Facebook, Twitter, Hyves en de glitterplaatjes: Unique Selling Point

hyves unique selling points

Hyves was een sociaal mediaplatform dat op haar hoogtepunt zo’n tien miljoen deelnemers had. Uit Nederland, voornamelijk, en België. Let’s Hyve! Ook ik begon, er als laatkomer, in 2009 mee. Want de wereld van glitterplaatjes, dansende banaantjes en krabbels moest ik ook aan meedoen. Dat vonden mijn dochters namelijk ook leuk. Dan konden we vrienden worden op Hyves en hoe meer vrienden op Hyves hoe beter immers? Waarom is het, vanuit een bedrijfsmatig oogpunt, interessant te kijken naar de Unique Selling Points van deze onderneming en andere sociale media?

Dus nam ik ook een Hyves-profiel. Mijn blog bestond toen al een tijdje en van de kinderen had ik wel gezien dat je op Hyves “krabbels” kon maken. De naam Rudy’s Krabbels was dus niet erg origineel. Maar inmiddels bestaat dit blog al langer dan Hyves! De glitterplaatjes hebben Hyves ook overleefd. Hoe ’truttig’ we de glitterplaatjes en dansende banaantjes nu ook vinden, het was gek genoeg wel een van de Unique Selling Points van Hyves. Vooral kinderen waren er gek op. Er was een levendige online ruilhandel in glitterplaatjes zelfs.

Miljonair door verkoop Hyves

De website werd verkocht aan Telegraaf Media Groep. Voor, zo ging het gerucht, zo’n 40-60 miljoen. De eigenaren hebben er een leuke cent aan overgehouden.

De TMG verklaarde:

‘Hyves blijft zelfstandig binnen TMG, we zullen enkel de lijnen uittekenen om de positie te versterken’, aldus Patrick Morley, coo van de Telegraaf Media Groep, sinds vandaag eigenaar van de netwerksite.

Het werd een grote mislukking. Hyves raakte ver van het oorspronkelijke karakter af. De Hollandse kneuterigheid die je er aantrof is nooit meer overtroffen. Ook het chaotische ‘webdesign’. Maar het werkte wel. Er was een generatie opgegroeid met het dansende banaantje en de glitters. Die je zelfs kon ruilen of voor elkaar kon maken. En de “likes voor likes” .. ook een fenomeen.

Als je dat vergelijkt met Facebook, waar ik -nadat ik van MySpace af ging naar overstapte omdat mijn vrienden in de USA daar ook te vinden waren- dan is dat maar een kille en saaie bedoening. Uiterst functioneel. Dat wel. En de eigenaar er van is tot op heden zo slim geweest de kip die de gouden eieren legt niet te slachten. Voorzover er nu al iemand is die Facebook nog kan overnemen?

Komt Hyves nog terug?

Recent las ik een artikel over Facebook en andere sociale mediasites. In de USA kenden ze Hyves niet. Daar hadden ze AOL, CompuServe e.a. diensten. Facebook wordt de AOL van 2021 genoemd. Ik deel die mening niet. Men trekt de lijn van de beperkingen van de diensten van AOL en Compuserve door naar Facebook. In plaats van eens héél goed te kijken naar de Unique Selling Points van deze diensten.

Dat is immers juist de kracht van sociale netwerken: je bent niet beperkt. Het is een aanvulling op het World Wide Web, de ‘sociale hoek’ (waar overigens héél veel asociaal gedrag is tegenwoordig in woord en daad maar dat terzijde).

Er zijn meerder malen pogingen geweest om (een soort van) Hyves terug te brengen. Maar dat zie ik toch als een reanimatiepoging van diensten als AOL en CompuServe. Of, om in Nederlandse termen te blijven, DDS (De Digitale Stad). Hyves proberen terug te brengen? Dan zal je niet alleen met glitterplaatjes, krabbels en andere ongein moeten komen. Dat merken ook anderen die af en toe een poging wagen een sociale media platform op te richten.

Alternatieve Sociale Media Platformen?

Ze zijn er wel, die alternatieve platformen. Maar het zijn vaak maar kleine netwerken met een hoog incrowd-gehalte. Of netwerken gerelateerd aan een bepaalde dienst (het DDS of CompuServe idee). Om een succesvol, nieuw, netwerk te lanceren moet je meer doen dan een kloon van Facebook online brengen of, erger nog, Hyves reanimeren. Je moet een toegevoegde waarde bieden. Die denkt men te vinden in de noemer ‘privacy’ en ‘geen advertenties’.

Dat is echter helemaal niet belangrijk voor de meeste mensen. Dat er advertenties op Facebook staan en je gegevens verkocht worden, dat men je volgt op het WWW? Het zal de gemiddelde gebruiker gewoon een worst zijn. Zolang ze maar met tante, nichtje of oom foto’s kunnen uitwisselen, kunnen lezen wat anderen uit de buurt hebben meegemaakt of iets kunnen kopen of verkopen op Marketplace. En dat allemaal “gratis”!

De mássa aan deelnemers, want “iedereen” heeft Facebook, is het onderscheidend vermogen, de toegevoegde waarde, van Facebook. De gebruikers (data) zijn niet alleen het te verhandelen product, het is ook de massa aan gebruikers en de eenvoud waarmee je contact met andere gebruikers kunt maken dat de meerwaarde aan Facebook geeft. Andere sociale netwerken kunnen dat (nog) niet leveren.

Daarnaast heeft Facebook heel slim een “vendor lock” gemaakt met Facebook login. Als je Facebook niet meer gebruikt, heb je een probleem met het inloggen op veel websites en het gebruik van veel apps (spelletjes).

Twitter is Dood. Lange Leve Twitter!

Kijk ook eens naar Twitter. Het was door iedereen al dood verklaard. Al meerdere malen is het dood verklaard.  En wat schetst ieders verbazing? Twitter is enorm gegroeid de afgelopen anderhalf jaar!

Het aantal mensen dat Twitter dagelijks gebruikt is in een jaar tijd gestegen met 33 miljoen mensen. In het eerste kwartaal van 2021 kende het platform nog 199 miljoen van deze dagelijks actieve gebruikers. Buiten de Verenigde Staten was deze stijging het sterkst. (Tweakers)

De reden is: wereldwijde crisis. Twitter is het perfecte medium om snel een kort berichtje, vanaf je Telefoon, de wereld in te schieten. Dat is de kracht van Twitter altijd geweest. Dat werd de laatste jaren niet meer zo op waarde geschat maar het platform is blijven bestaan en in een crisis-situatie (oorlog, corona, etc) blijkt het perfect te werken. Via Twitter is er een enorm publiek bereik. Groter dan Facebook dat je beperkingen oplegt (daarin had in bepaalde zin ZDNet gelijk). Iemand als Donald Trump wist hier ook heel goed gebruik van te maken.

Unique Selling Point

Om als sociale media platform een succes te zijn en blijven moet je, net als bij elke onderneming, beschikken over een unique selling point (USP). Een onderscheidend vermogen. Twitter heeft dat. Facebook heeft dat. Hyves had dat (maar is door TMG kundig om zeep geholpen). Ze bieden iets wat een ander niet biedt. En dat ook nog ‘gratis’.

Hyves BananenVoor bedrijven is een USP ongelofelijk belangrijk. Nu de coronasteun voor bedrijven komt te vervallen zullen er, denk ik, veel gaan omvallen. De eerste faillisementen en bedrijfssluitingen zag ik al voorbij komen.

Veel MKB-ondernemers, winkeliers met name, gaan het heel zwaar krijgen. Want: de klant heeft meer dan ooit online bestellen ontdekt, de klant heeft geen zín meer om de lokale winkelier te steunen (wat in de corona-tijd vaak wel gebeurde, naast de overheidssteun). Waarom niet? Omdat de klant nu zegt: “oke, Corona is zo’n beetje voorbij nu moeten ze zichzelf maar weer redden”.

Alleen winkeliers en bedrijven die goede USP’s hebben zullen overeind blijven. En dan nog met moeite, zo vrees ik. Dat verander je niet met gimmicks (zoals dansende bananen..).

Het onderscheidend vermogen is, zeker voor kleinere bedrijven, vaak maar moeilijk uit te leggen. Zo lever ik met mijn bedrijf webhosting. Net als veel andere collega’s. Ik bouw websites. Net als veel andere. Ik lever Virtual Private Servers en dedicated servers. Nét als veel andere. Waarbij ik dan wel beheer op de servers ‘meelever’. Maar ook dat kun je elders inkopen. Dat maakt het verdraaid lastig om je nog te onderscheiden.

Onderscheiden op prijs? In de webhostingwereld is de ‘race naar de bodem’ jaren geleden al ingezet. Op prijs concurreren is niet of nauwlijks nog mogelijk. Onderscheiden op bereikbaarheid? Onderscheiden op snelheid van je dienst? De ruimte voor een website?  Datatransfer? Het zijn allemaal helemaal geen USP’s (meer) want het is niet mogelijk je daar op te onderscheiden.

Service dan? Wellicht. Maar service heeft een prijskaartje. En Nederlanders zijn zuinig. De gunfactor speelt dus een belanrijke rol. En voor mijn bedrijf geldt in die zin dat die er zeker is. Ik heb ik een band opgebouwd met veel cliënten. En, .. het bedrijf bestaat al meer dan twintig jaar. Dát is in de hostingwereld wél een USP gebleken.

Voor de ondernemers die nu zonder coronasteun verder moeten hoop ik dat ze inderdaad een paar hele goede USP’s hebben. Die ook onder woorden kunnen brengen en kunnen communiceren naar de klant. Een website is daar bijvoorbeeld een goed, effectief en goedkoop middel voor (shameless plug 😉 )

Ik hoop echter toch dat u als klent het hun zult gunnen dat ze voort blijven bestaan. Al was het maar voor de leefbaarheid van uw eigen omgeving. Mannen als Zuckerberg, Bezos (Amazon) en Musk hebben uw geld niet nodig. Ze verdrinken er bijkans al in.

 

Delen op: