Na een paar maanden rijden eens even de balans opmaken qua verbruik van de Hyundai i30cw 1.4. Over een periode van 4 maanden hebben we een gemiddeld verbruik gerealiseerd van 1:12,52.
Dat valt eigenlijk best tegen. Want Hyundai schermt zelf met hele andere verbruikscijfers. Natuurlijk, dat moet je met een korreltje zout nemen maar een opgave van 5,8/100 (1:17,24) is eigenlijk absurd.
Rijtesten.nl kwam zelfs nog zuiniger uit bij een praktijktest ** ?! Maar de meeste Hyundai-rijders komen volgens de ervaringen op de Hyundai-site (Realviews) meer in de buurt van onze ervaring, of zelfs iets minder goed. Ik had zeker niet verwacht de 1:17,5 te halen. Maar gezien mijn rijstijl en ervaringen met m’n Dacia -waar ik over het algemeen zuiniger reed dan de fabrieksopgave!- had ik toch wel gehoopt in de buurt van de 1:15,5 à 1:16 te komen. Nu heb ik wel gelezen van diverse rijders dat pas na ongeveer 5000 km’s de auto pas zuinig begint te worden. Dus de komende maanden blijf ik nog keurig de tankbonnetjes bewaren en in m’n spreadsheet invoeren.
Hoe het ook zij, het benzine verbruik is gewoon, ten opzichte van de gewekte verwachtingen, té hoog. Wanneer ik een lange rit maak en goed op de teller let (niet boven de 110, maar wie doet dat nou op de snelwegen, zeker als je 130 mag??), haal ik ruim 1:15 – dat wel. Maar zodra er een periode van wat meer korte ritten is, stijgt het verbruik naar ongekende hoogte.
Ik heb tijdens het rijden vaak de boordcomputer zo ingesteld dat ik real time het verbruik zie. En, toen was het me al opgevallen: bij korte ritten, waarbij de motor niet echt warm wordt, verbruikt hij gewoon gigantisch veel, wel tot 1:6 à 1:7. Maar met het motortje op bedrijfstemperatuur en bij 80 constant in z’n vijf,.. dan behaal ik gewoon 1:20 of zelfs nog beter. De omstandigheden maken dus nogal verschil.
Maar ik klaag niet 🙂 integendeel!
Desondanks ben ik absoluut niet ontevreden, integendeel. De Hyundai i30 is een fantastische auto! De review op Rijtesten.nl is dan ook niet voor niets zo goed. De auto is onvergelijkbaar met de Dacia MCV qua rij-eigenschappen en luxe. Ondanks dat ik een MCV had met allerlei leuke extra’s, en dus een nieuwprijs die in de buurt van deze “basis” Hyundai ligt, is de Hyundai absoluut de winnaar als je ze naast elkaar zet. Eigenlijk is het geen vergelijk. Ondanks dat ik over de Dacia MCV ook al erg tevreden was, laat dat duidelijk zijn. Maar als je me nu vraagt “Wat wordt de volgende auto, een Dacia MCV of een Hyundai i30cw?” dan is er maar één antwoord mogelijk: “Een i30 natuurlijk”. Of, zoals ik laatst tegen m’n echtgenote opmerkte: “Als deze auto op de lange termijn ook zo goed blijft bevallen dan wil ik nooit meer anders dan een Hyundai”.
____
**) de informatie op Rijtesten.nl is niet helemaal conform mijn i30. Deze beschikt namelijk wel over een schakelindicator.