Van Dacia Logan MCV naar.. Hyundai CW30

logodacia.jpgWe hebben afscheid genomen van onze Dacia Logan MCV. Na ruim 50.000 kilometers, naar volle tevredenheid afgelegd, is dan toch weer het moment daar dat je “voor iets anders” gaat kijken.

Reden, in eerste aanleg, was dat de Dacia Logan op de achterbank de passagiers (te) weinig (been)ruimte biedt. Want hoewel het een zakelijke auto is, wordt deze ook wel privé gebruikt. Dat werd de 2e reden om naar iets anders te kijken, namelijk: vanwege de ongunstige bijtelling voor de Dacia Logan MCV (25%). 

Logo HyundaiEn toen we gingen cijferen (en het spreadsheet -uiteraard OpenOffice CALC- er aan te pas ging komen), we de alternatieven gingen bekijken op internet, enz. werd de keuze (snel) gemaakt. Vervolgens daadwerkelijk gaan kijken naar de o.g.v. de financiële overwegingen gekozen alternatieven; de diverse dealers bezoeken met ‘proefpersoon’ (mijn echtgenote) en meetlint.. Want: beenruimte! Dát was een zéér belangrijk criterium.

Van de gekozen alternatieven (Renault ‘Grand’ Modus, Kia C’eed SW, Hyundai i30 CW) bleef op grond van de ruimte voor bestuurder en potentiële passagiers de Hyundai i30 CW als enige kandidaat over. Het woordje ‘grand’ kun je bij die Modus overigens echt wel schrappen. En wederom stelde de Renault dealer mij teleur. Want: er zou een auto klaar staan voor een proefrit. Alles wat er stond: géén Grand Modus. Met de Hyundai dealer konden we beter uit de voeten, één belletje en er stond direct een auto klaar (op koopavond!). En financieel kwamen we ook redelijk vlot met Autobedrijf Bockhoudt rond.

Hyundai i30 CW
Een Hyundai i30 CW werd het dus. Naast (fianciële) ruimte speelde dus ook de bijtelling een rol. Een Hyundai i30 CW is voorzien van een A-label (lage uitstoot vanwege ondermeer het start-stop systeem) en heeft “slechts” 20% bijtelling. Dit in tegenstelling tot de Dacia Logan MCV, die voor de volle 25% belast wordt. Fijn voor de overheid, niet voor mij.

Over de Dacia kan ik verder eigenlijk alleen maar kort zijn: het was een uitstekende auto en ik kan ‘m iedereen aanraden. Mits je passagiers niet al (te) lang zijn, of worden,…  we doen ‘m met enige spijt nu dus voortijdig (want: nog lang niet versleten!) van de hand. Hier gaat een volgende eigenaar nog veel plezier aan beleven. Dat is wel zeker.

Goede nieuws was, vorige week, overigens dat de overheid heeft besloten dat alle auto’s die gekocht zijn, worden, voor 1 juli 2012 (als ik me goed herinner) deze bijtellingvariant blijft bestaan. De kogel is door de kerk gegaan, en daar staat hij dan…

Hyundai i30 CW

Goedgekeurd!
Bij thuiskomst natuurlijk nog even een stukje toeren met de kinderen. Ze konden heerlijk onderuit zakken, want: een overvloed aan beenruimte, en met z’n drieën op de achterbank makkelijk zitten. Dus: “Goedgekeurd”. Een echte aanrader, mijns inziens, voor iedereen op zoek naar een zakelijke auto die ook als gezinsauto ingezet kan worden. Of andersom. En met vijf jaar garantie (zonder kilometerbeperking!!) … kan je bijna niet fout gaan, toch? Zeker zakelijk gezien niet.

Afgezien van de financiële en praktische aspecten tot slot nog een ander aspect: uiterlijk, rijgedrag en uitrustingsnivo. Een ook op dat punt scoort deze auto in mijn ogen heel erg goed! Ziet er prima uit, rijdt fantastisch en is super afgewerkt en van alle gemakken voorzien. Alle bediening is op een logische plaats en goed bereikbaar. Radiobediening in het stuur. We hebben gekozen voor de ‘i-drive cool’, dus de standaard versie (die al heel compleet is!) met airco. Nu alleen nog even wennen aan het start-stop systeem, zodat er zo efficiënt mogelijk met de brandstof omgesprongen wordt…

Share This: