Het Gutenberg Principe toepassen op je website

Gutenberg Principe en Webdesign (Willi Heidelbach CC BY 2.5)

Wat heeft de ontdekker van de drukpers, Gutenberg, te maken met het ontwerpen van een effectieve website? Wat is het Gutenberg Principe en hoe is dat nog relevant voor een moderne website tegenwoordig?

Gutenberg Principe en webdesign

De boekdrukkunst is “een mechanisch proces om geschriften te vermenigvuldigen door middel van een drukpers.” en ontwikkeld in een heel grijs verleden?

Johannes Gutenberg ontwikkelde in de 15e eeuw het mechanische drukproces. Eigenlijk is het waarschijnlijk al veel eerder ontdekt maar voor ons Europeanen begint het verhaal bij Gutenberg.

Een grote stap voorwaarts in de ontwikkeling van informatieverspreiding is natuurlijk het internet. In de begindagen van digitale informatie via internet waren de meeste websites niet meer dan wat platte tekst. Hoogstens met wat kopjes en paragrafen ingedeeld. Dat is snel veranderd!

Tegenwoordig zijn veel websites bijna een multimediale ervaring. Maar moet jouw website dat ook zijn als je diensten, producten of informatie aanbiedt?

Don Norman wordt door veel mensen de vader van “moderne gebruikerservaring” (User Experience of kortweg UX) genoemd.

De term User Experience is door hem bedacht in 1993 toen hij werkte bij Apple. Gutenberg vond zijn pers uit in 15e eeuw en in die tijd waren de enige geschreven documenten handgeschreven boeken. Na de publicatie van de beroemde Gutenbergbijbel begon een groter aantal mensen te lezen.

Traditioneel volgden handgeschreven boeken de “regel van derden”, een visuele vlakverdeling die wordt gebruikt in onder andere de schilderkunst en nog steeds wordt gebruikt in de kunstvormen zoals de podiumkunsten en fotografie.

Het Gutenberg-principe is een minder bekend ontwerpprincipe dat de beweging van de ogen beschrijft bij het kijken naar een ontwerp waarin elementen gelijkmatig verdeeld zijn. Het staat ook bekend als de Gutenberg-regel of het Z-verwerkingspatroon.

Vlakverdeling Gutenberg Principe Call to Action

(Gutenberg Principe, afbeelding © R. Brinkman/BrinkmanIT)

Het Gutenberg-principe gaat ervan uit dat een tekst of afbeelding in vier gelijke kwadranten is verdeeld. Van deze vier worden linksboven en rechtsonder als “actieve kwadranten” beschouwd voor mensen die lezen van links naar rechts.

Dat betekent dat linksboven het oog eerst ‘valt’, en daarna naar rechtsboven gekeken wordt en zo wordt de pagina verder ‘gescand’ op informatie.

Van Links naar Rechts lezen

Mensen lezen dus meestal van links naar rechts, zeker in Nederland. De vraag is dan: “waar zet ik een afbeelding in de tekst”? Die vraag wordt beantwoord met een andere vraag: wáár wil je de focus in de website op leggen?

De focus van de bezoeker, oftewel de consument van de informatie, ligt rechtsboven.

focus in de website (voorbeeld 1)

(Mijn website over fotografie, Gutenberg Principe)

Heb je een website over fotografie, dan kan de focus dus rechtsboven worden gelegd op een foto (zie voorbeeld). De interesse van de bezoekers is immers fotografie? Als er dan rechtsboven een leuke foto staat stimuleert dat om de website verder te bekijken. Staat daar een gortdroge tekst over hoe je diafragma instelt op een camera dan ben je de ‘plaatjeskijkers’ sowieso al kwijt als bezoekers.

Een website waar je een bezoeker wilt uitnodigen meer informatie over je product of dienst te vragen of iets te kopen bij je, een “call to action”, heeft een hele andere focus. Als je daar de afbeelding in het vak rechtsboven zet prikkel je mensen minder om tot actie over te gaan.

Vandaar dat ik in mijn site voor mijn bedrijf een andere vlakverdeling heb. Dat is wellicht niet heel “bling-bling” maar het belangrijkste voor een dergelijke site is de ‘conversie-ratio’: zoveel mogelijk bezoekers omzetten in klanten!

Vlakverdeling Gutenberg Principe Call to Action

(Afb. Website Brinkman.IT, vlakverdeling volgens Gutenberg Principe)

Het Gutenberg-principe wordt dus toegepast om de “zwaartekracht” van de pagina te bepalen. Wáár moet de nadruk op liggen? Wat wil je graag dat de client of bezoeker van de website opvalt en op acteert?

Soms kan een website er nog zo eenvoudig uitzien, zoals die van ons, toch is er dus wel degelijk over nagedacht hoe de pagina ingedeeld is.

UX Design Facebook

(Afb. inlogpagina Facebook)

De startpagina van Facebook (afbeelding hier boven) heeft dat heel stringent en minimalistisch doorgevoerd. Die pagina is niets anders dan één “call to action”. De startpagina van LinkedIN is overigens precies verkeerd om gebouwd.

Plaatje links of rechts op de pagina?

Moet dat plaatje dus links of rechts op de pagina? Zoals duidelijk zal zijn is dat afhankelijk van het doel van het plaatje. Als een afbeelding alleen maar ter illustratie is en de nadruk op actie van de gebruikers moet liggen (de call to action), is de keuze om de afbeelding rechtsboven te plaatsen zeer discutabel.

Een UX-ontwerper plaatst daarom meestal de belangrijke elementen en aandachtspunten (de belangrijkste informatie) langs het reispad van het Gutenberg Principe om de beste resultaten te behalen. Dit vergroot het begrip en resulteert in veel minder cognitieve belasting.

___

Afb. header © Willi Heidelbach, ongewijzigde overname, CC BY 2.5

Delen op: