Eerder al schreef ik dat ik een Hanway RAW50 bromfiets heb gekocht. Sinds deze week is de bromfiets ‘gepimpt’ met een paar mooie motortassen gekocht via een handelsplatform uit het verre oosten. Oftewel: AliExpress.
Ik had ze ook via een “Nederlandse” leverancier kunnen kopen maar dat zijn in bijna alle gevallen zogenaamde “dropshippers”, waar de laatste tijd weer veel om te doen was. Dan betaal je meer en doen zij de bestelling via AliExpress, Temu of anderen, want zij hebben zelf geen enkele voorraad, en vangen voor die simpele handeling een paar euro. Daar trap ik natuurlijk niet in.
Voor nog geen €40,– inclusief verzending ontving ik de tassen binnen een week thuis.
Motortassen Hanway RAW50
In het verleden schijnt er voor de voorloper van de Hanway RAW50, de AGM Caferacer, een officiële tassenset te zijn geweest. Voor de Hanway zijn die nergens te vinden. Maar ik zag het op foto’s en vond het wel erg mooi staan én prakrisch.
Via AliExpress vond ik leuke “retro” motortassen van een bescheiden formaat waarvan ik het idee had dat ik die wel goed passend kon monteren en die naar mijn mening goed bij mijn Hanway passen qua looks.
Materiaal en duurzaamheid
De tassen zijn “PU leer”, oftewel Polyurethaan leer. Polyurethaan is samengesteld materiaal met een bovenlaag die bestaat uit een coating van kunststof, Polyurethaan. De onderlaag is splitleer of resten leer die tot één geheel samengeperst worden.
Enerzijds dus een redelijk duurzame oplossing (restleer), met als gevolg dat de prijs zeer laag kan worden gehouden, anderzijds weet ik niet hoe lang ze het zullen volhouden. Maar, gezien het feit dat mijn bromfiets binnen staat in de garage en ik alleen met mooi weer er op stap (en de tassen niet extreem zwaar belast of vaak zal gebruiken) ga ik er vanuit dat ik er jarenlang plezier van kan hebben.
De tassen werden geleverd met een paar slotjes er bij. Ik heb er weinig vertrouwen in dat deze simpele cijferslotjes diefstal bestendig zijn maar ach, het zorgt er, samen met de leren banden, in elk geval voor dat de inhoud er niet uit kan vallen! Er zit geen handleiding bij voor het instellen van een andere cijfercode maar het is simpel te resetten. Dat ga ik hier niet vertellen, het brengt “gauwdieven” immers alleen maar op ideeën..
Montage
Om de tassen te monteren maak je het zadel los (2 moertjes) en leg je de band die de tassen koppelt er onderdoor. Bijgeleverde veter hoor je dan vast te maken en zo koppel je de tassen dan. Dat vond ik onvoldoende dus heb ik nog wat extra tie-rips gebruikt om het geheel goed te zekeren.
Om te voorkomen dat de tassen onverhoopt in het wiel terecht zouden komen -bijna niet mogelijk, maar toch- heb ik een metalen rekje dat ik nog had op maat gebogen zodat aan beide kanten een ‘roostertje’ zit. Je zou hiervoor ook een fietstas-afstandhouder voor kunnen gebruiken. Het rekje heb ik uiteraard ook stevig vast gezet met tie-rips. Daarna het zadel er weer op en ze zitten muurvast!
Toeren in Groningen
Met mijn “Maxxter” Actiecamera (een gevalletje van de Action dat ik jaren geleden heb gekocht), die ik ook wel eens op de fiets heb gebruikt in het verleden, op het stuur gemonteerd heb ik deze week nog een ritje gefilmd. Helaas, wat ook al eerder gebeurde, hield de camera er na een uurtje filmen spontaan mee op. Dat zie je dus niet gebeuren. Gelukkig was het gefilmde materiaal wél opgeslagen.
De rit ging van Noordhorn naar Oldehove, Saaksum, Roodehaan, Schouwerzijl, Garnwerd, Oostum, Steentil en weer terug naar mijn woonplaats, Noordhorn. Een mooi ritje dat je een leuke indruk geeft van het Groningse Westerkwartier.
Ik heb daar een samenvatting van gemaakt van zo’n 20 minuten en deze gedeeld op YouTube. Helaas is het geluid niet denderend en het beeld af en toe ook wat schokkerig omdat de camera een zwaar onvoldoende beeldstabilisatie heeft. Een nieuw cameratje is onderweg inmiddels. Want ik wil in de toekomst nog wel vaker een (brom)fietstocht vastleggen.
Verkeersborden chaos
Wat mij opvalt tijdens het rijden in, vooral, de wat grotere plaatsen is de chaos die er heerst bij het aanduiden van de plaats op de weg voor bromfietsen en scooters.
Als je met de auto of de fiets bent valt je dat niet op, nu des te meer. Mijns inziens zouden de wegbeheerders daar veel simpeler en eenduidiger over kunnen communiceren naar de gebruikers van bromfietsen en scooters.
Zo reed ik vandaag door een plaats waar ik op de rijbaan (moest) rijden, om vervolgens het fietspad opgestuurd te worden waar binnen 10 meter een ‘verbodsbord’ stond voor bromfietsen en vervolgens even verderop weer een bord g12a (afbeelding rechts).
Wellicht dat het verbodsbord aan de rechterkant van de rijbaan moest staan in plaats van langs het fietspad? In elk geval was er hier, en dat is geen uitzondering heb ik gemerkt, niet goed over nagedacht.
Schiet mij maar lek in zo’n geval! En ik was niet de enige die er zo over dacht. Terwijl ik, op aangeven van de bebording, even later weer op de rijbaan zat scheurde een scooter over het fietspad mij voorbij..
Op de website Scooterbelang staat een handig overzichtje welke borden er zijn en de betekenis (binnen de bebouwde kom) er van. Ik had deze, en andere, sites geraadpleegd voor ik de weg op ging. Immers, ik had al jarenlang niet meer serieus bromfiets gereden,..
Foto’s Motortassen
(klik op afbeelding voor groter formaat)