Test: Action Navigatie – de RoadNavigator RN200

Rudy's Krabbels | rn200

rn200Na jarenlange trouwe dienst was mijn VDO Dayton (VDO Dayton PN 5050, aangeschaft in 2/2008) echt aan vervanging toe. Een paar jaar geleden had ik nadat het ding ons in Duitsland continue de verkeerde kant op stuurde nog een update van de kaartsoftware weten te “bemachtigen”, maar geweldig was het niet omdat het af en toe erg traag was en wel eens vast loopt maar bovenal omdat de nieuwere wegen er niet meer op voorkomen. Dat hoeft geen probleem te zijn maar ik vind het lastig.

— Zie deze link voor een laatste update —

Een nieuwe kopen dan maar? Of nog een keer de software updaten? Nou – vergeet updates maar, het apparaat was te oud inmiddels. Misschien dat je ergens nog een update kan vinden maar ik had geen zin in een avond zoeken met torrents e.d. (wat ik de vorige keer overigens gedaan had omdat er nergens software te krijgen was). Echter, laat nou de Action weer eens een leuke navigatie-oplossing in de aanbieding hebben. Niet, zoals afgebeeld, voor 49.95 maar voor zelfs 10 euro minder! Een beetje geduld loont soms behoorlijk, zo blijkt..

Dus na slechts €39,95 te hebben betaald (na ergerlijk lang wachten bij de kassa waar natuurlijk van alles mis ging met de klant voor mij) ben ik nu de eigenaar van de RoadNavigator RN200. Ik heb ergens gelezen dat de software van Navigator Free komt. Volgens sommige andere bronnen is de kaartsoftware gebaseerd op OpenStreetMap. Die wordt door mensen over de hele wereld onderhouden en is redelijk accuraat.

In elk geval kan je één keer per jaar een update, gratis, downloaden via de officiële site. Lijkt mij voldoende en los daarvan, voor deze prijs maak ik mij niet druk als ik over 2 jaar weer een andere moet kopen. Ik duik er nog wel eens in als ik het nodig heb!

Installatie en gebruik

Kennelijk is men bij het ontwerp van de ‘voet’ van de navigatie er vanuit gegaan dat je het ding op je dashboard plaatst. Met het dashboard van de Hyundai i30 kan dat niet, want die is niet glad afgewerkt maar heeft een soort structuur. Dus géén ‘hechting’ van de zuignap. Daarnaast hou ik liever het dashboard vrij, makkelijker met schoonmaken (ingeval ik dat een keer zou willen doen). Maar .. hij kan toch aan het raam? Nee, niet zondermeer! In mijn geval, omdat het raam vrij langzaam schuin wegloopt, in elk geval niet. Dus even het schroefje los draaien, en de houder “op de kop” monteren aan de draagarm hiervoor.

Voeding komt van de sigaretten-aansteker. Prima, beetje een fragiel en goedkoop aanvoelend voedingsstekertje maar gezien de prijs en het doel van zo’n steker hoor je mij niet klagen. Een indicator geeft aan of het apparaat opgeladen is.

Aanzetten doe je met het knopje op de bovenkant, even ingedrukt houden en het systeem start vlotjes op.

Bediening

De RN200 is super simpel te bedienen. De display is 5 inch (ruim 12 cm) en meer dan voldoende groot. Aanzetten, op het “zoek” icoontje drukken, adres invoeren en de route wordt uitgestippeld voor je. Een kind kan de was doen.

Standaard staat het apparaat ingesteld op Engels als voertaal, dit is in de instellingen eenvoudig aan te passen naar Nederlands. Standaard staat het volume ook op maximaal kennelijk, ook dit is eenvoudig aan te passen via de instellingen. Dat er nauwelijks een handleiding bij is, is daarom ook geen gemis, het apparaat wijst zichzelf. Deze twee acties (zoeken adres en taal aanpassen) staan echter wel op het bijgeleverde A4’tje met (Nederlandse) instructie.

Het touchscreen is niet erg gevoelig, je moet vrij stevig ‘aantikken’ of ‘drukken’ met de vinger. M’n oude VDO Dayton was gevoeliger c.q. meer responsive.

In de praktijk?

Hoe werkt de navigatie in de praktijk?

Ik stel met opzet een adres in waar ik niet heen ga rijden. Om te zien hoe snel de navigatie herberekent en alternatieve routes biedt. Ik ben verbaasd. Zodra ik afsla (de verkeerde kant op) wordt ik bijna direct gevraagd over 450 meter op een naderende rotonde om te keren. Netjes!

Het is al avond en het valt mij op dat het scherm zo mooi zichtbaar is. Wat blijkt: er is een dag- en nacht-stand voor het scherm en deze wordt naar keuze automatisch of handmatig gekozen. Standaard instelling is automatisch. Dat laat ik vooralsnog maar mooi zo. Standaard staat ook 3D-weergave ingesteld. Daar hou ik niet van, en gelukkig kan ik ook voor 2D kiezen.

Tijdens het rijden wordt ik op de hoogte gehouden van de geldende maximum snelheid en ontvang ik een geluid- en beeldsignaal als ik die overschrijd. Wegen die ca. anderhalf jaar geleden in gebruik zijn genomen worden keurig weergegeven. Een pas aangelegde weg die nog maar een paar maand in gebruik is is (uiteraard) nog niet bekend.

Het signaal van de satelliet wordt razendsnel gevonden. Bij de VDO moest ik voor vertrek vaak lang wachten hierop. Dat is bij de RN200 helemaal niet het geval; ik heb niet eens gemerkt dat ‘ie werd gezocht! Ook is de bepaling van mijn positie zeer accuraat. Dit was bij de VDO sinds de laatste kaartupdate soms meer dan 300-400 meter onjuist. Tot op de meter nauwkeurig geeft de navigatie aan waar ik mij bevind; afslagen worden mooi ruim van te voren aangegeven.

Ik blijf bewust de aanwijzingen negeren maar er wordt steeds netjes en snel herberekend en ik wordt steeds weer naar een nieuwe, juiste, alternatieve route gestuurd (die ik dan uiteindelijk ook neem).  Wat wel opvalt is dat een 30Km zone niet gedetecteerd wordt; ik rij er 50 en krijg geen waarschuwing. Ook wordt er op een stuk waar je 80 mag (komende uit een 60Km gebied) aangegeven dat je er 60km dient te rijden. Het is goed mogelijk dat dit een jaar geleden zo was want de gemeente Zuidhorn (waar ik aan het rondtoeren ben) heeft een wat zwalkend beleid gevoerd op dit punt de laatste tijd. Dus: altijd zelf blijven opletten natuurlijk en niet blind varen op de navigatie!

Vormgeving

Vormgeving is een kwestie van smaak, wat de een mooi vind, vind de ander spuuglelijk. Dat het ‘van de action’ is, zet sommige mensen meteen in de vooroordeel-modus natuurlijk. roadnav_frontVergeleken met m’n aftandse VDO is de vormgeving een flinke stap voorwaarts; dun, scherm groot genoeg en goed leesbaar, bediening op logische plaats. USB-voeding steker en hoofdtelefoon-aansluiting aan de kant van de bestuurder. Voelt degelijk genoeg aan, de steun is ook degelijk en toch is de navigatie makkelijk los te klikken.

Dus: “dikke prima”. Het voldoet aan de eisen en dat is wat telt voor mij.

Voor- en nadelen

De voor- en nadelen op een rij.

Voordelen

  • absurd lage prijs!
  • prettig scherm qua formaat en afleesbaarheid;
  • super eenvoudig te bedienen;
  • snel (her)berekenen;
  • dag-/nacht-stand automatisch en handmatig;
  • taal naar keuze;
  • accurate plaatsbepaling;
  • gratis updates (1x per jaar) kaartsoftware;
  • kaartsoftware gebaseerd op open source bronnen (= geen “vendor lock”)

Nadelen

  • de voedingssteker is een beetje ‘wiebelig’;
  • de fabrikant gaat uit van plaatsing op dashboard, kleine ingreep nodig wil je de zuignap op het raam zetten (maar wel eenvoudig te doen, los draaien en omkeren van de houder is 2 minuutjes werk;
  • de indicatie van de maximumsnelheid is niet altijd accuraat (zie eerder)

Kritiek?

Eén van de kritiekpunten die ik las op het Tros RADAR forum was “hij kent niet alle huisnummers”. Zoals gezegd: de kaartsoftware wordt continue bijgewerkt. En, met onze vorige VDO Dayton hebben wij in Duitsland meegemaakt dat het ding op een groot klaverblad in het Rührgebied ‘in de war raakte’,… je wilt niet weten hoe vervelend dát is. En dat voor een apparaat dat hoog aangeschreven stond en een veelvoud kostte — het was zelfs zó ernstig mis af en toe dat we uiteindelijk bij een benzinestation een ouderwetse wegenkaart hebben moeten aanschaffen!

Conclusie

Hoewel Theo Maassen meent dat Action alleen maar troep verkoopt kan ik dat van dit navigatie-systeem niet zeggen. Op het forum van Tros RADAR las ik ook zeer veel vooroordelen; mensen die op voorhand roepen ‘kan niks zijn want het komt van de Action’. Pardon? Wat is dat voor een snobistische drogredennatie?! Als u liever 100 euro of meer voor een soortgelijk product bij de Media Markt wilt betalen, “be my guest”.  Maar een product moet je beoordelen op zijn kwaliteit in combinatie met de prijs en het gebruiksdoel.

In mijn geval zeg ik: prijs-prestatie-verhouding is meer dan uitstekend. Ik ben er zéér tevreden mee tot nu toe en kan het iedereen die op zoek is naar een goedkope navigatie  dus daarom aanraden. Mocht ik in een later stadium echt serieuze kritiekpunten vinden, dan zal ik deze middels een update doorgeven!

— update (Mei 2015):

  • na geruime tijd deze navigatie gebruikt te hebben ben ik nog steeds tevreden er mee. Wel is het inderdaad iets hinderlijker dan verwacht dat de navigatie op ‘straatnivo’ is, en de huisnummers niet echt kan bepalen in die zin: als je een lange landweg hebt, zoals hier in het Noorden wel vaker het geval is, kan de navigatie aangeven ‘bestemming bereikt’ maar in de praktijk kan je er dan nog best een flink stuk vanaf zitten;
  • een tweede puntje van kritiek mijnerzijds is dat de taalinstelling niet wordt bewaard op het exemplaar die wij hebben. Het apparaat gaat steeds weer terug naar Engels. Geen probleem voor ons, maar kan voor anderen een issue zijn; Opgelost!
  • een laatste puntje van kritiek is dat het menu soms niet altijd even overzichtelijk is.

Kun je leven met een paar kleine kritiekpunten, dan is deze navigatie, gezien de prijs, een prima oplossing. Wij kunnen er mee uit de voeten en het brengt ons tot nu toe nog steeds waar we moeten zijn.

Tot slot: het blijft een navigatie-systeem. Feilloos is iets dergelijks nooit, de eindverantwoording blijft altijd bij de bestuurder liggen. Zijn wegen afgesloten of is de situatie anders dan dat het systeem weet en/of bekend was toen de kaart werd bijgewerkt, dan moet je toch echt zelf weer ‘navigeren’.

 

Delen op: