Test en Review Riverside 520 E, elektrische hybridefiets van Decathlon

Decathlon Riverside 520E

Ik heb mijn elektrische fiets vervangen. Voor een Elektrische hybridefiets van Decathlon, de Riverside 520 E. De Peugeot CE122 is na ruim tien jaar trouwe dienst door mij van de hand gedaan. De vraag is: was dat een goede keuze?

In dit (beetje lange) artikel een bespreking van de fiets en de eerste rij-impressies!

Vervangen Peugeot CE122

Reden dat de Peugeot CE122 van de hand is gedaan is niet dat de fiets niet meer deugdelijk is maar onder andere dat het aandrijfsysteem van deze fiets (rotatieondersteuning) anders is dan het systeem van de fiets van mijn vrouw (trapkrachtondersteuning). Samen fietsen is voor mij dan een kwestie van ófwel steeds inhouden, ófwel flink aantrappen.. Dat fietst gewoon niet zo prettig samen.

Daarnaast wilde ik graag wat meer actieradius zodat ik langere tochten kan ondernemen.

Toen ik mijn Peugeot CE122 kocht was rotatie-ondersteuning vrijwel de ‘standaard’-oplossing. Inmiddels zijn we een decennium verder en hebben de meeste e-bikes trapkrachtondersteuning. De fiets van Decathlon heeft dat ook.

Het was niet heel dringend maar zou toch prettig zijn daarom een andere fiets te kunnen kopen. Toen daarom de aanbieding van Decathlon voorbij kwam besloot ik “nu of nooit!” en heb de fiets besteld.

Een fiets van Decathlon?

Ik ben wel altijd wat huiverig voor fietsen van supermarkten en grote ketens zoals Decathlon. Immers, het zijn geen specialisten op dit gebied. Supermarkten al helemaal niet.

Maar de reviews van de Riverside 520(E) zijn nagenoeg allemaal lovend. Op YouTube van diverse, met name Engelse en Franse, gebruikers de ervaringen gezien. Het zag er gewoon goed uit.

Daarnaast was Decathlon aan het stunten met de prijs. Voor de prijs van een reguliere elektrische fiets, c.q. e-bike, koop je (bijna) twee van deze Riverside 520 E’s! Het zou mij niet verbazen als het model er binnenkort uit gaat of er een nieuwe versie komt – want in de winkels kun je ze niet (meer) kopen, alleen nog via internet.

Dus ik heb besloten het er op te wagen en te gaan voor deze e-bike van Decathlon.

Rudy's Krabbels | Test Decathlon Riverside 520E 02

Specificaties Riverside 520 E

Het gaat te ver om alle specificaties hier op te noemen. Belangrijke punten en kenmerken, voor mij, zijn:

  • Tot ca. 100 km actieradius (in ecostand, afhankelijk van je gewicht, manier van gebruiken, wind- en wegomstandigheden)
  • drie verschillende standen voor trapondersteuning plús ‘wandelmodus’ (ideaal als je bijvoorbeeld te voet ergens bij op moet lopen). Let op! De wandelstand mag je niet gebruiken als je zelf op de fiets zit.
  • Uitneembare batterij met een capaciteit ruim 500 Wh!
  • Accu kan geblokkeerd worden (2 sleutels bijgeleverd) zodat deze niet van de fiets kan worden afgehaald door onbevoegden.
  • Acht versnellingen, derailleur.
  • Een wielmotor met koppelsensor (een apparaat dat de hoeveelheid kracht meet die op de pedalen wordt uitgeoefend, oftewel trapkrachtondersteuning)
  • Achterwielmotor *, met name geschikt voor heuvelachtig landschap en lange afstanden, zeer tot volledig stil, krachtig en natuurlijk rijgevoel. Daarnaast zorgt dit dat een lichtere constructie (van de fiets) ten opzichte van een fiets met middenmotor mogelijk is.
  • Licht frame. Een licht frame = een lichte fiets! Hoe lichter hoe beter. Mijn oude fiets was best wel zwaar (maar ook enorm stevig natuurlijk!).
  • Verende voorvork. Veel goedkope e-bikes hebben géén verende voorvork. Dat is een no-go als je met 20+ kilometer over een hobbelig fietspad of een klinkerweg rijdt!
  • Hydraulische schijfremmen. Superfijne en goede remmen! Niet onbelangrijk!
  • USB-aansluiting voor opladen van de smartphone. Ik gebruik de telefoon voor navigatie en onderweg dingen opzoeken, foto’s maken enz. Ik wil niet dat deze onderweg leeg gaat, onder andere in verband met bereikbaarheid (om persoonlijke en zakelijke redenen). Dat je in een noodgeval deze kunt opladen onderweg is mooi meegenomen.
  • Decathlon hanteert ruime retourvoorwaarden.

*) Tijdens een recente vakantie hadden we fietsen van TREK gehuurd met een middenmotor. Dat was ook een fantastische rijervaring vond ik, echter zijn deze fietsen dusdanig duur dat ik een alternatief zocht. Een béétje middenmotorfiets betaal je immers al snel meer dan €2500,– voor. Dat heeft uiteraard alles met de constructie te maken. Maar ik vind dat te duur voor een fiets. Een achterwielmotor leek mij daarom een uitstekend, meer natuurlijker ook, alternatief ten opzichte van een voorwielmotor.

Wat wordt niet meegeleverd:

  • de fiets heeft geen slot! Zelf zorgen (eventueel meebestelen) voor een passend slot en/of een (goedgekeurd) kettingslot.
  • De fiets heeft geen spatborden of bagagedrager. Dat hoort een beetje bij het model en drukt de prijs (minder onderdelen, minder montagewerk leverancier).
  • Er is geen kettingkast, slechts een minimale bescherming bij het voortandwiel.

Alles bij elkaar is het dus enerzijds een minimalistische fiets maar heeft toch weer een aantal zeer fijne ‘luxe’ opties.

Bestelproces

Bestellen van de fiets kon zoals gezegd alleen (nog) via internet, de fiets was in geen enkele winkel meer op voorraad. Dat is wel jammer eigenlijk, want dan kan je ‘m niet even uitproberen.

Via de website een account aanmaken, gegevens invullen, betalen via iDEAL. Binnen een paar minuten is de bestelling afgerond.

De aangegeven levertijd was iets minder dan twee weken. De eerst aangegeven datum werd, één dag van te voren, laat in de avond, middels een mailtje geannuleerd. Een “beetje jammer”, want je houdt er toch rekening mee in je planning.

De volgende dag ontving ik weer een mailtje maar nu met de melding dat de fiets verzonden ging worden én met een track en trace code er bij. In het account stond dat de fiets op maandag de 22e april zou arriveren. Uiteindelijk werd dit dinsdag de 23e, want de verzending liep kennelijk ook wat vertraging op bij TNT Post.

Let op! Maattabel informatie!

Op de website staat bij de maattabel het volgende:

  • Neem de kleinere maat als je liever wat rechtop zit.
  • Neem de grotere maat als je liever wat meer ligt.

Ik zit in de ‘bovenrange’ van de maat L (1,86m). En besloot dus niet de XL te bestellen omdat ik graag wat rechtop zit. Helaas is de zit dan niet echt heel erg rechtop! Het zadel moet namelijk vrij hoog voor mij en gevolg is dat je wat ‘leunt’ op je polsen/armen. Ik denk dat als je echter een grotere maat neemt de afstand stuur/zadel groter wordt wat voor de bedoelde ‘liggende’ houding zorgt. Desondanks, zie verder, is de zithouding prima voor mij.

Rudy's Krabbels | Decathlon Riverside 520E monteren 01

Levering, service en garantie

De fiets wordt aan huis geleverd. Je moet zelf nog het een en ander “afmonteren”. Dat is natuurlijk inherent aan de prijs.

Eén van de oorzaken dat ‘supermarktfietsen’ en fietsen van de bouwmarkten vaak een slechte reputatie hebben is (los van het feit dat dit geen specialisten zijn en de kwaliteit inderdaad ook regelmatig beneden peil is) dat mensen dit afmonteren niet goed doen. Waardoor er later problemen ontstaan (breuk, extra slijtage, enz.). Daarnaast laat men vaak geen onderhoud doen aan de fiets. Geen onderhoud is: snelle aftakeling. Want, een fiets is een ‘apparaat’ dat nu eenmaal onderhoud nodig heeft.

De schuld van het, na verloop van tijd, falen van de fiets wordt dan gelegd bij de kwaliteit van de fiets en leveranciers terwijl dat zeker lang niet altijd zo hoeft te zijn.

Bij je lokale fietshandel hoef je natuurlijk niet aan te komen met het verzoek om de fiets voor je af te monteren en bij sommigen hoef je ook écht niet te vragen of ze in een later stadium onderhoud er aan willen doen. Dat heeft vaak ook legitieme redenen. Enerzijds begrijp ik dat. Ze hebben de fiets niet aan je verkocht en het is maar de vraag of ze de onderdelen wel kunnen leveren. Anderzijds zou ik zélf in zo’n geval wellicht denken: “uurtje, factuurtje”.

Service en reparatie

Decathlon heeft, ten opzichte van ‘supermarktfietsen’ en fietsen van de bouwmarkt, het voordeel dat ze een eigen service- en reparatiedienst hebben.

Heb je een fiets bij hen gekocht? Dan kan je binnen een half jaar na aankoop een gratis servicebeurt laten uitvoeren. Voor mij niet onbelangrijk. Want ik wíl ook helemaal niet bij de lokale fietsenmaker aankomen met een fiets die ik niet bij hem of haar gekocht heb.

Het plan is om na een paar maand, als de fiets wat ingereden is en de kabels e.d. wat gerekt zijn, deze servicebeurt te laten uitvoeren.

Garantie

De garantie is een “levenslange garantie” op frame, stuurpen en stuur. Op de onderdelen krijg je twee jaar garantie. Via de website is tevens de nodige informatie over montage en onderhoud te vinden. De handleiding in PDF-formaat, altijd handig om op te slaan, is helaas Franstalig(!). Daar heb je dus helemaal niets aan.

Garantie op de accu is 2 jaar of 500 volledige laadcycli. Je accu volledig leegrijden is overigens niet verstandig. Goed omgaan met de accu volgens voorschriften van de fabrikanten zorgt voor een lange levensduur!

Rudy's Krabbels | Decathlon Riverside 520E monteren 03

Afmonteren Riverside 520 E

De fiets kwam in een doos geleverd inclusief een instructie er bij. Omdat ik enige ervaring heb met het afmonteren en onderhouden van fietsen zat de fiets vrij snel in elkaar. Zie ook de foto’s.

Je kunt hier op de website van Decathlon ook instructies vinden (zolang het model geleverd wordt, neem ik aan).

De instructies zijn redelijk duidelijk en het enige dat je in principe zelf moet doen is trappers monteren, voorwiel er in zetten en het zadel op hoogte instellen – en eventueel het stuur even goed recht zetten. Er wordt voor de trappers, met een kleine markering er op welke links of rechts moet, een steeksleuteltje meegeleverd.

Kun je de markering in zo’n situatie niet vinden, kijk dan goed naar de schroefdraad. Eérst met de hand er in draaien, pas als dat te zwaar gaat met het sleuteltje (goed) vastzetten. Dan beschadig je de schroefdraad niet. Inbussleuteltje (nodig voor het stuur) werd niet meegeleverd.

Spatborden

Voordat de fiets aankwam ontving ik, in een apart pakket, de spatborden. Want, dat is een optie bij deze fiets. Net als een bagagedrager.

Op de website had ik de spatborden aangeklikt onder de “aanbevolen artikelen”. Dat waren helaas de verkeerde spatborden (voor een ander model…). Daar kwam ik pas tijdens het monteren achter. Ze passen bijna, op één essentieel bevestigingspunt voor het achterspatbord na. Balen.

Aangezien ze al door mij uit de verpakking zijn gehaald en ik de schroeven enz bijna allemaal gebruikt had kan dat niet meer terug natuurlijk. Ik bewaar ze. Voor ‘t geval dat.. (want ze zullen mogelijk met de juiste steunen wel passen). Er moeten dus nieuwe besteld worden.

Fietsen zonder accu

Na montage, terwijl de accu aan de lader lag, even een testritje gemaakt (altijd éérst de accu volledig opladen voor je gaat rijden!). Een kleine check of alles goed gemonteerd was en hoe de fiets rijdt.

De Riverside 520 E fietst ook zonder accu zeer goed, zo constateer ik tijdens een rondje door ‘t dorp knallen. Want hard gaat deze fiets zeker, ook zónder accu dus!

Tip: check het ‘lock’ op de voorvork (blokkeerhendeltje). Als je het namelijk gelockt hebt, doet de vering in de voorvork het niet, die is dan geblokkeerd. Dat fietst niet bepaald prettig op de vele klinkerwegen in ons dorp,..

Kwaliteit Riverside 520 E

Hoe de kwaliteit van de componenten van een dergelijke fiets zijn, zal natuurlijk op de lange termijn moeten blijken. De fiets voelt heel degelijk aan.

Het frame, stuur, zadel, remmen: het is degelijk uitgevoerd en de remmen zijn krachtig (vergeet niet conform instructie in te remmen!). Ook de velgen zien er goed uit. Volgens Decathlon is er sprake van aluminium wielen die zijn verstevigd “voor extra duurzaamheid en stabiliteit”. De brede en vrij dikke banden, “made in China”, komen solide over.

Derailleur en tandwielen

Deze fiets heeft een derailleur. De tandwielen en ketting heb ik een heel klein beetje mijn vraagtekens bij. Die zien er in mijn ogen wat fragiel (dun) uit. Rekening mee houden bij het schakelen dus en in de toekomst zullen die waarschijnlijk een keer vervangen moeten worden. Op de juiste manier schakelen, goed schoonhouden en smeren want het is een open systeem!

Rudy's Krabbels | Test Decathlon Riverside 520E 01

Eerste rij-ervaringen Riverside 520 E

De komende tijd hoop ik veel kilometers met de e-bike te kunnen maken. En dan natuurlijk een update te geven over hoe de fiets na langere tijd bevalt. Hier mijn eerste rij-ervaringen met gebruik van de trapondersteuning.

Electronica

De fietscomputer is voorzien van een helder display en drukknopjes voor aan- en uit zetten van de trapondersteuning, niveau trapondersteuning en de verlichting.

Als je de ondersteuning aan zet, gaat ook de verlichting automatisch aan. ‘s Avonds wel handig wellicht maar overdag vind ik het niet heel erg nodig.

De display heeft geen klokje. Vind ik jammer, want ik draag nooit een horloge. Het is kortom een relatief eenvoudig maar duidelijk uitgevoerd display en alle noodzakelijke functies zijn eenvoudig te vinden en bedienen.

Verbruik accu

Mijn eerste indrukken bij een kort ritje door het dorp waren dus goed. Met een volle accu een eerste échte fietsrit gemaakt. Ik heb een fietstocht gemaakt van, volgens de fietscomputer, 15 kilometer maar volgens Strava (route) was het 14,86km. De afwijking (0,93%) is wel aanzienlijk kleiner dan op mijn ‘oude’ fiets met de Nince fietscomputer.

Omdat het flink hard waaide een aanzienlijk deel van de afstand met de trapondersteuning in de 2e stand gereden. Na 15 kilometer was er nog 84% accu over, dus 16% verbruikt.

Dat zou betekenen dat ik met een volle accu met een dergelijke rijstijl en omstandigheden bijna 100 kilometer, conform opgave Decathlon als actieradius voor de ‘eco’ stand, zou kunnen rijden. Ik verwacht niet dat dát haalbaar is, maar het accu-verbruik valt in elk geval alleszins mee bij dit eerste ritje, zeker gezien de omstandigheden en manier van gebruik.

De fiets is bij thuiskomst niet aan de lader gezet (immers nog >80% vol), ik verwacht op korte termijn weer een rit te maken en wil proberen een wat beter beeld van het accu-gebruik te krijgen.

Trapondersteuning

Deze fiets heeft, in tegenstelling tot mijn vorige e-bike met een voorwielmotor, een achterwielmotor. Tijdens vakanties had ik ook al eens met een huurfiets met middenmotor gefietst. Ik vind het gedrag van de trapondersteuning niet heel veel anders dan bij een middenmotor. Wel radicaal anders (en prettiger) dan bij de Peugeot CE122 met voorwielmotor!

Doordat de accu op het frame is geplaatst zorgt dit voor een hele goede wegligging. Ik heb vrij snel de bochten genomen op de fietspaden en had niet het idee de controle kwijt te raken.

De trapondersteuning in de 1e stand is heel prettig, heel natuurlijk en soepel. In stand 2 voel je ‘m af en toe even ‘duwen’ als je bijvoorbeeld een bocht uitkomt en niet trapt. Stand 3 heb ik (nog) niet geprobeerd want je moet natuurlijk ook zelf inspanning leveren!

Zithouding

De zithouding is anders dan bij een tourfiets, zoals bij mijn Peugeot CE122. Daar zit je écht rechtop, hier zit je meer voorover. Dus een wat ‘sportievere’ houding. Ik was benieuwd hoe het relatief smalle zadel mij zou bevallen en dacht er aan die eventueel om te ruilen met mijn oude fiets. Maar bij deze eerste rit vond ik ‘m best comfortabel. Even afwachten of dat bij langere ritten ook zo is. Het zadel is niet overdreven hard of zacht.

Conclusie!

Op basis van mijn eerste indrukken en ervaringen vind ik deze fiets vooralsnog zeker een aanrader!

Natuurlijk kan ik pas over een half jaar of langer iets zeggen over de duurzaamheid van de fiets en onderdelen; daar is het nu nog veel te vroeg voor. Maar als ik kijk naar de prijs en wat je er voor geleverd krijgt is deze fiets z’n geld absoluut waard!

(klik op een foto voor groot formaat)

Delen op: