Rij-impressie: Hyundai i10 1.0

Een Hyundai i10 (1.0) is niet echt de auto waar ik zelf snel in zou stappen en zeker niet aanschaffen. Ik rij zelf in een Hyundai i30 en ik hou sowieso van wat grotere auto’s vanwege het rijcomfort maar vooral vanwege de ruimte. Maar de Hyundai i10 is in positieve zin een verrassing zo bleek mij.

Hyundai i10
Hyundai i10 1.0 (bj 2015) foto ©2015 R. Brinkman

Vandaag moest de Hyundai i30cw naar de garage voor z’n (eerste) APK. En onderhoudsbeurt, na ca. 60.000 km probleemloos te hebben gereden (vandaar dat ik er ook zo weinig over schrijf denk ik – de Hyundai i30cw is een volstrekt probleemloze auto).

Ik kreeg dus een ‘leenauto’ mee van m’n garage (Autobedrijf Bockhoudt in Groningen), een Hyundai i10. Een garage waar ik overigens al vier jaar lang naar volle tevredenheid klant ben, dat mag ook vermeld worden.

De Hyundai i10 kende ik wel, van uiterlijk. Eén van m’n broers heeft namelijk twee keer een i10 gehad en daar ook héél veel kilometers mee gereden en was er altijd wel tevreden over. Maar ik had er zelf nog nooit in gereden. Eigenlijk trok zo’n kleine auto mij niet. Het model vind ik wel leuk, zeker van deze nieuwe uitvoering. Enfin, ik kreeg deze auto mee en dochter Lisa was mee zodat ik haar bij school even kon afzetten. Zij vond ‘m schattig. Maar da’s natuurlijk niet bepaald een criterium op basis waarvan ik een auto zou beoordelen. Ik ben natuurlijk ook geen auto-journalist, dus m’n rij-impressie is die van de gewone automobilist die een auto wil hebben die ‘m van A naar B brengt en wel zo goedkoop, veilig en comfortabel mogelijk.

Algemene indruk

De Hyundai i10 heeft een leuk ontwerp en van binnen ziet de auto er ook mooi afgewerkt uit. Een twee-kleurig dashboard in deze uitvoering (weet niet of dat standaard is), rondom goed zicht, en meer dan genoeg ruimte voor de bestuurder. Ik ben redelijk lang (1.86m) en de stoel moest dus vrij ver naar achteren. Dan is er voor de persoon die achter je zit weinig beenruimte over. Maar voor kinderen meer dan voldoende.

De zit is goed alhoewel met mijn beenlengte de stand van de zitting wat anders had gemogen. Of ik bij een hele lange rit dit comfortabel vind, betwijfel ik. Voor het typische woon-werkverkeer en stadsverkeer zal het prima voldoen voor de meeste mensen.

Hyundai i10 IAIn het verkeer komt de auto prettig mee. De lichte 1.0 3-cylinder motor is voor zo’n wagen voldoende. En laten we wel zijn: in het Nederlandse verkeer is geen ruimte voor een Jos Verstappen-wannebee op de autowegen. Dus een racemonster heb je echt niet nodig maar op de autoweg kom je goed mee.

Het motorgeluid en geluid van buitenaf (rijwind e.d.) is acceptabel (zie ook de video). De wegligging is ook fijn alleen merkte ik wel dat de auto wat windgevoelig is.

Het sturen is erg direct maar dat zal wel komen doordat het zo’n kleine auto is. Ook op de landelijke weggetjes is het lekker toeren hier mee.

De afwerking is her en der wel wat goedkoop aanvoelend. Ik kreeg een beetje een déjà-vu gevoel. Het deed me ergens denken aan de Skoda Favorit die ik ook ooit heb gehad al zijn natuurlijk de materialen e.d. in de loop der jaren sterk verbeterd. Het is niet helemaal vergelijkbaar, maar het gevoel wel. Je merkt dat je in een “goedkope” auto zit, er is her en der logischerwijs bezuinigd. Vooral het stuur vond ik “goedkoop” aanvoelen. Enfin, da’s een persoonlijk dingetje.

Klein maar toch ‘groot’

Ik ben een Hyundai i30 gewend en da’s natuurlijk een behoorlijk grotere auto. Deze Hyundai i10 voelt wel vertrouwd aan qua bediening (alles zit op ongeveer dezelfde plaats en ‘t ziet er vergelijkbaar uit) en gek genoeg voelt de auto van binnen, ondanks zijn beperkte afmetingen, helemaal niet klein aan. Zoals duidelijk zal zijn: als iemand achter mij zou moeten zitten zou die persoon daar wel anders over denken als je de Hyundai i10 zou vergelijken met de Hyundai i30cw …

In de video rij ik tussen de 90-100 km/uur. Reden: 3500 toeren. Zo had ik een vergelijk met mijn Hyundai i30 qua “motorgeluid”.

Conclusie

Tot slot nog een algemene conclusie en de belangrijkste specificaties.

Hyundai i10 1.0 (IA)
– 3-cylinder, energielabel A
– catalogusprijs: € 11995
– bouwjaar: 2015

Alles bij elkaar genomen: voor de prijs (€ 11.995) een hele mooie, nette, gezinsauto voor stadsverkeer en ook voor woon-werkverkeer uiteraard. Zou ik langere afstanden moeten reizen dan weet ik niet of ik een Hyundai i10 zou aanraden, maar ik heb door deze “testrit” toch wel een hele goede indruk gekregen van de Hyundai i10. Verrassend ruim en veel waar voor je geld. Zoals we van Hyundai natuurlijk gewend zijn! Daarom ook niet voor niets CarBuyer “Car of the Year 2014“.

 

 

Share This: