Simpel wordt je d’r van!

multischeme.gifIk had een tijdje terug ‘in bezuiningsmodus’ een nieuw abonnement afgesloten voor de mobiele telefonie. Via simpel.nl. Op zich, qua kosten, een goede keuze. Ware het niet dat de oude provider, Vodafone, een beetje moeilijk deed. Opzeggen ging nog wel. En ja, het oude toestel was simlock-vrij. Dus overstappen naar een andere provider moest ook kunnen toch? Mis!

Vodafone heeft namelijk, naar men zegt doet de fabrikant dat, een netwerk-lock op m’n Nokia N70 gezet. Waardoor ik wel kan overstappen, zolang ik maar bij Vodafone blijf! Ja, en dát was ik niet van plan. Na veel gedoe en (onjuiste) netwerk-unlock codes heb ik de moed opgegeven. En een nieuw toestelletje aangeschaft. Wederom een Nokia, maar nu daadwerkelijk sim- en netwerk-lock vrij. Een Nokia 3310 “classic”, wederom via Bol.com.

Voor € 89,95 een prima toestelletje (de 3309 is dezelfde maar iets simpeler uitgevoerd en daar maakte ik al regelmatig gebruik van). Ben ik uiteindelijk nog steeds goedkoper uit dan wanneer ik bij Vodafone zou zijn gebleven. En heb ik een nieuw toestel. De N70 was namelijk toch al behoorlijk gebutst en onder de gebruiks-sporen. Daarnaast was de lens van de camera ook niet zo best meer. Niet dat ik écht foto’s maak er mee, maar toch, regelmatig, even een snapshotje voor ’t een of ’t ander. Met name voor m’n gitaar-kitjes.

homer-simpson.gifGoed, het gedoe van Vodafone had ik gehad. Dan nu simpel.nl. Ja, ze bieden veel voor weinig. Absoluut. Maar dan… ik wilde gisteren even hun helpdesk bellen omdat ik graag het (verkorte) nummer van de email gateway nodig had. Stond niet op de site, en ik gebruik die functie (email naar sms) voor m’n server-monitoring.  Wat een ramp! De helpdesk was totaal onbereikbaar. Gisteren heb ik zeker een poging of 8 á 9 gedaan. Telkens hoor je dat het erg druk is, of je even wilt wachten enz. totdat, elke keer exact na 2 minuut 49 er een melding komt of je svp later wilt terugbellen (dat wil ik niet, ik wacht wel). Hang je niet op, dan krijg je enkele seconden later wederom de damesstem met de melding: “de verbinding wordt verbroken”. Om Homer te citeren: Do’h!!

Vandaag heb ik welgeteld (‘k heb het maar gelogd) 6 telefoontjes gepleegd. Bij de 4e poging kreeg ik de helpdesk aan de lijn. Eindelijk!! Maar,.. de dame die achter de telefoon zat wist niet wat een email gateway was, laat staan dat ze het verkorte nummer wist. Eérst ontkende ze het bestaan er van onder de uitspraak: “Ja, we bieden ook maar een hele simpele dienst hè?”. Vervolgens probeerde ze mij af te serveren door naar de website te verwijzen (nee, heb ik gechekt, staat het niet op). Welnu, dan moest ze het maar ‘even vragen’ aan een collega. Waarop de verbinding verbroken werd! Dooooo’h!!

De ergernis groeide.. poging 5 strande weer op het automatisch verbreken, maar poging 6 zorgde weer voor een helpdeskmedewerkster aan de lijn. Die léék te begrijpen wat ik bedoelde maar zei: “we hebben geen verkort nummer” waarop ze mij vervolgens een normaal nummer gaf. U raadt het al.. het werkt niet. Een SMS naar het nummer van de email gateway, conform instrucie, met “EMAIL ON” zou een respons moeten geven van het ding. Ik wacht er, 7 uur later inmiddels, nog steeds op…

Goed,.. wil je goedkoop bellen? Dan is simpel.nl inderdaad een goede, simpele, oplosing op een goed (KPN) netwerk. Maar verwacht er verder niet té veel van. In ieder geval is het —ik werk part time in een call center, dus ik weet waar ik het over heb— een callcenter dat bij lange na niet aan de hedendaagse normen voldoet. Ophangen terwijl je in de wachtrij zit. Slecht geïnformeerde medewerksters die klaarblijkelijk de telefoon niet eens kunnen bedienen. En dan vervolgens je tot 2x toe met een kluitje in het riet sturen. Ongelofelijk, dat dat nog bestaat. Voer voor emerce, of de AD Bereikbaarheidstest, denk ik zo.

In elk geval is één ding mij duidelijk: een email gateway levert simpel.nl niet. Voor m’n servermonitoring moet ik dus iets anders bedenken..

Delen op: