Rijverslag Hyundai i10 na (meer dan) 10.000 km’s

Rudy's Krabbels | hyundai10comfort2016

Je mag het rustig een ”duurtest” noemen: inmiddels zitten de eerste 10.000 km’s met de Hyundai i10 er al weer ruim op. Tijd voor een korte update.

Rijgedrag

Ik kan er kort over zijn. Deze auto rijdt heerlijk. Ook op langere afstanden. Het afgelopen jaar regelmatig naar Rotterdam, Utrecht en Zwolle geweest voor het werk er mee. En het is ondanks het feit dat het een ”stadsauto” wordt genoemd ook een auto die zeker geschikt is voor de langere ritten. Sinds kort werk ik in Drachten en rij dus heel wat meer kilometers dan de bedoeling was maar dat is geen punt voor deze auto. Je komt lekker mee in het verkeer, de cruise-control zorgt dat je zuinig en ontspannen rijdt, ook de wegligging is prima.

Verbruik en kosten

Het verbruik is ook prima. Niet zo superzuinig als sommige andere auto’s in deze klasse (op papier) zijn maar gemiddeld rij ik er 1:17,28 mee (over de afgelopen 11.514km gemeten). De overige kosten (vaste lasten) zijn voor mij ook laag – all risk verzekering bij InShared, wegenbelasting is laag, onderhoudskosten heb ik nog niet gehad.

Ik heb op m’n telefoon een handige app (fuelio) waarmee ik de kosten bij kan houden. Duidelijk is te zien dat het verbruik daalt de laatste tijd. Dat heeft te maken met (meer) langere ritten waarbij ik veel op de cruisecontrol rij en daarnaast is de auto natuurlijk zuiniger op een lange(re) rit dan bij stadsverkeer.

Rudy's Krabbels | fuelio

De grootste vuurproef komt nog. We gaan naar Italië. Eens kijken of het voor- en met een Hyundai i10 vol te houden is zo’n lange rit “door berg en dal” 🙂 Maar daar hoort u meer over zodra we weer terug zijn.

 

Delen op: