LinkedIn – de teloorgang van een professioneel platform

linkedin (Gratis afb van WeDevlops via Pixabay)

LinkedIn begint steeds meer op Twitter en Facebook te lijken.

Klimaatontkenning, anti-vaccinatieberichten (nog steeds!), opruiende politiek getinte berichten en mensen die regelrechte desinformatie delen. Berichten waarin met regelmaat woorden vallen als “big pharma”, “WEF” en “de elite”. Om maar te zwijgen over de Bruin-rechtse posts.

Berichten die in veel opzichten tegen de richtlijnen van LinkedIn ingaan maar waar helemaal niets tegen gedaan lijkt te worden.

LinkedIn is voor Professionals

Dat terwijl de gemiddelde LinkedIn gebruiker toch een professional is, zou je denken. Die weet wat je wel of niet in de publieke ruimte kunt zeggen of doen? Hoeveel schade ook dergelijke berichten je werkgever of bedrijf kunnen aandoen.

LinkedIn zegt daar zelf over dat er “elke dag miljoenen professionele gesprekken en inzichten uitgewisseld” worden.

Gek genoeg zie ik in de tijdlijn steeds vaker hele andere dingen voorbij komen. Ondanks dat de opening van de community richtlijnen is:

We willen dat LinkedIn de beste kant van het beroepsleven laat zien” (LinkedIn)

Mogelijk dat de oorzaak is dat in mijn netwerk een aantal mensen zijn die vaak op dergelijke berichten reageren en je ze dan vaker ziet. Als je dan ook nog eens zelf in de valkuil trapt om er op te reageren (schuldig!) dan is het helemaal mis natuurlijk; want ook bij LinkedIn wordt de content op de tijdlijn op basis van bepaalde algoritmes aangestuurd.

Geen moderatie meer op LinkedIn?

Wat mij opvalt is dat LinkedIn er niets meer tegen doet. Waar mensen voorheen, in het begin van de corona pandemie, nog wel eens tijdelijk de toegang ontzegd werd tot het platform wegens verspreiding van desinformatie kan nu iedereen zijn ongefundeerde mening spuien.

Om ervoor te zorgen dat onze leden productiever en succesvoller kunnen zijn dankzij deze discussies, hebben we Beleidslijnen voor de professionele community opgesteld.” (LinkedIn)

In die community richtlijnen staat expliciet vermeld:

“Deel geen valse of misleidende content: deel op generlei wijze content waarvan u weet of vermoedt dat deze misleidend of onnauwkeurig is, met inbegrip van onjuiste of bedrieglijke informatie.” (LinkedIn)

Huilverhalen op LinkedIn

Op LinkedIn lees je met name vele “kijk ons eens fantastisch bezig zijn” berichten. De narcistische zelfbevlekking spat(te) soms van het scherm. Nog steeds. De tenenkrommende reacties die mensen daar dan vervolgens weer op geven zijn vaak nog erger. Elkaar lekker kietelen en pleasen.

Een nieuwe trend op LinkedIn is lange, hele lange, posts met ‘huilverhalen’. Waar mensen uitgebreid uit de doeken doen hoe zwaar ze het wel niet hebben – en begrijp me goed, dat zullen ze ook vast wel zo hebben ervaren.

Maar werkelijk, moet ik nu echt lezen van je, op LinkedIn, dat je een enorme zware burn-out, ziekte of ongelofelijk slechte werkgever hebt gehad? Hoe ernstig je wel niet gepest bent op school vroeger of hoe naar je je voelt? Voor dat soort berichten hebben we toch Facebook? Of vrienden en vriendinnen om bij uit te huilen?

Wat probeer je te bereiken met het plaatsen van die berichten, sympathie opwekken? Moet ik soms toch even denken aan Brigitte Kaandorp als ik die verhalen lees.

En dan heb ik het nog niet over de jaarlijks terugkerende verhalen van gefrustreerde ouders die vinden dat hun MBO-opgeleide zoon of dochter te weinig respect krijgt door bijvoorbeeld gebruik van de term ‘hoger opgeleiden’. Want dat zou de MBO’ers “stigmatiseren” en berichten waarin je leest “Laten we ophouden met hoger lager opgeleid, maar nuanceren naar theoretisch of praktisch”. Er zijn zelfs mensen die er speciale woorden voor verzinnen zoals “ladderneutraal”. Afgeleid van ‘genderneutraal’ vermoed ik.

Toegevoegde waarde LinkedIn

Ik gebruikte indertijd LinkedIn vooral om vacatures te zoeken, te netwerken met potentiële opdrachtgevers en om mijn CV eenvoudig, online, te delen. Ook de online cursussen en testen zijn wel leuk en heb ik wel eens een van gedaan.

Commercieel gezien is LinkedIn voor Microsoft een moneymaker. Nog wel. LinkedIn genereerde in 2022 een omzet van $ 14,5 miljard, een stijging van 26,2% op jaarbasis. Dat zijn cijfers waar je mee thuis kan komen.

Ik heb al heel vaak in overweging gestaan om mijn account er te verwijderen maar doe dat dan toch maar weer niet. Meestal vanuit de overweging dat ik daar contacten heb, een “adresboek” van mensen die ik elders niet in mijn “contactenlijst” (meer) heb. Omdat ze Twitter en Facebook hebben verlaten of dat al niet hadden.

Persoonlijk heb ik geen idee waar dit platform eindigt, maar LinkedIn had voor mij al weinig toegevoegde waarde en verliest de weinige waarde die het had in hoog tempo. Zeker als men zo matig blijft modereren. Overigens is daar wetgeving over, die eind deze maand in werking gaat treden: de “Digital Services Act“. Waarover ook al weer de nodige desinformatie rondgaat 🙁

____
Afbeelding logo LinkedIn: gratis afbeelding van WeDevlops via Pixabay

Delen op: