ik geef Facebook geen toestemming om..” enz, was ook flauwekul. Het werd gevoed door anti-Facebook sentimenten die bij bepaalde mensen (ook al zijn ze fanatiek gebruiker van het medium) graag gevoed werden. Diverse sites wisten te melden dat facebook-gebruikers ‘massaal’ hun account verwijderden. In de praktijk, mijn eigen ervaring en wat ik zo zie en hoor, is dat echter maximaal rond de 1,5 tot 2%.

Zijn de voorwaarden wel veranderd?

De media meenden te weten dat de voorwaarden ingrijpend waren gewijzigd. Maar wie de oude en nieuwe voorwaarden naast elkaar legt ziet dat die wijzigingen minimaal zijn en het meer een kwestie is van herformuleren en opnieuw rangschikken van de opzet van de voorwaarden.

Daarnaast zijn de voorwaarden van Facebook voor een deel waarschijnlijk niet rechtsgeldig. Ze zullen moeten worden aangepast, meldt Dutch Cowboys, wil Facebook geen mega-boete krijgen net als Google..

Mensen lezen algemene voorwaarden over het algemeen niet. Gaat het om een iPhone, radio (leveringsvoorwaarden op de achterkant van de factuur in lichtgrijze lettertjes!), laptop of ander gebruiksartikel, cookies op een site? Software die je download en luid en duidelijk meldt dat ze een malware-like toolbar installeren bij je? Niemand die het leest. We accepteren het allemaal als een blind paard. Maar zodra Facebook keurig meldt dat ze de voorwaarden gaan wijzigen en je met het gebruik na 1 januari 2015 daarmee akkoord gaat, dan.. DAN zijn de rapen gaar! We lezen ze nog steeds niet, maar blaten gewoon na wat we horen op de radio, tv of wat mensen in opruiende berichten delen (via Facebook, uiteraard). Reacties als: “Wat denken ze wel niet, de foto’s van mijn kinderen verkopen!!”. Dat dóen ze dan ook niet. Het gaat zelfs zover dat het CPB zich er over buigt (hebben die in 2012 dan zitten slapen wellicht?)

Lees de voorwaarden!

Lees de voorwaarden even zelf, pas eventueel je privacy settings aan en klaar. En bedenk: door online te gaan, op sociale media, heb je al afscheid genomen van je “privacy”. Je maakt gegevens over jezelf openbaar. Belangrijk is dan dat je nadenkt over de vraag hoe en welke gegevens je openbaar maakt.

Ik wens u allemaal een fijn 2015!

 

 

Share This: