Rij-impressie: Hyundai i20 1.2

Rudy's Krabbels | IMG 20150922 093856

De Hyundai i20 is al weer geruime tijd op de markt. Ik had er nog nooit in gereden, maar was er wel erg nieuwsgierig naar en wilde dat ook zeker nog een keer doen.

Vandaag was ik in de gelegenheid er een rit mee te maken. De i30 moest namelijk naar de garage (onderdeel dat vervangen moest worden en nabesteld moest worden, dus even extra bezoekje) en ik kreeg een leenauto mee.

Hyundai i20 1.2 (bij Roderwolde)
Hyundai i20 1.2 (in de buurt van Roderwolde)

Een Hyundai i20. Gaaf, de vorige keer een Hyundai i10, nu de i20 eens proberen. Misschien dat de garage een volgende keer nog een Hyundai i40 aan me wil uitlenen? Daar was dochter die mee was namelijk ook erg gecharmeerd van. Maar eerlijk is eerlijk, da’s niet mijn speelveld, qua budget.

Ik heb even een wat langere terugreis gemaakt dan noodzakelijk, even lekker toeren. En wat foto’s en filmpje gemaakt.

Algemene indruk

De auto rijdt erg lekker. Wendbaar, vlotjes in het verkeer. De stoelen zitten ook heerlijk. Beter dan de Hyundai i10 en niet slechter dan de Hyundai i30cw die wij hebben. Een iets hogere zit, en dat vind ik persoonlijk erg prettig!

Hyundai i20 1.2 (Roderwolde)Veel overzicht ook in het verkeer. Achter zit een beetje een grote dode hoek viel mij bij het invoegen op, misschien komt dat door het model (hatchback), dat ben ik niet gewend. Autozine schreef over de Hyundai i20 al eens: “Tot nu toe was de Hyundai i20 een schoolvoorbeeld van een auto die met het verstand werd gekozen” en ik denk dat dat wel klopt.

Maar ook gevoel zal wel degelijk een rol spelen bij deze auto. Want dat vind ik; de auto “voelt lekker”. Ziet er strak uit aan de buitenkant, van binnen ook mooi en degelijk afgewerkt. Minder “goedkoop” aanvoelend dan de Hyundai i10 terwijl het prijsverschil niet eens zó groot is. Enige wat ik lelijk vind was de stuurbediening voor de telefoon (de knopjes). Maar da’s een kwestie van smaak en echt maar een klein detail natuurlijk.

De (been)ruimte achterin is iets minder dan bij de i30cw, maar een stuk ruimer bemeten (uiteraard) dan bij de Hyundai i10. De i10 is in mijn ogen een echte stadsauto, deze auto is een echte woon-werkverkeer auto.

Fijne opties

De auto die ik mee had gekregen heeft een aantal fijne opties. Ik heb niet gekeken of dat standaard is maar opvallend was een achteruitrijsensor en een beveiliging wanneer je wegrijdt – dan gaan automatisch de deuren op ’t slot. Stop je, en zet je de motor af, dan gaan ze weer los. Veilig!

Kerkje Roderwolde
Als je er dan toch bent… het kerkje van Roderwolde.

Verbruik

Wat de officiële verbruikscijfers zijn is niet relevant tegenwoordig. Het gaat om de praktijk. Zoals je op het filmpje kunt zien is dat een mooi laag getal dat steeds in beeld verschijnt. Bij optrekken zie ik dezelfde ‘cijfers’ als bij de i30cw, maar als je rond de 80-90 toert, dan krijg je een fijn gevoel als je naar het actuele verbruik op het dashboard kijkt!

Geluid

Het motorgeluid is aanwezig, maar niet heel storend. Je hoort dat er een vrij lichte moter in licht in het exemplaar dat ik meekreeg. Maar op zich vind ik het niet erg de motor een beetje te horen omdat ik bij het schakelen op basis van het motorgeluid schakel. Je hoort wanneer je kunt/moet schakelen (en ook nu klopte dat weer met wat ik op de toerenteller zag).

Lekker toeren!

Ik ging vanaf Groningen (autosnelweg) richting Roderwolde, 60- en 80km wegen pakken. Lekker rustig toeren. Ik hou niet van jakkeren en jagen en al helemaal niet als het de auto van een ander (de garage in dit geval) is. En voor lekker toeren is deze auto uitermate geschikt. Op de snelweg komt ‘ie ook goed mee. Ik vond het een hele prettige rij-ervaring. Als de Hyundai i30cw vervangen gaat (of moet) worden,…? Zeker een grote kanshebber!!

Voor het meer auto-journalistiek verantwoorde verslag van Autozine over de Hyundai i20, klik hier: http://www.autozine.nl/text/1240.html

Mijn Conclusie

De Hyundai i20 is een fijne gezinsauto maar ook heel geschikt, denk ik, voor zakelijk gebruik. Hyundai levert een indruk makende auto af voor een vanaf prijs van € 14.495 en/of de “alles-in-1” (private lease) prijs van € 279/maand.

Meer informatie
http://www.hyundai.nl/hyundai-i20-5-deurs-new

Delen op: