Gereden: Ford Fiesta ST-Line

Ford Fiesta ST-line

De Ford Fiesta ST-Line “Combineert de kenmerkende rijdynamiek van de Ford Fiesta met extra sportieve details aan de binnen- en buitenkant.” schrijft Ford op de website.

Met een huidige vanaf-prijs van €27.750 heeft de Ford Fiesta ST-Line een nieuwprijs die bijna het dubbele is die onze Skoda Fabia in 2018 had. Is zo’n auto dan ook dubbel zoveel rijplezier?

Omdat onze Skoda schade had (parkeergarage…) moest deze naar een schadeherstelbedrijf die mij als tijdelijke auto een Ford Fiesta ST-Line in bruikleen gaven.

Ford Fiesta ST-Line

In het verleden heb ik een keer een Ford Fiesta als huurauto meegehad, ergens in 2017. Dat was geen onverdeeld genoegen omdat de auto, nog geen maand oud, een paar keer storingen in de electronica kreeg onderweg. Eénmaal dusdanig dat ik de snelweg af moest, de auto helemaal uit moest zetten, sleutel er uit. Wachten tot alle electronica inactief was en na een minuut of vijf weer starten. Probleem opgelost. Oftewel: een “reboot”.

Met de Ford Fiesta ST-Line die ik nu te leen had gekregen heb ik dit gelukkig niet meegemaakt. Ik was benieuwd of zo’n hernieuwde kennismaking met een Ford Fiesta me zou bevallen.

Ford Fiesta ST-Line interieur
(Ford Fiesta ST-Line, interieur)

Buitenlandse import
De Ford Fiesta ST-Line die ik meekreeg* is een Hatchback met een 3 cilinder, 1 liter (999 cm³) motor, vijf zitplaatsen, en is voor het eerst in gebruik genomen in het jaar 2021.

Ik had wat moeite de gegevens van deze auto te vinden qua specificaties gezien kenteken duidt op modeljaar 2022 zou dit een mild-hybride moeten zijn volgens m mij maar het bleek anders te zitten. In mei 2022 werd de auto in namelijk in Nederland ingevoerd en op Nederlands kenteken gezet. Hij komt dus oorspronkelijk uit het buitenland en is een jaar ouder. Dat hoeft geen probleem te zijn, want mijn Fabia komt dat ook. Maar dat betekent dus dat het een 2021 model is met benzinemotor.

Motorvermogen
De auto heeft dus een 94 pk benzinemotor. Het schakelen gaat handmatig en de Ford Fiesta ST-Line heeft zes versnellingen. Volgens de fabriek heeft de auto een topsnelheid van 183 km/h en volgens fabrieksopgave een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km.

Ik heb er zeker geen 183 km/uur mee gereden – dat lijkt mij ongewenst met een leenauto en daarbij voel ik absoluut niet de behoefte te jakkeren! Wel merkte ik dat de auto best wat vermogen heeft. Als je gewoon normaal rijdt voel je dat de auto gewoon alles makkelijk aankan.

De afgelopen dagen heb ik vooral op de 80 kilometerwegen gereden. Op de 80-wegen is het net wel/net niet in de 6e versnelling rijden volgens de schakelindicator. Ik hield het daarom vooral op de 5e versnelling.

Het benzineverbruik is heel netjes. Heb het niet precies gemeten maar na een paar dagen rijden hoefde ik nog geen 15 liter bij te vullen en dat komt ongeveer overeen met 1 op 20.

Comfort
De Ford Fiesta ST-Line is geen reguliere Fiesta maar een ‘sportieve’ uitvoering. Dat merk je dan ook in een aantal opzichten.

Zitposititie/stoel
De zitpositie en het stuur zijn goed verstelbaar. Maar de stoel zelf zit, voor mij, niet lekker. Na een rit van een uurtje had ik pijn in mijn benen omdat ze niet voldoende worden ondersteund. Het ‘zitvlak’ geeft onvoldoende steun aan de bovenbenen namelijk en zou iets meer helling moeten hebben.

Vering
De auto is erg stug geveerd en de banden die er onder zitten versterken dat effect denk ik. Elke oneffenheid (klinkers, kuiltjes, drempels) in de weg voel je.

Luxe en afwerking
Uiteraard is een auto als deze Ford Fiesta ST-Line meer dan luxe uitgevoerd en prachtig afgewerkt (zie foto interieur). Daar totaal geen wanklank over.

Conclusie?

Wat vind ik als amateur-testrijder van de Ford Fiesta ST-Line? Is een auto als deze (bijna) het dubbele waard van onze eenvoudige Skoda Fabia? Nee. Totaal niet. Vind ik niet.

Dat is ingegeven door persoonlijke voorkeur natuurlijk. Een auto waarin je ‘elke klinker in de weg’ voelt is voor mij totaal niet geschikt en daarbij kwam dus de matige ondersteuning van de stoelen met als gevolg dat ik gewoon spierpijn kreeg in mijn benen en last van mijn rug. Het is gewoon oncomfortabel rijden en dat voor een prijs van meer dan €27.750!

Misschien dat iemand die een gezinsauto nodig heeft en toch ‘sportief’ wil rijden van zoiets houdt of dat jongere chauffeurs het leuk vinden, maar aan mij is het niet besteed.

skoda fabia

Ik ben blij dat ik weer met mijn Skoda Fabia kan toeren!

____
* OVI Kentekencheck, Autoweek kentekencheck

Delen op: