Auto inruilen? Private Lease en Inruilpremie’s…

Rudy's Krabbels | Citigo30

Een Skoda Citigo Fresh leek ons een mooie auto want klein(er), goedkoop in gebruik en met opties als cruise control, airco en tegen een super leuke prijs aangeboden. Op naar de dealer!

We hadden een afspraak met de ŠKODA dealer, naar aanleiding van een actie die ook uitgebreid op Facebook geadverteerd wordt, om een proefrit te maken in een nieuwe auto. Anderhalve week geleden was de afspraak al gemaakt, pas nu konden we er langs komen. Eerder kon niet want druk-druk-druk enzovoorts. Maar dan zou er dus vandaag een Citygo voor ons klaar staan voor een proefrit. We overwegen een kleinere auto want: zuiniger en we hebben zo’n grote auto niet meer nodig aangezien 2 van de drie kinderen zelfstandig wonen inmiddels.

Hij is er even niet,…

Bij aankomst bleek de auto “uitgeleend”(Wát?!) maar er stond een ander merk/model klaar voor ons (SEAT) “die is technisch identiek”. Dat zal, maar het is gewoon niet dezelfde auto. Het prijsverschil zal toch niet alleen in de merknaam zitten, immers? Details wellicht maar toch. Enfin, om een beeld te krijgen toch maar gedaan dan. Als ik alleen was geweest, had ik op dat moment al rechtsomkeert gemaakt. Want een afspraak is een afspraak.

Ik kwam voor een Skoda, niet voor een Seat. Enfin, we maakten een proefritje en ’t rijdt best prima. Bij terugkomst moesten we nog even wachten, de verkoper ging onze auto nog even bekijken.

aanbieding skoda citigo fresh private leaseOndertussen bekeken we een Citygo in de showroom. Duidelijk anders dan de Seat Mii, stoelen, materialen en afwerking. Vind ik toch wel essentieel. Vooral die stoelen. Hoe is de zit, zijwaartse steun, etc? Dat kon ik nu dus niet proberen.

Kopen of leasen?

Tegenwoordig wordt er veel over Private Lease gesproken en die variant wilde ik mee laten wegen want best strak geprijsd (zei screenshot).

De “Sloop De Crisis” organisatie claimt ook steeds dat dat een goede, financieel verantwoorde, optie is. Dus, dan ga je om tafel om eens over de prijs te praten.

De verkoper weet eerst al niet van de actieprijs en zet hoger in voor wat betreft de lease-variant (20 euro per maand hoger, is toch een maandtermijn extra per jaar). Waarop ik ‘m de screenshots van de Skoda-site toon op m’n telefoon (ja, ik ben altijd goed voorbereid, zeker als ’t over geld gaat). Die gaat hij nakijken “oh ja, klopt…”.

Die private lease is, zeker als je nog een beetje een courante auto kunt inruilen, financieel aantrekkelijk. Want stel je ruilt een auto in met een waarde van ca. 7500 euro dan rij je zo’n 3,5 jaar gratis (mits je die 7500 euro aanwendt om de leasetermijnen te betalen).

inruil-of-consignatie-skoda-private-leaseVervolgens komt de verkoper met een bod en.. biedt maar liefst € 2400 onder de BOVAG koerslijst wanneer we voor private lease zouden kiezen en € 1400 er onder als we voor koop kiezen – en daar was weinig beweging in te krijgen**. Ik merkte op tegen de verkoper “Dat zijn de prijzen die sites als <Wij kopen auto’s>  bieden.., dan kan ik ‘m beter op Marktplaats zetten bijna?!”

Opmerkelijk is dat die 1400 euro verschil ongeveer overeenkomt met de inruil-premie en voorraadkorting (samen € 1300, zie screenshot bovenaan dit artikel). Die betaal je dus gewoon zelf door de absurd lage inruilbedragen.

De inruilprijs bij private lease was ook geen inruil maar vergelijkbaar met een soort van consignatie-verhaal volgens hem. “Wij verkopen dan de auto namens U”. Mmm,… waarom heet dat op de skoda website dan inruil (zie afbeelding) en “cash in the pocket”?

Op mijn vraag wanneer ik dan dat bedrag zou krijgen was het antwoord “zo snel mogelijk nadat u de auto hebt ingeleverd, een paar dagen er na ofzo staat het wel op uw rekening hoor!”. Ik dacht het toch niet! Want wat als een garage in de tussentijd failliet gaat? Dan ben ik m’n geld kwijt. En dat is niet denkbeeldig tegenwoordig. Als ik een auto inlever, wil ik het geld direct in handen hebben. Net zo goed als dat zij dat willen! Als particulier ga ik nooit “op rekening” een garage een auto leveren want dan sta je altijd “achteraan in de rij” als er betalingsproblemen komen!

Ik was klaar met ze…

De verkoper probeerde toen hij merkte dat bij mij de ergernis groeide en de onwil om verder te praten flink groot was geworden nog een beetje te spelen met de inruilprijs maar ik zei letterlijk “we zijn uitgepraat, tot ziens en bedankt voor uw tijd”. Maar eigenlijk had hij mij wel mogen bedanken voor de tijd die ik verspilde bij ze. En de autobranche maar klagen dat de verkoop ingezakt is? Dit had onze derde Skoda kunnen worden in de serie auto´s die we hebben gereden, maar ik denk niet dat dit zo gaat lukken!

De Private Lease Maffia

Zoals gezegd, private lease wordt als erg aantrekkelijk voorgesteld, ook door bijvoorbeeld “Sloop de Crisis“. Natuurlijk heeft het z’n mooie kanten want je vaste lasten worden overzichtelijk maar het is niet goedkoper dan dezelfde auto kopen uit eigen geld! Sloop De Crisis maakt steeds de vergelijking tussen de aanschaf van een auto met gefinancierd geld, let daar goed op.

Er zit ook nog een behoorlijke andere adder onder ’t gras: er wordt, wanneer je aan private lease doet, een BKR-registratie gedaan. Dat betekent dat je vervolgens vijf jaar lang problemen, of op zijn minst gezeur, kunt krijgen bij aankoop van bijvoorbeeld een woning of het aangaan van een lening.

De verkoper noemde het heel terloops even maar dat schrok mij meteen af voor de private lease variant. Ik wil persoonlijk namelijk niet het risico lopen dat wanneer ik eventueel een ander huis wil kopen door zo’n auto dat niet door kan gaan of dat daar een hoop geneuzel achter vandaan komt. Daarnaast, zoals gezegd, als je ’t goed uitrekent is private lease gewoon duurder — dat mág natuurlijk, zij moeten ook winst maken en bepaalde risico’s afdekken en dat begrijp ik. Maar moet dat op deze manier, door een veel  te laag inruilbod en door een constructie waardoor je een BKR-registratie krijgt? Waarom zou je voor een langlopend huurcontract überhaupt een BKR-registratie doen? Vreemd verhaal!

De BKR website waarschuwt er dan ook voor en meldt tevens dat er ook private lease mogelijk is zónder BKR-registratie. Het punt is namelijk, nogmaals, dat bij het aangaan van bijvoorbeeld een hypotheek dit écht problemen kan opleveren.

____
** “want jullie auto heeft wel wat schade, dat kost zeker 1000 euro”, wat onzin is, er zit inderdaad wat hele lichte lakschade aan-bij een bumper maar dat is met 500 euro echt wel bekeken. Maar dan nog is er een aardig gat te overbruggen,..

 

Delen op: