Union Switch “e-bike” – Elektrisch Fietsen!

Het is (was) zo ver. Ik heb besloten (weer) op de fiets naar het werk te gaan. Conditie enzo. Jaren geleden deed ik dat ook al een paar zomers lang. Maar de oude fiets was aan vervanging toe, en.. ik zag het niet zitten elke dag weer 30 km door weer- en wind naar het werk te “ploeteren” op een ‘reguliere’ fiets. Reistijd wordt daar ook zo lang van. Want fietsen prima, maar om nou rond een uur te fietsen (enkele reis) en dan helemaal kapot en bezweet op het werk te komen, .. nee.

Union Switch e-bike

Union Switch “E-bike”- Klik voor vergroting

Tegenwoordig heb je daarom mooie alternatieven: de E-Bike of, in deftig Nederlands: de fiets met trapondersteuning. Ideaal, omdat je dan veel sneller en makkelijker (lichter) rijdt. Een type fiets die, volgens veel mensen, het helemaal gaat maken in woon-/werkverkeer. Ik zie ze inderdaad ook vrij veel bij woon-/werk-rijders.

Na de nodige marktverkenning wachten tot er een leuke aanbieding voorbij komt. Eind mei kwam die voorbij: de Halfords had de Union Switch “model 2010” in de aanbieding en daarbovenop ook nog eens een actie waarbij er 15% korting op alle fietsen werd gegeven. Plus een extra accu voor € 100 in plaats van € 399,-. Dus een fiets met een catalogus waarde van ruim 1700 euro kostte toen opeens, met extra accu er bij, honderden euro’s minder.

De fiets heeft mooie specificaties:

  • aluminium frame;
  • 8 versnellingen (Shimano Nexus);
  • uitneembare accu;
  • 3 ondersteuningsprogramma’s;
  • groot lcd display die automatisch uit gaat bij 3 minuten stilstand;
  • elektrische verlichting (eveneens te bedienen via display);
  • rem onderbreekt elektrisch systeem (veilig!)
  • verende zadelpen, vering voorvork;
  • actieradius tót 60 Km *)

Inmiddels fiets ik al weer een aantal weken 3 dagen (ik werk part-time in loondienst) per week naar Groningen. De km-teller gaat al richting 300 km’s. En: het bevalt uitstekend. Zelfs zo goed dat ik ook al eens een ritje “voor m’n plezier” heb gemaakt, in de avond uurtjes. In de afgelopen drie weken slechts één keer met de auto gegaan, omdat dit zo uitkwam ivm bevoorrading van de eigen zaak.

Beweging

Bij beweging nemen is bekend dat een half uur het minimum is. Een kwartiertje lopen of fietsen zet geen zoden aan de dijk. Door de e-bike zit ik nu 2x per dag ongeveer 40 – 45 minuten op de pedalen. Natuurlijk, in de ogen van veel mensen is het “niet echt fietsen”, maar aan de andere kant wel mooi anderhalf uur per dag in beweging, in de frisse buitenlucht, en goed vol te houden!

Ervaringen

Op diverse internetfora ben ik slechts weinig mensen met klachten tegengekomen, wel één persoon (http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=73248 ) die continue, waar hij maar kan, loopt te mopperen over de Union Switch. En als je zijn klacht goed leest (actieradius) weet je direct dat het niet de fiets is die het probleem is maar zijn eigen onkunde, onervarenheid of verkeerd gebruiken en/of verwachtingspatroon. Want mijn ervaringen met de Union Switch zijn totaal anders! De fiets voldoet in alle opzichten aan de gegevens specificaties. Maar die moet je dan wel accepteren zoals opgegeven en geen verwachtingen hebben die niet kloppen met de documentatie.

Gebruik zonder trapondersteuning

De fiets, ook zonder trapondersteuning, fietst heerlijk licht. Als ik het vergelijk met mijn oude fiets zéker niet zwaarder. De constructie is degelijk, de fiets is licht van gewicht en voldoet aan alle eisen waar een moderne fiets aan moet voldoen. Ook anderen die de fiets uitprobeerden waren onder de indruk en vonden het een ervaring op zich!

Actieradius

De afstand welke maximaal, volgens de fabrieksopgave, haalbaar is op één volle accu is 60 Kilometer. Dan gaat men uit van de meest ideale weersomstandigheden en de laagste stand qua trapondersteuning. De minimaal gegarandeerde actieradius is 10 Kilometer. Daarnaast telt natuurlijk mee hoe stevig je zelf meetrapt, type verkeer waarin je rijdt, hoogteverschillen, gekozen programma, je eigen gewicht, bandenspanning en belading van de fiets.

In de praktijk haal ik met een volle accu bij “gemiddeld Hollands weer”, met een mix van stadsverkeer en een deel platteland, trapondersteuning meestal in stand 1 of 2 (afhankelijk van hoe hard het waait) en een snelheid van 20 – 25 **) kilometer een actieradius van +/- 45 kilometer. Het maximum wat ik haalde op één accu was ruim 50 km, dat was met mooi weer, wind in de rug en op de laagste stand qua trapondersteuning. Maar wel incl. stadsverkeer (dat neemt meer van een accu wegens stoppen/optrekken e.d.). Zéér acceptabel dus!

Ondersteuning

Uit de handleiding, en mijn eigen ervaring, blijkt dat “des te sneller je gaat, des te minder ondersteuning je krijgt”. De fiets heeft twee sensoren die meten welke snelheid je hebt en het systeem is zo ingeregeld dat bij een lagere snelheid er vanuit gegaan wordt dat je meer ondersteuning nodig hebt. Ook merkte ik dat als je even “stevig aantrapt” (sensor in/bij de trapas) de ondersteuning toeneemt; oftewel kennelijk meet hij hoeveel kracht je zet en gaat daar op reageren. Het is, wanneer je conventioneel fietsen gewend bent, even “leren omgaan met het systeem”, maar daarna…? Wil je mijns inziens niet meer anders!

Service

De service van Halfords is prima. Dit is de 2e fiets die we er gekocht hebben. De 1e –een goedkope “oma-fiets”- hadden we al de ervaring mee dat ze zelf spontaan een achterwiel vervingen bij de servicebeurt omdat ze constateerden dat er iets mis mee was (was ons nooit opgevallen). Dat geeft gewoon een hele goede indruk. En vertrouwen voor een volgende (grote) aankoop als deze Union Switch. De aflevering van deze fiets ging vlekkeloos op de afgesproken dag. Voldoende uitleg, netjes alles voor elkaar.

Financiële aspecten

Een fiets met trapondersteuning of ‘e-bike’ is duur. Eigenlijk nog steeds té duur. Maar door de (flinke) korting(en), fietsenplan werkgever (tot een zeker bedrag een bruto-/netto verekening) kom ik uiteindelijk op een netto prijs die net iets boven de helft van de catalogusprijs ligt. Dan wordt zo’n fiets opeens heel interessant. Want als je gaat fietsen is dat niet alleen lichamelijk gezond, ook financieel is dat een goede keuze. Het laden van een accu kost, afhankelijk van het type accu, rond de 40 – 80 cent. Daarmee ben je per week –in mijn geval- rond de €1,50 kwijt aan ‘brandstofkosten’. Met een auto of trein ben ik meer dan het tienvoudige kwijt. Per week een netto verschil in variabele kosten van ca € 15,-. Daarnaast ontvang ik nog wel m’n reguliere reiskostenvergoeding. In de vaste lasten-sfeer moet ik natuurlijk de fiets afschrijven maar heb ik ook minder kosten (onderhoud) voor de auto.

Als je alleen naar de variabele kosten kijkt, verdien je de aanschaf (= tevens de vaste lasten want: eigenlijk alleen maar afschrijving) van de fiets zo met het grootste gemak in ongeveer een anderhalf á twee jaar terug.

Alles bij elkaar genomen mijns inziens daarom een prima investering, zowel in gezondheid als in de portemonnee!

_____________

*) helaas zijn er op internet “klagers” die beweren dat “de beloofde 60 km niet waar gemaakt wordt”. Dat is echter een maximaal haalbare actieradius, niet een “minimum belofte”!

**) boven de 25 km werkt de trapondersteuning niet meer.

Delen op: