Teledirekt: internet-oplichters..!

Eén van de bedrijven die op internet “veelbesproken” zijn is Teledirekt. Een bedrijf waar ik in het verleden ook wel eens het e.e.a. bestelde. Ze zijn immers een “business to business” bedrijf, hanteren scherpe prijzen, leveren op tijd en maken een serieuze indruk. Dat was eens.. In 2006 ging het mis. En dat niet alleen bij mij! Hier, kort, mijn verhaal. Als kleine waarschuwing tegen dit malafide bedrijf, maar ook als tip hoe je om kunt gaan met dit soort bedrijven..

Beamer
In 2006 bestelde ik bij Teledirekt een, volgens de website op voorraad zijnde, beamer en had deze vooraf betaald (dat ging altijd goed bij hen..). Deze was na een weekje nog niet binnen, dus mail gestuurd. Na 2 dagen nog een mail. Er volgden geen reacties. Pas twee week na bestelling ontving ik bericht dat de beamer niet op voorraad was. Ik had ‘m zeer dringend nodig, dus een andere, veel duurder, gekocht bij de Media Markt en de bestelling bij Teledirekt per omgaande geannuleerd.

Teledirekt wilde vervolgens het geld niet terug storten maar alleen een tegoedbon geven. Daar ben ik niet mee accoord gegaan en heb deze geretourneerd. Zij hebben namelijk té laat mij laten weten dat ze niet konden leveren en pas toen was ik in de gelegenheid om te annuleren. Los daarvan mag een tegoedbon helemaal niet. De gemiddelde kledingwinkel komt daar al niet mee weg, laat staan een bedrijf dat met een ander bedrijf zaken doet!

Ik heb daarom op grond van BW 6:203 (“onverschuldigde betaling”) en de Wet op  afstandsverkopen het geld terug geeïst. Meerdere herinneringen gestuurd maar ze reageerden niet. Aangetekende brieven. Werden netjes aangenomen maar geen reacties..

Vervolgens de zaak in handen gegeven van mijn incassoburo, deze is doorgegaan tot de kantonrechter. De kantonrechter heeft mij recent op alle punten in het gelijk gesteld. Mijn vordering is gegrond verklaard en ze moeten nu zowel mij als de deurwaarder de kosten betalen alsmede de kosten gemaakt door de rechtbank. Eindelijk, na bijna twee jaar heb ik “gewonnen” c.q. krijg ik m’n gelijk.. Binnenkort zal de deurwaarder het geld wel gaan ophalen bij ze (of beslag leggen) neem ik aan. Duur beamertje geworden voor ze…

Schandalig
Teledirekt is een bedrijf dat op een schandalige manier met haar klanten omgaat. Voor mij, met mijn  bedrijf, is het mogelijk een deurwaarder in te schakelen. Maar voor veel particulieren niet. Daar gokken ze op, en zo cashen ze dus veel geld van mensen zonder goederen te leveren en door mensen voortdurend aan het lijntje te houden. Volstrekt illegaal. Misschien zou Kassa! of Radar daar eens iets mee kunnen doen op TV..

De wet op afstandsverkopen stelt het volgende:
Tenzij de consument en de leverancier vooraf anders afspreken, moet de bestelling binnen dertig dagen na plaatsing worden uitgevoerd. Als het bestelde goed of de bestelde dienst niet leverbaar is, moet de leverancier de consument daarvan op de hoogte stellen en eventuele betalingen binnen dertig dagen terugstorten.

Teledirekt probeert hier onderuit te komen door te verwijzen naar hun ‘algemene voorwaarden’ waarin staat dat je binnen 7 dagen kunt ‘annuleren’ waarbij ze dan ook nog eens kosten in rekening brengen. De wetgeving is echter overduidelijk: wie niet kan leveren, moet de klant dit “pro-actief” laten weten en de klant heeft recht op teruggave. Van een redelijke levertijd mag worden afgeweken wanneer er vooraf een afspraak over gemaakt is!

De “Wet koop op afstand”
http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/

Delen op: