Het leek mij een goed plan om voor de feestdagen een beveiligingscamera aan te schaffen. Want: veel van huis, korte dagen.
De LSC Smart Connect IP-camera van de Action, te koop voor nog geen €40 via de online shop van Action, is een kleine, betaalbare buitencamera waarmee je eenvoudig en snel je huis voorziet van een beveiligingscamera. De camera is voorzien van een zonnepaneeltje en tevens oplaadbaar. Daardoor hoef je geen netstroomvoorziening te gebruiken, wat de plaatsing van de camera eenvoudig en flexibel maakt.
Eerder gaf ik aan dat de camera niet goed leek te werken wegens een fout in de software. Dat blijkt niet te kloppen. De werking (van de camera zelf) is in orde!
Al enige tijd zocht ik een betaalbare beveiligingscamera die aan een aantal voorwaarden moest voldoen:
- Goed beeld (dag/nacht);
- géén netstroom nodigi;
- niet overdreven duur;
- niet te groot;
- waterdicht (ook al komt de camera onder de overkapping, ik wil niet dat deze last van vocht heeft uiteraard);
- SD kaart ondersteunen (géén opslag “in de cloud” in verband met privacy!);
- Streamen naar m’n telefoon (app);
- Gesprek mogelijk met iemand die zich in de buurt van de camera bevindt.
Al deze functies zijn beschikbaar bij de LSC Smart Connect. En daarbij:
- 90 dB alarm;
- Bewegingsdectectie met melding op de telefoonii;
- Zonnepaneeltje zodat de camera opgeladen blijft;
- Opname van beelden op de telefoon mogelijk.
Installatie LSC Smart Connect IP-camera
Na bestelling via de webshop kreeg ik de camera de volgende dag al thuis geleverd. Hoewel de camera vast wel enige acculading heeft is het altijd raadzaam alvorens je zo’n apparaat aanzet deze éérst op te laden. Ten overvloede staat dit ook in de handleiding.
Op diverse sites had ik in reviews gelezen dat men de handleiding onduidelijk vond en het koppelen van de camera met het netwerk, via de telefoon, zo moeizaam verliep.
Ik kan zeggen dat dit, in mijn ogen, reuze meevalt. Kwestie van goed lezen en doen wat er staat. Een kind kan de was doen.
Bij het koppelen van de camera met je netwerk, via de telefoon, moet je het gebeuren even de tijd geven en wachten tot je een signaal hoort. Dit kan (gevoelsmatig) lang duren. De 1e keer was ik ook te ongeduldig en dacht dat er niet gekoppeld was.
Bij de 2e poging gaf ik de camera en telefoon gewoon de tijd en na een minuutje kreeg ik een signaal op de camera (geluid). Klik op de button op de telefoon waarop staat dat je een geluid hebt gehoord en de camera is op je netwerk bekend gemaakt.
Bedieningsgemak app
De app van LSC Smart is intuitief en eenvoudig te bedienen. Er zijn niet heel veel mogelijkheden maar voldoende om te camera te bedienen en live mee te kijken en te filmen (beeld wordt op je telefoon opgeslagen), deze beelden terug te kijken of op te slaan op je telefoon en daarnaast kun je een gesprek voeren met iemand in de buurt van de camera.
Geluidskwaliteit is matig maar afdoende. We hebben het getest en zelfs op afstand van zo’n vijf meter is iemand die spreekt verstaanbaar. Er is wel sprake van de nodige latency, maar dat wordt natuurlijk door de WiFi verbinding veroorzaakt. Om met iemand te spreken ‘bel’ je naar de camera en wordt er vervolgens automatisch verbinding gelegd.
De optie “Faq en Feedback” was letterlijk inhoudsloos, de zoekfunctie gaf eerst ook geen resultaten. Pas na eerdere reset en opnieuw toevoegen verscheen er in de FAQ informatie. Maar wederom niet over de IP camera.
Problemen Geheugenkaart
Volgens de specificaties kun je een geheugenkaart tot 128GB gebruiken. Mijn ervaring is dat dit niet het geval is. De kaart werd, ondanks dat het van een A-merk is en een snelle kaart (tijdelijk de kaart uit m’n dashcamera gebruikt), niet herkend. Een oudere 32GB kaart werd wel herkend.
Bij het formatteren van de 128GB kaart liep het proces telkens vast na 30% formatteren en ging weer terug naar 0%. Wanneer ik de app daarna opstarte kreeg ik een foutmelding. De oudere 32GB SD werd wel volledig geformatteerd, na formattering kwam er een melding dat het voltooid was en bij opnieuw openen van de app volgden er geen foutmeldingen meer.
Het benaderen van de camera (qua instellingen) vanuit de app is soms erg traag. Ook werd er schijnbaar geen beeld opgenomen als je ging ’terugkijken’ in de app.
Om dit op te lossen heb ik de camera gereset en verwijderd uit de app en daarna opnieuw geïnstalleerd. Helaas mocht dit niet baten. Er werd klaarblijkelijk nog steeds geen beeld opgeslagen op de SD kaart! Nergens is in de instellingen of handleiding hier iets over te vinden. App volledig verwijderd. Camera en telefoon opnieuw opstarten.. Niets? Op internet op zoek naar oplossingen. Daar zag ik van verschillende mensen filmpjes en reviews waarin stond dat bij de ‘memory card settings’ in de app er een optie was (zou moeten zijn) om te kiezen voor lokale opslag. Maar helaas, die ontbreekt in de app!
Ik had de camera op de vrijdag na kerst, toen we een avondje weg waren, toch nog even aangezet, onder het motto “dan schrikt het in elk geval af”. Toen ik de geheugenkaart er uit haalde om de camera klaar te maken om te retourneren, omdat ik dacht dat er niets opgeslagen was aangezien je die beelden via de telefoon niet kunt terugzien, checkte ik de geheugenkaart.. onder het motto “Je weet maar nooit”. Wat schetst mijn verbazing: allemaal opgeslagen beelden op de SD-kaart.
De kaartopslag werkt dus wél, echter niet via het ’terugkijken’ op de app. Daarmee is de camera, in tegenstelling tot mijn eerdere vaststelling, wel degelijk bruikbaar. Zodra de camera beweging detecteert, gaat deze beeld vastleggen.
Beeld LSC Smart Connect beveiligingscamera
Wat je wil met een beveiligingscamera is dat het beeld goed is, in het bijzonder het ‘nachtzicht’.
Dat was ook de reden waarom we de beveiligingscamera hebben aangeschaft; je hoort steeds vaker over vernielingen, inbraken, geweld tegen burgers, enzovoorts. Niet dat een beveiligingscamera dat kan voorkomen, maar het zien van een camera schrikt wel af en ingeval er vernielingen of poging tot braak zijn kun je met een camera bewijs leveren hiervan.
Bij voldoende daglicht wordt het beeld in kleur weergegeven. Zodra het donkerder wordt schakelt hij over naar zwart/wit beeld.
Ik heb met de camera zowel binnen als buiten opnamen gemaakt. Voor de buitenopnames heb ik de camera binnen, achter het keukenraam, geplaatst om te testen alvorens de camera te gaan monteren, zeker ook gezien issue met de SD card, leek mij dat wel verstandig.
Het zal je opvallen dat we buitenverlichting hebben en dat komt de beeldkwaliteit ten goede. De opnames die je ziet zijn via de live meekijk-functie/opname-functie van de telefoon gemaakt. Dat werkt wel goed.
Pluspunten:
- Betaalbaar
- Goed beeld
- Geen netvoeding nodig
- SD-kaart/geen cloud nodig
- Eenvoudig te installeren
Minpunten:
- Het apparaat werkt alleen via 2.4 GHz. Je WiFi netwerk/router moet dit ondersteunen;
- 128GB SD werd niet herkend, 32GB wel.
- App werkt niet 100% goed, beelden terugkijken werkt niet(??) worden wel opgeslagen op SD Card.
Conclusie?
De Action levert hiermee in principe een prima IP beveiligingscamera voor een bescheiden prijs. Echter, de app is niet helemaal jofel. Omdat ik dacht dat deze niet deugdelijk was is er inmiddels ook een andere besteld van TP Link. Het kan zijn dat een van beide retour gaat, mogelijk houden we ze allebei. Daar zijn we nog niet uit.
Het zonnepaneel hebben we nog niet getest. Mogelijk later dus een update!
__________
i Ik wil geen gedoe met kabels aanleggen, daarbij heb ik geen voeding in de buurt van de plek waar ik de camera wil plaatsen
ii Bij een paar testjes bleek dat deze werkt maar dat deze té gevoelig is.