Lenovo is een fabrikant van computers, servers en mobiele devices (smartphones) en ik ben een enorme fan van het merk. Hun hardware (vroeger ooit grotendeels van IBM) is subliem. Mijn smartphone: Lenovo. Voorkeur laptops? Lenovo (heb er 2 van in huis). Zelfs één van onze meest recente servers: Lenovo.
Geen kwaad woord dus over Lenovo! Ténzij, … ténzij je het over sommige software van ze hebt. Die afdeling is af en toe een beetje amateuristisch bezig. En de supportafdeling heeft geen antwoord op de vaak prangende en soms best wel urgente vragen van gebruikers van hun producten.
Update telefoon
Ik wilde de Android versie van mijn smartphone, een via een website in China gekochte Lenovo “Golden Warrior”, graag updaten. Spoiler alert: dat kan niet. Vergeet het maar.
Voor die update moest ik een softwareprogramma installeren (kennelijk) op de PC, de PC connecten met de telefoon om zo via de Lenovo site om te kijken welke device het ging en of een update mogelijk was. De software was gebundeld met een programma onder de naam “LSB” oftewel “Lenovo Service Bridge”.
Lang verhaal kort: de telefoon was volgens de site/software al voorzien van de laatst mogelijke versie (Android 4.4 …) en kon niet worden bijgewerkt. Dus wilde ik de software weer verwijderen via de reguliere Windows manier:
– Configuratiescherm -> programma’s -> programma verwijderen.
Dat ging zo te zien prima. Totdat ik m’n computer later weer ging gebruiken. Na het starten kwam na een paar minuten een pop-up in beeld met een foutmelding. Kijk je in de details (logging) dan blijkt dat er een foutmelding is over het ontbréken van de Lenovo Service Bridge. En die blijft maar terugkomen bij het opstarten.
Foutmelding verwijderen?
Dat doet vermoeden dat er toch nog ergens software rondspookt. Dat is niet het geval. Wel doet de uninstaller van Lenovo z’n werk niet helemaal goed. Het regent klachten over die melding. Lenovo doet er niets aan, en vertelt ook niet hoe mensen er vanaf komen. Kennelijk willen ze niet dat je ’t verwijderd? Wordt ik altijd zó paranoia van..
Hoe lost je dit op? Eenvoudig. Maar de meeste oplossingen die je leest zijn in het Engels en als je niet weet dat in het Nederlands een “Taskmanager” een “Taakplanner” heet, dan lukt het je nooit dit te vinden, .. Daarom hier in het Nederlands mét schermen de uitleg.
Foutmelding verwijderen!
Volg de volgende stappen (dit is Windows7, zal op andere Windows-versies soortgelijk gaan). Ga naar / klik op:
configuratiescherm -> Systeem en beveiliging -> Systeembeheer -> Taakplanner
In de Taakplanner vind je vervolgens een map “Lenovo” met nog een map daaronder (“Lenovo Service Bridge”) én in die laatste een entry voor de Lenovo software. Zie hieronder het scherm:
Die kun je vervolgens verwijderen. Klik er op (“rechtsklikken”) en kies verwijderen. Daarna de map verwijderen en de bovenliggende map “Lenovo”.
Start je computer of laptop opnieuw op en het probleem is opgelost.