Benzineverbruik Skoda Fabia Active

Skoda Fabia 1.0

De Skoda Fabia Active gaat het derde jaar in bij ons en z’n 4e levensjaar. Door de lockdowns, en omdat ik sindsdien overwegend thuiswerk, rijden we nog nauwelijks. Dat scheelt enorm in de kilometers op de teller, onderhoudskosten en uiteraard ook benzine.

De voorlaatste drie auto’s die we kochten werden nieuw aangeschaft. De Skoda Fabia was net iets meer dan een jaar oud toen we ‘m kochten en was nagenoeg in nieuwstaat. De afgelopen jaren hebben we nu slechts zo’n 31.000 km’s gereden. Normaliter zou de teller al rond 100.000+ hebben gestaan en zou ik hebben omgekeken naar een andere op dit moment. Maar dat is nu totaal niet aan de orde.

Thuiswerken moet de norm zijn

Door het overwegend thuiswerken zijn dus niet alleen de variabele kosten veel lager (want minder gebruik) ook is de Skoda Fabia minder snel aan vervanging toe.

Ik begrijp de “kantoortijgers” niet. Massaal staan veel mensen weer “kop-aan-kont” met de auto in de file. Uren reistijd gaan er verloren. Enorme bedragen aan benzine en onderhoud gespendeerd. Totaal overbodig in de meeste gevallen!

Daarbij, als mensen minimaal de helft van de tijd thuis zouden werken bijvoorbeeld zouden de kantoren in oppervlakte ook kunnen halveren. Zoals de corona-periode ook aantoonde, doordat er veel minder gereden wordt, daalt de prijs van benzine en diesel dan ook (vraag en aanbod immers?).

Thuiswerken moet de norm zijn, als je het mij vraagt, “Thuis, tenzij“. Het is echt voor de meeste kantoorbanen totaal overbodig om elke dag naar kantoor te rijden, in het bijzonder voor administratieve functies maar ook voor de meeste ICT’ers e.a.

En dan heb ik het nog niet eens over het milieu…

Skoda Fabia Active (Avondrood) ©2023 ErBeeFoto
Skoda Fabia Active in de Avondzon

Onderhoudskosten Skoda Fabia Active

Zelfs als we de 100.000 gaan aantikken is de kans groot dat we met de Skoda Fabia blijven doorrijden. Want deze auto bevalt ons echt uitstekend. De prijzen van auto’s zijn de laatste jaren daarbij enorm gestegen en wij hebben geen zin om zo enorm veel geld bij te leggen als daar geen noodzaak voor is.

Tot nu toe hebben we drie keer een “grote beurt” laten uitvoeren (bij Autoservice Vondeling in Noordhorn, waar we erg tevreden over zijn!). Er zijn ook vier nieuwe banden onder gekomen want toen we de auto kochten zater er nog winterbanden onder.

Recent is een APK uitgevoerd waar de Skoda Fabia met vlag en wimpel doorheen ging. Alles bij elkaar zo’n €1.500 aan onkosten. Heel normaal voor een auto in dit segment.

Die beurten zijn, gezien de kilometerstand, niet eens echt nodig. Maar na een jaar begint er op het dashboard steeds van alles te knipperen en verschijnt er continue een mededeling dat de auto voor onderhoud naar de garage moet. Alleen al om daar vanaf te zijn moet ik er dus mee naar de garage.

Ik heb één keer schade gereden, waardoor ik tijdelijk een Ford Fiesta te leen kreeg, maar de kosten daarvan zijn door de verzekering betaald.

Benzineverbruik Skoda Fabia Active

Net als bij de Hyundai i10 houdt ik het benzineverbruik van de Skoda Fabia bij in de Fuelio app. We hebben alle soorten ritten gemaakt de afgelopen jaren, er is door mij, mijn vrouw en dochters in gereden. Dus de gemiddelden qua benzineverbruik zijn in mijn ogen zeer representatief voor het verbruik van de Skoda Fabia Active.

Af en toe tank ik E5 (Euro98) benzine. Mede omdat de auto regelmatig langere perioden stil staat en E10 nu eenmaal na verloop van tijd sneller degradeert kies ik daarom af en toe voor een tankbeurt met E5.

Uit de gegevens in mijn app blijkt niet dat dit, in tegenstelling tot wat sommigen beweren, leidt tot (veel) zuiniger rijden. De Skoda Fabia is niet kieskeurig en lust beide soorten benzine even graag!

Benzineverbruik Skoda Fabia Active

Met een gemiddeld verbruik van 5,82 l/100 km (1 op 17,2) doen we het absoluut niet slecht qua benzineverbruik als ik met andere Skoda Fabia rijders vergelijk!

Nadelen Skoda Fabia Active?

Heeft de Skoda Fabia geen nadelen? In mijn ogen niet echt. De auto is ruim, comfortabel en (was) betaalbaar in aanschaf.

Het enige wat ik een beetje mis is een iets zwaardere motor en cruise control. Liefst had ik in deze auto een 1.2 viercilinder gehad in plaats van de 1.0 driecilinder. Maar tegenwoordig is de driecilinder bijna de norm geworden.

In de Hyundai i10 zat ook een driecilinder maar die had, in elk geval gevoelsmatig, iets meer pit met 65pk en 908kg. De Skoda Fabia heeft 60pk en weegt 980kg. Dat maakt toch wel enig verschil.

Met de i10 was ik een beetje verwend geraakt door de cruisecontrol. Die mis ik het meest. Ik heb nog overwogen om die te laten inbouwen. Dat zou ik, als ik niet veel meer was gaan thuiswerken, hebben gedaan want dat verdient zichzelf wel terug (minder verbruik, meer comfort). Maar nu vond ik het de investering niet waard.

Deze nadelen mogen de pret niet drukken. Vooralsnog gaan we, als alles meezit, hier nog wel en paar jaar mee door rijden vermoed ik zo!

Delen op: