Hyundai i10 1.0 comfort - zij en voorkant

Hyundai i10 1.0 Comfort

Vandaag onze nieuwe auto afgehaald bij de Hyundai dealer, een Hyundai i10 1.0 “Comfort” is het geworden. Het is de opvolger van onze Hyundai i30cw. Waar we met een beetje pijn in ‘t hart afscheid van hebben genomen. Want: betrouwbaar, lekker ruim, rijdt fantastisch en zeer goedkoop in onderhoud. Qua verbruik wat minder zuinig, dat wel helaas. Van de Hyundai i10 hebben we wat dat betreft hoge verwachtingen op gebied van verbruik en op alle andere punten qua onderhoud en kosten zal ook deze goed scoren zo is de verwachting.

Een nieuwe auto kopen doe je niet zomaar, en wij hadden al een tijdje zitten rondkijken. We wilden een kleinere auto. Zo waren we bij de Renault-Dacia dealer geweest, de Skoda-dealer en natuurlijk veel rondgekeken op internet. Gekeken naar opties als private lease (ik zeg: afrader), jong gebruikt of toch weer nieuw kopen. We kwamen uiteindelijk uit op het laatste.

De Hyundai i10 is het geworden dus. Redenen zijn onder meer dat het voor zijn soort een ruime auto is, hij rijdt prima (we hadden ‘m al eens als leenauto mee gehad). De versie die we gekocht hebben is echter toch wel anders. De Comfort biedt standaard al meer luxe en heeft een hoger afwerkingsniveau en daarnaast hebben we er nog een aantal extra opties op.

De eerste 100 kilometer zitten er al weer op(!) als ik dit schrijf. Moest namelijk nog even terug naar de garage omdat ik de reserve-sleutel vergeten was. En ik heb de toeristische route terug genomen, door het Groninger land..

Ruimte en rijden

De ruimte in de i10 is anders maar voldoende. Het rijgedrag is prima. De auto is in de loop der jaren wat breder geworden waardoor hij qua wegligging verbeterd is. De auto is ook erg zuinig (ondanks de gereden kilometers staat de benzinemeter nog steeds dapper op “vol”). En de auto die wij hebben gekocht heeft alle toeters en bellen die je maar wilt, van (uiteraard) audio-systeem tot aan cruise-control! Een volledig overzicht van de al erg complete standaard uitrusting is onder andere hier te vinden.

Bij de leenauto constateerde ik dat de ‘zit’ voor mij niet prettig was. Of ik de instellingen niet kon vinden of dat deze meer mogelijkheden heeft, ik weet het niet, maar ik kon nu de zithouding prima aanpassen (voor aanschaf uiteraard bekeken). En na vandaag zo’n 100km te hebben gereden kan ik niet anders dan constateren dat de zit prima is en goed te variëren. Het in hoogte verstelbare stuur werkt daar natuurlijk ook aan mee! De zitpositie is op drie manieren te variëren en ook met mijn lengte prima dus.

Aanschaf en dealer

De auto is gekocht bij Bockhoudt in Groningen. Wij zijn al ruim vijf jaar bij deze dealer klant, in verband met onze vorige auto. Altijd tot volle tevredenheid en ook nu weer. We konden goede afspraken maken, kregen een prima inruil en de aflevering was ook weer dik in orde. Eigenlijk ben ik dus achteraf wel blij dat het geen Sandero of Skoda CityGo of Fabia is geworden. Dat ging gewoon al té moeizaam bij die dealers vanaf dat we binnen kwamen lopen. Een wereld van verschil. Want het is niet alleen de auto die je koopt, ook de jaren er na moet er sprake zijn van een (vertrouwens)band. En daarover maken we ons zeker geen zorgen.

Waarschijnlijk zal ik in de toekomst, naar ik hoop, over deze Hyundai i10 Comfort dan ook niet veel schrijven, net als over de Hyundai i30cw. Rest mij nog een paar foto’s die ik vandaag gemaakt heb te plaatsen. Want het weer zat ook nog eens mee voor een paar leuke plaatjes!

Share This: