Unboxing (video) en Review van mijn nieuwe Lenovo Ideapad 330 Core i5-8250U en mijn aankoopervaringen met de firma ScreenON, die via Bol.com hun producten aanbieden. ScreenON is een aanbieder voor de zakelijke en particuliere markt. Mijn ervaringen met de laptop én de leverancier van het product.
Vorige week ontving ik mijn nieuwe laptop, die ik voornamelijk zakelijk gebruik voor mijn bedrijf maar uiteraard ook wel eens privé. Gezien de eisen die ik stel voor zakelijk gebruik (betrouwbaarheid, stabiliteit, geschikt voor Linux) koos ik voor een product die moest voldoen aan een aantal eisen: een CPU waarvan bekend was dat deze met Linux werkt, een goed merk (A-merk), snelle SSD schijf en voldoende geheugen.
Zo kwam mijn lijstje uit op drie verschillende modellen van drie verschillende leveranciers. De winnaar werd de Lenovo die ik hier review. Belangrijkste reden, naast het feit dat ik tot nu toe alleen maar positieve ervaringen met Lenovo heb, was dat de laptop aangeboden werd met een extra harde schijf. Naast 240GB SSD en 8GB RAM werd in de specificaties namelijk een 1TB (1000GB) Sata schijf vermeld. Dat is, vooral als je veel bestanden wilt opslaan en dual-boot wilt werken, ideaal. Want dan installeer je onder Linux de volledige extra schijf als ‘/home’ voor bestanden en gebruik je een klein deel van de SSD als OS-schijf zodat je ook makkelijk Windows10 er naast kunt gebruiken – wanneer af en toe gewenst.
GEKNOEI MET SPECIFICATIES DOOR SCREENON
Helaas bleek de verkoper iets te optimtisch (om het maar eens positief te benaderen) over wat er in deze laptop zat. Daarnaast was er nog een technisch probleem: de touchpad werkt niet naar behoren “out of the box”.
Het probleem met de touchpad was op te lossen door op de website van Lenovo een firmware update te downloaden en je BIOS een update te geven. Zowaar geen klusje voor de gemiddelde huis-, tuin en keuken-gebruiker! Het andere probleem was dus dat er twéé harde schijven werden beloofd en er slechts één in zat, een Verbatim SSD van 240GB. Normaliter zou bij een configuratie waarbij er sprake is van 2 schijven er sprake moeten zijn van een SSD-kaart (M.2) plus een extra harde schijf. Dat was niet het geval.
Verder was er nog iets opmerkelijks aan de hand: op de doos stond een sticker van Lenovo waar op werd vermeld dat het om een model met 4GB RAM ging en een 1TB SATA harde schijf. Dit doet vermoeden dat ScreenON goedkopere of oudere modellen inkoopt en vervolgens de laptop zelf een ‘upgrade’ geeft om ze als duurder model te kunnen verkopen.
Als ik de EAN-code op de sticker van de laptopdoos scan dan krijg ik van Lenovo ook exact die specificaties te zien. Dit betekent dat fabrieksgarantie mogelijk vervallen is omdat zij het apparaat aangepast hebben.
Een hele duidelijke indicator, tot slot, dat er iets niet klopt is dat de Verbatim SSD normaliter niet door Lenovo wordt gebruikt. Lenovo gebruikt over het algemeen Seagate, Toshiba en Samsung (SSD) harde schijven en geen Verbatim schijfje van €35,–
REACTIE LEVERANCIER
Ik heb via de chat bij bol.com getracht duidelijkheid te krijgen. De dame die mij via de chat te woord stond liet weten “er geen verstand van te hebben” en ook niet -want inmiddels waren de specificaties bij bol.com gewijzigd!- te kunnen zien of de specificaties aangepast waren.
Een paar dagen later kreeg ik een mail van ScreenON, de leverancier. Zij reageerden, nadat ze in een eerdere mail hadden gemeld “er is een verkeerde EAN-code gescand” op de volgende wijze (omdat ik dat geen goede reden vond af te wijken van de specificaties):
Wij verkochten wat de titel van het artikel vertelde, en zoals we eerder al vermelden kwamen we later achter het paar foutjes in de specificaties die helaas niet door ons zijn gemaakt maar wel in samenwerking met Bol.com zijn verbeterd. Meer dan dit hebben wij er helaas ook niet aan kunnen doen of veranderen.
Met andere woorden, tot tweemaal toe was de houding en reactie: “hoepel op met je klacht”. Dat een titel een samenvatting van het product geeft begrijp ik echt wel. Als bij de uitgebreide specificaties echter zaken staan dienen ook die geleverd te worden; immers: in de titel staat ook niet wat voor accu er in zit, of er een adaptor bijgeleverd is, etc.! De opmerking m.b.t. de touchpad en het niet correct functioneren er van negeerden ze volledig (want ook dat heb ik gemeld).
Wat een verschrikkelijke manier om met je klanten om te gaan! De leverancier loopt voor zijn verantwoordelijkheid weg. Bol.com medewerker ontwijkt vragen met “daar heb ik geen verstand van”, ScreenON antwoord met de simpele constatering dat er “een paar foutjes zijn gemaakt”.
Dat is echter géén excuus om geen oplossing te leveren (er is immers sprake van retourgarantie?). En hoe haal je het in je hoofd om het ontbrekend van 1.000GB aan opslagruimte “een foutje” te noemen?
TOCH HOU IK DE LAPTOP
Ik houd de laptop wel. De laptop zelf is uitstekend. Ondanks de geconstateerde problemen. Want terugsturen betekent dat ik nogmaals een laptop moet aankopen waarbij gezien de prijs geen betere specificaties zijn te verwachten. Prijs/kwaliteit verhouding is dus goed. De laptop is nu ruim een week in gebruik en ik heb geen problemen kunnen constateren afgezien van de geconstateerde afwijking in de specificaties..
Wel hoop ik nooit garantie van ScreenON nodig te hebben want in dat bedrijf heb ik geen enkel vertrouwen meer en ik zal in de toekomst ook nooit meer zaken met ze doen.
VIDEO REVIEW
Bijgaande een video-review van de laptop.
Laptop specificaties
– Lenovo Ideapad 330
– Processor: Intel i5-8250U
– HD: Verbatim 240 GB SSD
– RAM: 8 GB
– software: Windows 10 pre-installed
Modificaties:
– Linux Mint 18.3 Cinnamon 64bit
Geconstateerde gebreken:
– Afwijking van geadverteerde specificaties;
– Touchpad werkt niet (pas na firmware update)
CONCLUSIE
Een prima laptop in principe, maar een slechte leverancier. Ik kan iedereen afraden bij dergelijke ondernemingen iets te kopen want om het maar eens plat te zeggen: “ze belazeren je waar je bij staat”. Ik ben niet de enige die dit recent is overkomen. In recente reviews (nog na mijn bestelling) lees ik in een review dat ook een andere klant hetzelfde is overkomen:
Ook las ik van een klant die liet weten een model uit 2015 te hebben ontvangen in plaats van een model uit 2019.
ScreenON zegt van zichzelf op de website van bol.com (andere online presence heb ik niet kunnen vinden): ¨ScreenON is een bedrijf die zich richt op het ontzorgen van alle dagelijkse- en complexe IT vragen. Na jaren lange ervaring op zakelijke markt, zijn we nu volop bezig met consumenten en zzper`s. Ons doel is om laagdrempelig IT service te kunnen bieden aan zowel de zakelijke als particuliere klanten. Onze missie is dus heel duidelijk het bieden van hulp bij alle IT vraagstukken. Hierbij hoort uiteraard ook de verkoop van nieuwe producten en occasions. Gezien hun gedrag geef ik ze weinig overlevingskansen in de klein-zakelijke (ZZP) en particuliere markt.
NASCHRIFT
Nadat ik een review bij BOL had achtergelaten kreeg ik van het bedrijf ComputerEXPERT uit Leeuwarden plotseling een reactie met de vraag ‘wat is er aan de hand’. Ik verwees naar eerdere emails hierover en kreeg de volgende reactie van ze: ” idd de foutieve informatie bleef hangen in het Bol.com systeem, dit verhaal is bekend. In dit geval begrijpen we de recensie, helaas konden we daar echter niet heel erg veel aan doen ivm het niet correct werkende systeem”.
Met andere woorden: men blijft bij het eerdere standpunt dat het een ‘foutje in het systeem’ bij BOL was (en geeft daarmee toe dat de specificaties niet kloppen). Enige compensatie of een excuus blijft uit. Leverancier “screenON” is dus ComputerEXPERT (let wel, de hoofdletters zijn van hen, niet van mij). Mijn mening over deze leverancier is dus gesterkt en blijft zoals in de video aangegeven. Hier wil je niets kopen!