Roadtrip naar Toscane, Italië

Rudy's Krabbels | Hyundai small

De afgelopen week met de Hyundai i10 naar Toscane, Italië. Om precies te zijn naar de “Borgo Di Artimino”, een ‘borgdorp’ in Toscane, Italië. We gingen dus met de auto, een trip geboekt via reisorganisatie TUI. Een prachtig plekje in een heel mooi deel van Italië. Op Eliza Was Here een (korte) beschrijving van het resort zelf.

Op mijn fotowebsite heb ik er al wat over geschreven en (heel veel) foto’s geplaatst van wat we zoals hebben gedaan en waar we zijn geweest. Klik hier voor alle foto’s.

Rudy's Krabbels | Artimino Toscane 1

Artimino is een plek met een rijke historie

Medici Familie
De plaats was van oorsprong gerelateerd aan de familie Dei Medici. Ze lieten er een prachtige Villa bouwen (nu een hotel) vooral bedoeld voor het jachtseizoen. Later werd de streek vooral bekend vanwege de wijnen – alhoewel in de tijd van de Etrusken hier ook al wijnbouw was en de wijnen zelfs toen al geëxporteerd werden!

Het geslacht de’ Medici (of Dei Medici) was een machtige en invloedrijke familie, die in Florence als grondlegger van het internationale bankwezen gedurende de 15e eeuw op het gebied van kunst een toonaangevende rol speelde. De eerste Medici was de kasbeheerder van de Paus en de leden van de familie de’ Medici hadden invloed op de kunst en de architectuur vooral in Florence. Zij bezaten onder andere het Palazzo Pitti met de Boboli-tuinen. Ook begonnen zij het museum in de Uffizi.

Enfin, daar gingen we niet voor naar Artimino. We gingen voor mooi weer, zwembad, omgeving, lekker eten en om eens wat van het land te zien. En dat is zeker gelukt.

Roadtrip!
We gingen dus zoals gezegd met de auto. Een Hyundai i10 is niet echt een berggeit maar met enig beleid lukt het best wel. Sowieso zijn de wegen in Toscane een uitdaging, hoeveel motorvermogen je ook hebt. Vooral het ‘befaamde’ rijgedrag van de Italiaanse weggebruikers is soms flink schrikken. Maximum snelheid hebben ze volgens mij nog nooit van gehoord en knipperlichten lijken vaak niet meer dan accessoires te zijn.

Bij het bedrijf WinParts hadden we overigens dakdragers en een koffer gekocht. Prima online shop mag ik wel zeggen. De bestelling kwam vlot thuisbezorgd en alles paste perfect. En dat voor niet al te veel geld.

Rudy's Krabbels | IMG 20170806 144117904 HDR

Grensovergang Zwitserland

Alles bij elkaar hebben we zo’n 3000 kilometer gereden, om exact te zijn en het verbruik viel ondanks het vele klimmen en ‘hoge toeren’ rijden en het (stevig) doorrijden op de Duitse snelwegen best wel mee 6.48/100 (1 op 15,43). En dat mét dakkoffer en vier mensen aan boord. Wel reden we op de snelwegen uiteraard zoveel mogelijk op de cruisecontrol.

Dapper Wagentje
Voor we weg gingen liet ik nog even bij een lokale garage de banden controleren want ik had bij het oppompen van de banden gezien dat er wat schade leek te zijn aan één van de banden. Het was slechts wat oppervlakkige schade en volgens de monteur konden we er nog wel tien keer mee op en neer naar Italië. Hij maakte een praatje met me over de reis en zei toen “het zijn dappere wagentjes geworden die Hyundai’s, vroeger was ’t niet veel maar de huidige Hyundai’s zijn niet stuk te krijgen”. Mooi compliment van een garage die deze auto’s niet verkoopt! En de i10 heeft zich inderdaad dapper gedragen..!

Duitsland, Zwitersland
De reis ging via Duitsland, met heenreis een overnachting in het IBIS Budget Hotel in Karlsruhe, en Zwitserland. We hadden voor de terugreis (nog) geen hotel geboekt, we dachten er aan terug in één keer door te rijden namelijk. Gaande de heenreis merkten we al dat de theoretische duur van de rit (volgens Google Maps ongeveer 14 uur) in de praktijk totaal onhaalbaar was. Want: tussenstops, file’s, etc. Toen we in Italië waren hebben we dus twee dagen voor de terugreis wederom een hotel geboekt van IBIS, nu in Freiburg.

Rudy's Krabbels | Freiburg Ibis Hotel

IBIS Budget Hotel, Freiburg

De IBIS Budget Hotels zijn ons uitstekend bevallen. Betaalbaar, maar goed. Goede schone kamers, goede bedden, ontbijt er bij. Je betaalt voor een tweepersoons kamer inclusief ontbijt rond de 70 euro, dus 35 euro per persoon. De hotels liggen niet dicht bij centra. In Freiburg had ik het idee dat we op een bedrijventerrein zaten. Maar dat vind ik een voordeel in dit geval: lekker rustig! In de hotels is verder prima, en gratis, WiFi. Niet onbelangrijk gezien mijn bedrijfsactiviteiten!

Over WiFi gesproken: in Italië moet je daar over het algemeen niet veel van verwachten. Het werkt voor een beetje internetten en email maar zodra je een filmpje wilt afspelen ‘hangt’ de boel. Wel is het vaak gratis. In Duitsland viel mij op dat bij benzinestations overal gratis WiFi was.

Rudy's Krabbels | Zwitserland 2

De Gotthard tunnel had zowel heen als terugreis een flinke vertraging voor ons in petto. Heenreis door een ongeluk, terugreis is mij de reden onduidelijk gebleven.

Italië
In Italië hebben we ondanks de hitte een bezoek gebracht aan onder andere Florence en Pisa. In Pisa niet de toren bezocht maar de (binnen)stad zelf. Zéér de moeite waard mag ik wel zeggen.

Rudy's Krabbels | IMG 20170731 155502375

In Italië was het, zelfs voor Italiaanse begrippen, bloedheet. Gelukkig lag er pal naast ons huis een zwembad. Daar hebben we dan ook heel wat tijd doorgebracht.

Eten en Drinken
Ik ben geen wijnliefhebber dus het drinken beperkte zich tot water. Véél water.  Lekker eten hou ik wel van, met mate uiteraard. Helaas was dat de énige wanklank deze vakantie. In Karlsruhe en Pisa hebben we fantastisch lekker gegeten. Maar in Arimino zelf bij Restaurant Bottega Peruzzi was het ronduit teleurstellend wat je voorgeschoteld kreeg, helemaal gezien de prijs. Ik kan het afraden. Aan het personeel lag het niet, dat was prima. Maar het eten was echt slecht. En in verhouding tot wat je kreeg dus veel te duur.

Na zeven dagen Italië was het tijd om weer (twee dagen) terug te reizen.

Bijgaande nog een aantal foto’s, en voor meer foto’s en informatie over de bezienswaardigheden zie mijn fotowebsite: https://erbeefoto.nl/artimino-toscane-italie/