Auto’s

Van elke auto die ik ooit heb gekocht maak ik een foto.. Nog niet alle foto’s zijn digitaal, bij sommige auto’s is dus een foto geplaatst die niet van onze eigen auto was.

Maar, eerst even brommerpraat? Een verhaal over m’n Batavus MK4!

Op volgorde van aanschaf

SKODA 105
(nog geen eigen foto beschikbaar)

Skoda 105L

Onze Skoda was ‘zachtgroen’. Gekocht voor fl. 3.000,-, ingeruild op een Skoda Favorit voor fl. 1.500,- na er ruim 100.000 km’s in te hebben gereden. De laagste km-prijs ooit!

Km-stand bij aanschaf: ca. 35.000.
Km-stand bij inruil: ca. 140.000.

Zie ook: http://www.skodaclub.nl/

Skoda Favorit

SKODA FAVORIT

(nog geen eigen foto beschikbaar)

Gekocht van: Garage van Heukelom, Groningen.

Niet zo’n beste koop. Motorisch perfect, dat wel. En ook ontzettend veel mee gereden. Ongeveer vier jaar gehad, maar vanaf het begin waren er problemen (regelmatig uitlijnen e.d.). Ondanks dat de auto ons namelijk verkocht was als een ‘prima’ auto waar nooit iets mis mee was geweest bleek na verloop van tijd dat de auto voordat wij ‘m kochten zwaar in de kreukels had gezeten (volgens twee andere garages en uitlijnbedrijf). Eén van de garage’s kon ons het ook bewijzen: spuitstof onder de binnenbekleding over de hele zijkant. Na twee jaar begon de auto te roesten en hebben we ‘m overgespoten.

OPEL ASTRA (STATION)

Opel Astra

Gekocht van: Garage Smits, Noordhorn
(voorheen nevenvestiging van Smits Aduard).

Ik was met deze auto, vooral de rij-eigenschappen en de stoelen die heerlijk zitten voor iemand van mijn lengte, heel erg ingenomen. Helaas wel storingsgevoelig! Toch ook ontzettend veel kilometers mee gereden in een korte tijd (voor mijn werk inderdtijd 3 a 4 keer per maand naar Heerlen toe rijden).

We hebben een flink bedrag voor deze auto moeten betalen. Helaas heeft ook deze garage (de verkoper) ons behoorlijk teleurgesteld. De Favorit was in onderhoud bij Smits en we hadden vertrouwen in hun kundigheid. Toen de Favorit dan ook op de leeftijd was dat deze vervangen moest worden besloten we die in te ruilen op deze Astra.

Zoals een goed verkoper betaamt beweerde hij dat we van deze Astra “jáárenlang” plezier konden gaan beleven. Dat viel tegen. Anderhalf jaar ná aankoop kreeg ik weer eens pech met de auto. De waterpomp stuk (“Tjaaa, een Opel-kwaaltje meneer“). Enfin, de auto zou gerepareerd worden. Eind van de dag zou ik ‘m op komen halen. De verkoper wachtte mij op. nee, helaas, de auto was niet gerepareerd want “dat is die auto niet meer waard”. Wát?! Het ding had op dat moment een handelswaarde van rond de NLG 5000 minimaal (in goede staat), dus een waterpompje van NLG 400 (incl) moest toch kunnen?! Wat bleek: de auto was totáál verrot. Er zat onder andere een gat in waar m’n hand met gemak doorpaste. Vreemd genoeg was dat nog geen zes maanden daarvoor, bij dezelfde garage, tijdens de APK niet geconstateerd! Excuus van de verkoper: “Ja, het kan hard gaan“. Uiteraard heb ik sindsdien nóóit meer een voet in die garage gezet.

FORD MONDEO (STATION)

Ford Mondeo

Gekocht van: v/h Toyota dealer in Roden.
Website: (nog) niet gevonden.

Goede voorlichting (en deze keer mijn vader meegenomen om de auto te inspecteren en zwaar te onderhandelen over de prijs wat me uiteindelijk redelijk wat geld bespaarde) en eerlijk verhaal.
Alles aan deze auto klopte. Jarenlang heel veel kilometers in gereden en geen noemenswaardige problemen mee gehad. Eén keer wel geschrokken toen de rookwolken uit het dashboard kwamen.. een doorgebrand verwarmingselement bleek de oorzaak.

Jammergenoeg moest ik ‘m inruilen omdat ik in verband met mijn werk veel verder moest reizen (woon/werk) en de vergoedingen voor ritten die ik voor het werk maak zijn ook niet bepaald geweldig meer… Dan is zo’n zware jongen die stevig drinkt niet erg gewenst.

FORD FOCUS WAGON 1.9 TDDI

Ford Focus 1.9 TDDI

Gekocht van: Bourguignon, Leeuwarden

Handelsonderneming Bourguignon in Leeuwarden verkoopt voornamelijk jonge gebruikte auto’s, veel “lease-spul” (auto’s die “uit de lease” komen). Deze auto is ook een ex-lease.

De prijs was prima. Omdat het een handelsonderneming is betaalde ik voor deze auto meer dan 2000,- harde euri’s minder dan voor een vergelijkbare bij de Ford dealer(s)! Voor dat verschil wilde ik het risico wel nemen dat ik geen garantie kreeg. Mijn vader was wederom meegeweest om de auto te inspecteren (een andere die ik éérst op het oog had viel daarmee af, na grondige inspectie). De auto is een echte “snelle jongen”, .. niet dat ik zo’n coureur ben maar ongemerkt zit je vaak toch snel een stukje boven de toegstane limiet (behalve in de bebouwde kom, daar let ik scherp op).

Eigenlijk heb ik op deze auto niets aan te merken, afgezien van één klein minpuntje. Voor mijn lengte is de auto iets krap bemeten, het gaat maar riant is anders (tja, dat krijg je als je een Mondeo gewend bent). Mensen bóven de 1.90mtr. kan ik ‘m daarom afraden.

Doblo 1.6

FIAT DOBLO

De auto is gekocht in Amersfoort, bij Auto Eemland.

Rijden
De eerste indrukken van de Doblo zijn zéér goed. We moesten vanuit Amersfoort ruim twee uur rijden om weer thuis te komen en dat is natuurlijk een flinke “proefrit”. Het rijdt natuurlijk totaal anders dan een Ford Focus maar voldoet wel aan de hedendaagse normen en je komt prima mee in het verkeer (ik zit nogal eens op de linker baan!). Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens in een Berlingo gereden en vergeleken met deze auto is de Berlingo (vooral voor langere mensen zoals mij) m.i. géén feest. Die “zit” gewoon niet goed.

Na een lange rit met een Berlingo uit Rotterdam, ongeveer 2 jaar geleden, was ik helemaal kapot. Die ervaring had ik vandaag -na de lange rit uit Amersfoort- absoluut niet. De motor is fluisterstil en heeft voldoende vermogen! Bij stationair draaien dacht ik een aantal malen dat de motor niet draaide! Ik moet er overigens niet aan dénken om de 1.2 variant van dit model te moeten rijden.

Ik was nooit erg kapot van FIAT, maar.. de “alsmaar langer wordende kinderen”, het feit dat een diesel (de Focus) wegens gewijzigde omstandigheden op het werk niet meer uitkan en 2 jaar vooruitgang in bouwjaar plus daarboven op nog eens een goede en naar mijn gevoel eerlijke inruilprijs maakten dat de beslissing snel rond was. Daarnaast rijden diverse familieleden al jaren in diverse FIAT’s, en ik moet toegeven: de kwaliteit van FIAT wordt echt onderschat door veel mensen!

Plus/minpunten die ik geconstateerd heb in de afgelopen periode:

+ comfort. De auto is een echte “reisauto”. Voor het eerst in jaren stapte ik na zo’n lange reis eens niet dodelijk vermoeid uit een auto!
+ verbruik. De fabrieksopgave is 1:13,8. Deze heb ik regelmatig gehaald en zelfs beter!
+ ruimte. Een lange rit met vijf personen is goed te doen.

vermogen. Wat mij betreft zou een 1.8 of 1.9 beter bij de auto passen. In Nederland is een 1.6 (ruim) voldoende, maar zodra je écht iets vraagt van de Dobló dan merk je dat de motor toch zijn beperkingen kent.

Alles bij elkaar genomen is deze auto voor mij tot nu toe absoluut de ‘gezinsauto bij uitstek’. Daarnaast was het een verademing om na een lange rit nu eens niet met rugpijn en zeer vermoeid uit te stappen. De “zit” van deze auto is zeer goed, zelfs beter dan de Mondeo (die tot voor kort m’n meest favoriete reis-auto was). Ook na ruim een jaar ben ik nog steeds heel tevreden over deze auto.

DACIA LOGAN MCV “Laureate”
De auto is gekocht bij Autodrôme Koops (geen link meer want wegens de financiële crisis zijn ze failliet gegaan), Groningen, op 29-02-2008.

Dacia - front

Voor de aankoopgeschiedenis zie hier.

Voor het eerst in m’n leven een spiksplinternieuwe auto, zo uit de showroom. Een Dacia,.. daar moest ik toch eerst over nadenken. Maar toen ik de nodige reviews en testen gezien had raakte ik steeds geinteresseerder. En mijn ervaringen met Skoda waren ook goed, dus maakte ik me ook geen zorgen over “Oostblok-auto’s”.

Uniek “selling point” van deze auto: voor de prijs van een jonge, gebruikte, auto gewoon nieuw rijden! En dan de ruimte die deze auto biedt! Zelfs een Fiat Doblo moet het daar tegen afleggen. Ook qua rijcomfort.

De Doblo, laat ik daar duidelijk over zijn, was een fantastische auto maar er zat op enige termijn onderhoud aan te komen (de Fiat had inmiddels 183.000 km’s op de teller!) en de Dacia is “op de zaak” gekocht.

dacia_dashboard.jpg

(foto: interieur Logan MCV “Laureate”)

Ik heb de zeer complete “Laureate” versie aangeschaft, met als extra’s metallic lak en een “pack exclusive” (Airco + Radio/CD-speler voor een leuke aanbiedingsprijs) er bij genomen.

Van de Dacia’s wordt vaak gezegd dat ze “lawaaiig” zijn, maar als je vanuit een Doblo in een Dacia Logan MCV stapt, dan kan je alleen maar concluderen dat het met dat lawaai écht wel meevalt. Het is dus maar net wat je gewend bent. Alhoewel een Doble qua motorgeluid niet lawaaiierig is, maar wel in ‘omgevingsgeluid’ (wind, contactgeluiden). Een beetje motorgeluid vind ik persoonlijk overigens helemaal niet erg. Nu eerst maar eens voorzichtig inrijden…

Dacia - achter

(De belettering zit er al op!)

Via de site schrijf ik af en toe over m’n (verdere) ervaringen van deze aanschaf.
Klik hier om de berichten te lezen. Meer informatie op de website van Dacia

HYUNDAI i30CW 

In September 2011 hebben wij afscheid genomen van onze Dacia. Niet eens zozeer om dat de auto niet meer beviel of ‘te oud’ was, maar uit praktische- en ook uit  belastingtechnische  overwegingen. Het hele verhaal over de aankoop is hier te lezen.

Ook deze auto is, net als de Dacia, nieuw aangeschaft. Over de ervaringen met de Hyundai door de tijd heen kun je hier verder lezen.

Dealer
De auto is aangeschaft via de dealer in Groningen, Autobedrijf Bockhoudt BV. Over de afhandeling van de aankoop en de manier waarop je als klant behandeld wordt bij Bockhoudt niets dan lof. Prima garage!

Met de aanschaf van deze auto verwacht ik de komende jaren weinig updates meer op deze pagina te doen, want ik ga er vanuit dat deze auto lange(re) tijd “bij ons blijft”….

HYUNDAI i10 1.0 “Comfort”

Hyundai i10 1.0 comfort - zij en voorkant
Hyundai i10 1.0 comfort – zij en voorkant

In december 2016 hebben wij onze Hyundai i30 na ruim vijf jaar trouwe dienst ingeruild en zijn “gedownsized” naar een een Hyundai i10 1.0. Hoewel kleiner, is dit zeker op andere gebieden geen “downsizen” maar upgraden!

De Hyundai i10 is wederom bij dezelfde dealer aangeschaft als de Hyundai i30cw: Autobedrijf Bockhoudt te Groningen.

Een volledig verslag van de aankoop is hier te vinden.

Share This: